ANTWERPEN LIVE. Onze expert over mobiliteitsplannen in oostrand Antwerpen: “Dit wordt een werk van lange adem”
In en rond de stad Antwerpen, kan je er aan weerszijden van de Schelde niet naast kijken dat de werken aan de Oosterweelverbinding in volle gang zijn. Over enkele jaren gaat in de oostrand van Antwerpen mogelijk ook de schop in de grond voor een groots mobiliteitsproject. Er liggen momenteel enkele scenario’s op tafel die de verkeersknoop moeten ontwarren, maar de start, laat de staan het einde, van die werken is nog niet voor morgen, zegt Patrick Van de Perre van Gazet van Antwerpen in Antwerpen Live.
Om zowel de mobiliteitsknoop te ontwarren als de leefbaarheid te verbeteren in de oostrand van Antwerpen liggen er nu drie scenario’s op tafel. Die staan in een zogeheten ‘alternatievenonderzoeksnota’, die vanaf half september aan de bewoners van achttien betrokken gemeenten en districten tussen de Antwerpse Ring en de grens met Nederland wordt voorgesteld.
In het meest ambitieuze scenario wordt zowel de A12 of Havenweg verbeterd, komt er een ondergrondse weg tussen Wommelgem en Ekeren en krijgt de E313 tussen Ranst en de Antwerpse Ring een grondige opfrisbeurt.
Van dit scenario bestaat ook een light-versie waarbij er geen nieuwe verbinding komt tussen E313 en A12/E19, maar wel ingrijpende uitbreidingen op bestaande grote wegen en de op- en afritten. In het derde plan dat op tafel ligt gebeurt er … niets. “Er wordt dan vanuit gegaan dat de modal shift en de Oosterweelverbinding de bestaande mobiliteitsproblemen al zullen opgelost hebben.” Patrick Van de Perre gelooft niet dat het zover zal komen. “Zelfs al is Oosterweel een succes, dan nog zal er extra capaciteit nodig zijn.”
Net als met de Oosterweelverbinding is dit geen project dat in een wip en een gauw zal afgerond zijn. “In het allerbeste geval gaan de werken van start in 2026. Wanneer alles klaar is, zijn we gemakkelijk tien jaar verder.”