België investeert in tweede tankvliegtuig voor het leger

Het Belgisch leger krijgt een tweede Airbus A330 MRTT ter beschikking, een Multi Role Tanker Transport-vliegtuig. Deze toestellen kunnen worden ingezet in transportopdrachten of, hoofdzakelijk, om gevechtsvliegtuigen als de F-16 of F-35 bij te tanken in de lucht.

België investeerde in 2017 al 258 miljoen euro in het aankopen van een MRTT, dan wel in een gezamenlijke eenheid met enkele andere landen. Landen als Australië, het Verenigd Koninkrijk of Spanje kochten hun eigen vliegtuigen, maar in onze regionen loopt het anders: in totaal kopen België, Nederland, Luxemburg, Duitsland en nog enkele kleinere partnerlanden negen MRTT’s, die in NAVO-verband met elkaar worden gedeeld:

  • Nederland en Luxemburg investeren in de eerste twee exemplaren, Duitsland en Noorwegen in de volgende vijf eenheden. Deze zeven exemplaren werden allemaal al geleverd en staan standby op de luchtmachtbasissen van Eindhoven en Keulen.
  • In 2017 was het de beurt aan België, dat een achtste A330 bestelde. in 2020 kocht Luxemburg nummer negen aan.

Maar: men betaalt niet voor de vliegtuigen an sich, maar wel voor een aantal vlieguren. België mag dus sinds 2017 jaarlijks duizend uur beroep doen op de MRTT’s, ook op de exemplaren die door de partners werden gekocht.

Met de nieuwe investering van 272 miljoen euro – voorzien in het STAR-plan van minister van Defensie Ludivine Dedonder (PS) dat de toekomst van Defensie tussen nu en 2030 uitstippelt – wordt er dus een tiende toestel besteld, en mag België duizend uur extra met de toestellen rondvliegen. Een leverdatum voor het vliegtuig is nog niet bekend, al zal die vermoedelijk in de tweede helft van dit decennium liggen.

Op termijn wil men nog een elfde MRTT toevoegen, maar dat zal niet op de rekening van ons land komen te staan: in het STAR-plan stond 303 miljoen euro gereserveerd voor de gedeelde tankvliegtuigen; met een investering van 272 miljoen is dat budget dus al bijna opgesoupeerd.

(mah)

Meer