In een mini-jurk, met de sluier van haar grootmoeder en in een zeldzame Porsche: prinses Maria-Laura geeft tijdens haar trouwfeest een eigen draai aan de tradities

 ©  BELGA

De meterslange sleep, de sluier, de diamanten diadeem, de adellijke gastenlijst en de kus op het bordes: als een prinses trouwt, dan heeft dat altijd iets weg van een sprookje. Toch gaf prinses Maria-Laura (34) voor haar huwelijk met William Isvy (31) een draai aan sommige tradities. En was er de regen en de wind, die zelfs de royals bijna deed wankelen.

Kim Clemens

De sjaal van de schoonmoeder van prins Amedeo, de broer van de bruid, vloog gezwind van haar schouders. Prinses Laetitia, de zus van de bruid, moest een paar trappen achter haar hoed aanhollen. En kroonprinses Elisabeth hield haar rode hoed stevig vast op de trappen van de kathedraal van Sint-Michiel en Sint-Goedele. Ze moesten er zelf om lachen, hoe de wind en een enkele stortbui de kerkelijke entree niet meteen vergemakkelijkten.

 ©  BELGA

Een mens heeft het weer op zijn trouwfeest niet te kiezen. Zelfs niet wanneer de gastenlijst bestaat uit nagenoeg de hele koninklijke familie en nog een hele reeks andere mensen van goeden huize. Het huwelijk van prinses Laura en de Frans-Britse vermogensbeheerder William Isvy was een privéfeest, zo benadrukte Hervé Verhoosel, de persoonlijke woordvoerder van het koppel zaterdag nogmaals. Maar wel één dat ze voor een stukje wilden delen met het volk. Het koppel woont en werkt in Londen, maar koos er bewust voor om in Brussel in het huwelijksbootje te stappen. “Een symbolische keuze”, aldus Verhoosel.

 ©  EPA-EFE

Het begon in de voormiddag met een burgerlijke plechtigheid in intieme kring in het stadhuis. Op het balkon wilden ze daar niet verschijnen, maar ze kwamen de aanwezige fotografen wel even groeten. De prinses koos daar voor een korte ivoorkleurige jurk van Gucci. Een opvallende keuze, zegt koningshuiskenner Joëlle Vanden Houden, die samen met Brigitte Balfoort het boek ‘Prinsessen van België’ schreef. “Maria-Laura breekt met de tradities”, zegt ze. “Dat deed ze al door op haar verlovingsfoto’s bottines te dragen. Een teken dat ze stevig in het leven staat, leek me. In het stadhuis droeg ze dan weer een minijurk: het is de eerste keer dat we een Belgische prinses in een korte trouwjurk zien huwen.”

 ©  BELGA

Voor de kerkelijke ceremonie stapte de prinses wel in de voetsporen van de vrouwen die haar zijn voorgegaan. Ze droeg een diamanten diadeem van de familie Savoye-Aosta, haar familie langs vaderskant. Die combineerde ze met de beroemde sluier van haar grootmoeder langs moederszijde, koningin Paola. “Paola kreeg hem van haar eigen grootmoeder en bracht hem mee uit Italië. Ook Mathilde en Claire droegen hem op hun huwelijk.”

 ©  BELGA

De trouwjurk zelf is van de Britse ontwerpster Vivienne Westwood. “De prinses heeft de stijl van Dame Vivienne Westwood altijd begrepen en geapprecieerd”, zegt Hervé Verhoosel. Dat ze niet voor Belgische mode koos, is niet verrassend, zegt Joëlle Vanden Houden. “Ze woont in Londen. Maar ook haar moeder, prinses Astrid, draagt niet zo vaak Belgisch en kiest meer voor Gucci of Chanel.”

Het gaat om een zijden Cocotte-jurk, een typerende stijl van de ontwerpster en een jurk met veel historische invloeden. Het corset en de neklijn zijn geïnspireerd door de modieuze dames van de 18de eeuw. “De stof omhelst de schouders, valt van de heupen en doet denken aan een Grieks standbeeld.” Een ivoorkleurige zijden sleep van 4 meter maakt de imposante jurk af. “Die lengte is speciaal toegevoegd om genoeg op te vallen in de indrukwekkende kathedraal”, aldus Verhoosel.

En dat deed ze ook. De kathedraal was sober aangekleed – met alleen twee opvallende bloemstukken achter het altaar- maar de bruid koos zelf wel voor de nodige grandeur. De ceremonie voor zo’n 500 genodigden werd voorgeleid door kardinaal Jozef De Kesel. Die kwam in het begin van de viering even terug op het overlijden van de Britse koningin Elizabeth II, op vraag van het koppel zelf. Het was een klassieke plechtigheid, die wel werd opgeluisterd met een aantal joodse liederen – William is van joodse afkomst.

 ©  EPA-EFE

Alleen begon het ondertussen alweer te regenen. De paraplu’s gingen open, en het dak van de donkerblauwe Porsche 356B Roadster uit 1961 moest onherroepelijk dicht blijven. William had die wagen waarvan er slechts 724 gebouwd zijn zelf uitgekozen voor zijn wederhelft, en de meterslange sleep paste er zonder problemen in.

 ©  BELGA

Voor het avondfeest wordt diezelfde sleep weer verwijderd. Al is dat het enige detail dat daarover is vrijgegeven, behalve dan dat het ook in Brussel plaatsvindt.

Kleur en recyclage bij de andere royals

De andere prinsessen en koninginnen kozen volop voor kleur.

Prinses Astrid koos net als haar dochter voor Gucci. Voor het vestje met pluimen aan de mouwen tel je een slordige 6.200 euro neer en voor de zilveren pumps 750 euro

 ©  BELGA

Prinses Luisa, de zus van Laura, die net als de andere bruidsmeisjes voor een bloemenjurk van het Australische merk Alamais.

 ©  BELGA

Prinses Claire en koningin Mathilde kozen allebei wel voor Belgisch: ze droegen jurken van Natan. De bloemenjurk van Mathilde mag dan nieuw zijn, de hoed is een exemplaar dat ze eerder droeg voor het huwelijk van Laurent en Claire in 2003. Het gaat om een ontwerp van het Belgische hoedenmerk Maison Van den Borne.

 ©  REUTERS

Zowel kroonprinses Elisabeth als prinses Louise, de dochter van prins Laurent en prinses Claire, droegen een hoed van ontwepster Fabienne Delvigne. De eerste combineerde met een rode jurk van Caroline Herrera, de tweede met modieus hot pink van modehuis Rotate.

 ©  BELGA