Vijf op rij voor Max Verstappen na aparte ontknoping in Monza: finish achter safety car omdat wagen Ricciardo niet tijdig wordt getakeld
Formule 1Vijf op een rij. Ook in Monza - het huis van Ferrari - stond er geen maat op Max Verstappen. Al dreigde een late safety car nog roet in het eten te gooien. Alleen kreeg men de wagen van Ricciardo niet tijdig weg, waardoor de resterende ronden achter de safety car werden afgehaspeld. Verstappen op 1, Leclerc op 2 en Russell op 3 na een wel erg bijzondere finish.
Na het gepuzzel door de talloze motorwissels vertrok Leclerc op P1 en Verstappen op P7. Maar het hoeft u niet te verbazen dat de Nederlander al na vijf rondjes achter Leclerc reed. Alonso, Gasly, Norris, Ricciardo en Russell: één na één peuzelde hij ze met gemak op.
Wat volgde was een bandenspelletje. Met Leclerc die al vroeg de pit indook. Verstappen ging zo naar de leiding. Dat werd halfweg koers weer haasje-over toen de WK-titelverdediger vers rubber ophaalde. Tien seconden was nadien het verschil, op nieuwere banden kon Verstappen de jacht op Leclerc inzetten. Een oneerlijke strijd.
En dus schakelde Ferrari over op ‘Plan C’. Ofwel: een nieuwe pitstop voor een setje softs - Verstappen reed op dat moment met de ‘tragere’ mediums rond. Met nog 19 ronden te gaan kwam Leclerc op... 19 seconden van Verstappen opnieuw de baan op. Eén seconde per ronde dus.
Dat was te hoog gegrepen. Want Verstappen was foutloos. Tot zes ronden voor het einde een safety car roet in het eten dreigde te gooien na een ongeluk bij Ricciardo. Verstappen en Leclerc gingen snel nog een nieuw setje softs ophalen - zich wapenen voor de herstart. Alleen kwam die er niet. Men kreeg de McLaren niet tijdig weg. En dus werd de finish bereikt achter de safety car. Een anticlimax. De ontgoocheling bij Ferrari was groot.
En zo boekte Verstappen in het huis van Ferrari met roodgekleurde tribunes zijn vijfde zege op rij. En die gigantische voorsprong in het klassement nog wat groter. Verstappen (335 ptn) heeft een voorsprong van 116 op Leclerc (219 ptn). De volgende Grote Prijs in de Formule 1 staat op 2 oktober op het programma op het Marina Bay Street Circuit in Singapore. Er staan in totaal nog zes Grote Prijzen op het programma.
George Russell - alweer erg secuur - mocht in Monza mee op het podium.
Leclerc: “Had er graag nog om willen racen”
“Het was een hele goede race, op elke band waren we het snelst”, zei Verstappen na afloop, terwijl er vanaf de Italiaanse tribunes boegeroep klonk. “Al was het jammer dat we geen herstart kregen. Maar al met al een sterke dag van ons. De start was goed, daarna kwam ik al snel in mijn ritme en klom ik op naar P2", aldus de WK-leider.
Leclerc sprak van een frustrerend einde. “Ik had er graag nog om willen racen. Zonde, maar ik heb alles gegeven. Ik wilde graag voor de tifosi winnen, maar het mocht niet zo zijn.”
De Ketelaere was er ook:
De uitslag:
Liveblog
VERSTAPPEN WINT
WE GAAN NIET MEER RACEN
Deze race wordt beslist achter de safety car... zonde.
52/53
Twee rondjes voor het einde zitten Verstappen en Leclerc nog altijd samen achter de safety car... Nog geen beslissing bij de FIA. Gaan we nog racen of niet?
51/53
Ze krijgen de McLaren blijkbaar niet weg. Pas nu arriveert er een kraan om te takelen.
Krijgen we nog één ronde koers? Of iedereen achter de safety car over de streep?
50/53
De wagen van McLaren staat er nog steeds... Hoeveel rondjes gaan we nog effectief racen?
49/53
Ook Leclerc naar binnen!
Wel nog maar vier ronden... Hoe snel raakt de McLaren weg?
48/53: Safety car!
Verstappen moet naar binnen, want Leclerc zal zo dadelijk aansluiten en die staat op snellere softs. We krijgen nog een bijzonder spannend einde...
47/53: safety car?
Ricciardo staat stil! Op de baan. Dat wordt allicht een safety car.
44/53
Pérez maakt een tweede pitstop. Zo, die was even snel: 2,1 tellen. Verse softs voor Checo, die de snelste raceronde van Leclerc af moet snoepen.
43/53
Het ziet er niet naar uit dat we nog spanning krijgen. Leclerc raakt amper dichter bij Verstappen. 17,4 seconden. Dat op tien ronden van het einde.
40/53
De volgende uitvaller heet Stroll. Dat betekent een dubbele DNF voor Aston Martin.
38/53
Krijgt Leclerc wat af van zijn achterstand op Verstappen? Niet meteen. 19,7 seconden. UIteraard moeten de softs even ingereden worden - op warmte worden gebracht.
1. Verstappen
2. Leclerc: + 19.7
3. Russell: + 5.7
4. Sainz: + 17.2
5. Pérez: + 4.5
37/53: Lewis!
Fantastisch manoeuvre van Hamilton. In één en dezelfde bocht legt hij Norris én Gasly in de luren. Van P9 naar P7. En Ricciardo lijkt ook een vogel voor de kat.
36/53
Hamilton en Norris hebben inmiddels ook hun pitstop gemaakt. De zevenvoudige wereldkampioen ligt nu negende, Norris achtste.
34/53
Verstappen dus naar de leiding, Leclerc komt als tweede het circuit op. Dat op 19 seconden van de Nederlander. Maar op verse, snelle softs. Komt hij dichter?
33/53
Plan C is: Leclerc naar de pit!
Ondertussen Sainz voorbij Pérez naar P6.
32/53
1. Leclerc
2. Verstappen: + 5.4
3. Russell: + 20.0
4. Norris: +10.7 (nog geen pitstop gemaakt)
5. Hamilton: + 5.4 (nog geen pitstop gemaakt)
32/53
Problemen bij Alpine, Alonso is genoodzaakt zijn auto te stoppen in de pitstraat.
31/53: Sainz naar binnen
Daar zijn die softs voor Sainz. 22 ronden moet hij het daarop volhouden.
De Spanjaard komt als achtste het circuit op. Tijd om in te halen.
30/53: In ronde 40 samen?
Volgens de voorspellingen sluit Verstappen over tien ronden aan bij Leclerc.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Hoeveel zakgeld geef je aan een jong kind? En aan een tiener? Zo maak je een slimme beslissing
-
10
Geen schorsing voor Helmut Marko, maar drijft nieuwe episode in Horner-saga Verstappen nog meer in de armen van Mercedes?
Topadviseur Helmut Marko van formule 1-team Red Bull wordt niet geschorst door zijn werkgever, het team van wereldkampioen Max Verstappen. Dat was volgens hem de uitkomst van een ‘goed gesprek’ met topman Oliver Mintzlaff. Hoe dan ook roept die nieuwe episode vragen op en lijkt het Max Verstappen alweer wat dichter bij een sensationele transfer te brengen. -
PREMIUM2
Na de verlenging van Alonso bij Aston Martin: wat zijn de gevolgen voor Max Verstappen en co?
Fernando Alonso is als eerste van de transfermolen gesprongen. De Spanjaard blijft dan toch bij Aston Martin. Welke gevolgen heeft dat voor andere coureurs en vooral Max Verstappen? En welke vragen zijn daarmee nog lang niet beantwoord? -
-
PREMIUM5
Waarom Max Verstappen straks misschien Arabisch moet leren
-
PREMIUM5
ONS RAPPORT. “Hij blijft met vertederende koppigheid bewijzen dat hij plaats in F1 niet verdient”: onze F1-watcher deelt twee buizen uit
Na het drama in Australië was het in Japan andermaal Verstappen die de wet dicteerde. Dominant reed hij naar een nieuwe overwinning. Onze Formule 1-watcher beloonde de Nederlander met een maximumscore, maar was ook streng voor twee andere rijders. “Als je keer op keer zo wordt afgetroefd, zou je je conclusies moeten trekken.” -
PREMIUM2
Wellicht hét thema dat de paddock nog het meeste bezig houdt: waarom blijft naam werkneemster die kloeg over Horner geheim?
Tweede grand prix van het seizoen, op het bloedsnelle en gevaarlijke circuit van Jeddah, met die muren altijd zo dichtbij. Je voelt dat iedereen snakt naar meer aandacht voor wat op de piste gebeurt, maar de focus blijft op wat zich giftig ontvouwt achter de schermen. Vijf thema’s die de paddock bezig houden. -
6
“Ze is erg overstuur, bang, geïntimideerd en eenzaam”: familievriend van vrouw die Horner aanklaagt, trekt aan alarmbel
-
6
“Hij zou beter z'n problemen oplossen”: Horner schiet met scherp nadat Wolff nóg maar eens Verstappen opvrijt
-
Jobat
Op je 50ste met pensioen? Volg deze vijf stappen: “Zorg altijd voor een plan B, C en D”
Ze zijn lang niet in de minderheid, de werknemers die dromen van een vervroegd pensioen. De FIRE-beweging zweert zelfs bij het veel eerder stoppen met werken, via doordacht opgebouwde financiële vrijheid. Jobat.be klopte aan bij Sébastien Aguilar, oprichter van FIRE Belgium. Hij deelt zijn vijfstappenplan voor wie er op zijn 50ste al de professionele brui aan wil geven. -
PREMIUM3
ONS RAPPORT. “Hij deed niet alles perfect”: onze F1-watcher bekroont uitblinker Norris, maar ziet ook nog werkpuntjes
Niet Max Verstappen, wél Lando Norris aan het feest in Miami. De Brit won zijn eerste F1-race ooit, en wordt daarvoor navenant beloond door onze Formule 1-watcher Joost Bolle. Al zag die ook: “Hij had een zetje van het geluk nodig.” En Verstappen? Het moet zo wat z’n laagste beoordeling tot nog toe zijn. -
Livios
Mag je je gras maaien op zondag? En de takken van je buren snoeien? Dit zijn de regels in vijf herkenbare situaties
26 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerMarko Decandt
Lucien Mertens
Piet Janssen
henk van de tollaard
Peter Berg