Stijgende energiekosten kunnen toekomst van elektrische auto’s in gevaar brengen, waarschuwen experts
De stijging van de elektriciteitsprijzen, de beschikbaarheid van grondstoffen en een chronisch tekort aan onderdelen hebben een aanzienlijke impact op de productie en verkoop van elektrische auto’s, waarschuwen Duitse bedrijfsleiders.
Als de trend zich doorzet, bestaat er ook de kans op een domino-effect waardoor investeerders geen stimulansen zullen hebben om oplaadfaciliteiten te bouwen. Hierdoor worden elektrische auto’s minder aantrekkelijk, omdat ze onpraktischer zouden zijn om mee te rijden.
Tot voor kort werd het bezit van elektrische auto’s steeds aantrekkelijker naarmate de benzineprijzen stegen. Maar sinds de recente stijgingen van de elektriciteitsprijzen is het prijsverschil kleiner geworden.
Eigenaars van elektrische auto’s, of zij hun auto nu thuis opladen of via contracten met oplaadexploitanten, hebben prijsstijgingen van 10% of meer gezien. Verdere prijsstijgingen worden verwacht omdat de elektriciteitsprijs gekoppeld is aan de gasprijs, die steeds schaarser wordt sinds Rusland bijna twee weken geleden de gastoevoer naar Duitsland stopzette.
Allego, een van de grootste exploitanten van oplaadstations in Duitsland, heeft zijn prijzen begin deze maand verhoogd van 43 cent per kilowattuur tot 47 cent. Snelladen, via een continue stroom, is gestegen van 65 naar 70 cent per kilowattuur, terwijl het snelste opladen is gestegen van 68 cent naar 75 cent per kilowattuur. Supermarkten, doe-het-zelfketens en meubelzaken die hun klanten tot voor kort gratis oplaaddiensten aanboden terwijl zij hun boodschappen deden, voeren nu ook kosten in.
“We moeten verdomd voorzichtig zijn”
Volgens de econoom Stefan Bratzel is de ontwikkeling een onmiddellijke bedreiging voor de industrie. “De explosie van de elektriciteitsprijzen kan uiteindelijk een acuut gevaar worden voor de overgang naar elektrische voertuigen, en we moeten er verdomd voorzichtig mee zijn”, vertelde hij aan Duitse media.
“Als elektrische auto’s duurder worden in het gebruik, dreigt de opleving van elektrische mobiliteit in te storten, omdat bijna niemand een elektrische auto gaat kopen”, zei Bratzel. Hij en andere voorstanders van elektrische auto’s doen nu een beroep op de Duitse regering om ervoor te zorgen dat de elektriciteitsprijs onder de benzineprijs blijft, wat volgens hen van cruciaal belang is voor de toekomst van elektrische auto’s.
De overheidssubsidies voor elektrische auto’s zullen vanaf 2023 halveren tot € 4.500, terwijl kopers van plug-in hybrides, die momenteel een betaling van € 6.750 ontvangen, niet langer worden ondersteund. De totale beschikbare pot met geld wordt begrensd op 2,5 miljard euro, genoeg voor de premies voor slechts 400.000 elektrische auto’s, minder dan 1% van de auto’s op de Duitse wegen.
Belasting voor diesel- en benzineauto’s
Een suggestie die relatief snel kan worden doorgevoerd, is het verhogen van de motorvoertuigenbelasting op diesel- en benzineauto’s. Elektrische auto’s komen momenteel niet in aanmerking voor deze belasting. Ze kunnen in Duitsland ook gebruik maken van busbanen en parkeerplaatsen die niet beschikbaar zijn voor niet-elektrische auto’s.
In Noorwegen, waar de regering de aankoop van elektrische auto’s vroegtijdig financieel heeft gestimuleerd en een wijdverspreid oplaadnetwerk heeft opgezet, waren 64,5 procent van de vorig jaar geregistreerde nieuwe auto’s elektrische voertuigen, waarmee het land bovenaan de Europese lijst staat. Duitsland staat met 13,6 procent op de zesde plaats, in België gaat het voorlopig om 5,8 procent.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”
-
Drie keer zoveel tweedehandse elektrische auto’s ingeschreven
Steeds meer Belgen kopen een tweedehandse elektrische auto. In het eerste kwartaal van dit jaar ging het om 2.576 voertuigen, 157% meer dan de 1.003 in dezelfde periode vorig jaar. In Vlaanderen, waar de koper een premie krijgt, was er sprake van een verdrievoudiging van 655 naar 1.981. -
PREMIUM
“Het is geen goedkope hobby”: amateurcoureur Jeroen (34) fietst zeker 3 keer per week. Maar hoeveel mag dat kosten?
Jeroen Sanders (34) is een rasechte amateur-flandrien. Hij is lid van twee wielerclubs, gaat op fietsstages in het buitenland en trapt jaarlijks tot 8.000 kilometer bijeen. De West-Vlaming spaart kosten noch moeite voor zijn passie. “Ik betaalde 5.500 euro voor mijn huidige fiets. Al begon ik wel zonder grote investeringen: met een reservefiets van mijn papa”, maakt hij de rekening. -
-
PREMIUM
Opladen met zonnepanelen en die stroom gebruiken in de daluren: “Vanaf nu kan je jouw elektrische auto als thuisbatterij gebruiken”
-
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
In een fietsstraat – de officiële term is ‘fietszone’ – gelden er aparte verkeersregels. Je weet wellicht al dat je met een auto een fietser niet mag inhalen. Maar hoe zit dat bij speedpedelecs of steps? En mag je met een elektrische fiets wél sneller rijden dan 30 km/uur? Stef Willems van verkeersinstituut Vias zet de regels op een rijtje en vertelt welke boetes je riskeert als je je daar niet aan houdt. -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
Vlaamse regering herstelt toegang oldtimers in lage-emissiezones
-
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
-
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht met afspraak voor je bandenwissel: “Kwart van rijders met winterbanden verandert ze niet”
Wie vandaag de weg op gaat met winterbanden, vraagt zich misschien af of het niet stilaan tijd is om die te laten vervangen. Want verslijt het rubber niet veel te snel bij dit lenteweer? Wanneer verwachten bandencentrales de voorjaarsdrukte? En hoe weet je of je niet te veel betaalt voor zo’n bandenwissel? We vragen het aan Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO en Kristof Donckers van Bandencentrale Donckers. -
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
Het gebeurt meer dan je denkt: je komt bij je geparkeerde voertuig en ziet dat er een ferme deuk of kras in zit. Maar van de automobilist, e-stepper of fietser die tegen je wagen reed, is geen enkel spoor. Dekt je verzekering die schade? En wat moet je allemaal doen om ‘klacht tegen onbekenden’ in te dienen? Independer.be legt het uit. -
PREMIUM
Zo kan je besparen door je rijstijl aan te passen: “Bij de tweede rit bespaarde ik al 2 euro diesel per 100 km”
78 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageertyl sachs
francis vanoverschelde
Marc Rombouts
Bart Timperman
MARC VAN DEN EYNDE