Stijgende energiekosten kunnen toekomst van elektrische auto’s in gevaar brengen, waarschuwen experts
De stijging van de elektriciteitsprijzen, de beschikbaarheid van grondstoffen en een chronisch tekort aan onderdelen hebben een aanzienlijke impact op de productie en verkoop van elektrische auto’s, waarschuwen Duitse bedrijfsleiders.
Als de trend zich doorzet, bestaat er ook de kans op een domino-effect waardoor investeerders geen stimulansen zullen hebben om oplaadfaciliteiten te bouwen. Hierdoor worden elektrische auto’s minder aantrekkelijk, omdat ze onpraktischer zouden zijn om mee te rijden.
Tot voor kort werd het bezit van elektrische auto’s steeds aantrekkelijker naarmate de benzineprijzen stegen. Maar sinds de recente stijgingen van de elektriciteitsprijzen is het prijsverschil kleiner geworden.
Eigenaars van elektrische auto’s, of zij hun auto nu thuis opladen of via contracten met oplaadexploitanten, hebben prijsstijgingen van 10% of meer gezien. Verdere prijsstijgingen worden verwacht omdat de elektriciteitsprijs gekoppeld is aan de gasprijs, die steeds schaarser wordt sinds Rusland bijna twee weken geleden de gastoevoer naar Duitsland stopzette.
Allego, een van de grootste exploitanten van oplaadstations in Duitsland, heeft zijn prijzen begin deze maand verhoogd van 43 cent per kilowattuur tot 47 cent. Snelladen, via een continue stroom, is gestegen van 65 naar 70 cent per kilowattuur, terwijl het snelste opladen is gestegen van 68 cent naar 75 cent per kilowattuur. Supermarkten, doe-het-zelfketens en meubelzaken die hun klanten tot voor kort gratis oplaaddiensten aanboden terwijl zij hun boodschappen deden, voeren nu ook kosten in.
“We moeten verdomd voorzichtig zijn”
Volgens de econoom Stefan Bratzel is de ontwikkeling een onmiddellijke bedreiging voor de industrie. “De explosie van de elektriciteitsprijzen kan uiteindelijk een acuut gevaar worden voor de overgang naar elektrische voertuigen, en we moeten er verdomd voorzichtig mee zijn”, vertelde hij aan Duitse media.
“Als elektrische auto’s duurder worden in het gebruik, dreigt de opleving van elektrische mobiliteit in te storten, omdat bijna niemand een elektrische auto gaat kopen”, zei Bratzel. Hij en andere voorstanders van elektrische auto’s doen nu een beroep op de Duitse regering om ervoor te zorgen dat de elektriciteitsprijs onder de benzineprijs blijft, wat volgens hen van cruciaal belang is voor de toekomst van elektrische auto’s.
De overheidssubsidies voor elektrische auto’s zullen vanaf 2023 halveren tot € 4.500, terwijl kopers van plug-in hybrides, die momenteel een betaling van € 6.750 ontvangen, niet langer worden ondersteund. De totale beschikbare pot met geld wordt begrensd op 2,5 miljard euro, genoeg voor de premies voor slechts 400.000 elektrische auto’s, minder dan 1% van de auto’s op de Duitse wegen.
Belasting voor diesel- en benzineauto’s
Een suggestie die relatief snel kan worden doorgevoerd, is het verhogen van de motorvoertuigenbelasting op diesel- en benzineauto’s. Elektrische auto’s komen momenteel niet in aanmerking voor deze belasting. Ze kunnen in Duitsland ook gebruik maken van busbanen en parkeerplaatsen die niet beschikbaar zijn voor niet-elektrische auto’s.
In Noorwegen, waar de regering de aankoop van elektrische auto’s vroegtijdig financieel heeft gestimuleerd en een wijdverspreid oplaadnetwerk heeft opgezet, waren 64,5 procent van de vorig jaar geregistreerde nieuwe auto’s elektrische voertuigen, waarmee het land bovenaan de Europese lijst staat. Duitsland staat met 13,6 procent op de zesde plaats, in België gaat het voorlopig om 5,8 procent.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
-
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?
Wie een auto wil kopen, maakt (meestal) een proefrit. Ook al duurt die al bij al niet lang, zo’n tochtje geeft je meteen een goed idee van wat de wagen waard is en hoe je je voelt achter het stuur. Independer.be geeft een handvol gouden tips om op te letten tijdens die rit, ook in verband met je verzekering. -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
PREMIUM
Flitsmarathon: van 58 euro tot 2.750 euro, welke boetes riskeer je voor 10 meest voorkomende overtredingen
Let extra op je snelheid als je straks de baan op gaat, want nog tot 6 uur morgenvroeg houdt de politie een flitsmarathon. Welke overtreding begaan we met zijn allen het vaakst? En welke straf hangt er dan boven je hoofd? Het gaat om boetes van 58 euro tot 2.750 euro. Maar vanaf welke (gecorrigeerde) snelheid flitst de camera echt? -
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
Er komen meer en meer controles op het gebruik van de gsm in de auto. Maar welke boetes riskeer je? Wat valt er allemaal onder handsfree bellen? En wat is het verschil met je autoradio bedienen? Independer.be zoekt het uit. -
PREMIUM
Opladen met zonnepanelen en die stroom gebruiken in de daluren: “Vanaf nu kan je jouw elektrische auto als thuisbatterij gebruiken”
-
Bijna niemand kent de betekenis van deze borden in Duitsland, maar ze zijn ook niet voor mensen bedoeld
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
De werkende Belg kan op steeds meer extraatjes rekenen: de voorbije vijf jaar is het gemiddeld aantal extralegale voordelen met 10 procent toegenomen. Om welke voordelen gaat het precies (en welke zijn aan een terugval bezig)? Welke rol spelen je functie, statuut, opleiding en de sector waarin je werkt? En wat met de verschillen tussen man en vrouw? Jobat.be zocht het uit. -
PREMIUM
Zo kan je besparen door je rijstijl aan te passen: “Bij de tweede rit bespaarde ik al 2 euro diesel per 100 km”
Nu het leven almaar duurder wordt, proberen heel wat mensen ook minder te rijden of de goedkoopste pomp te zoeken. Maar ook met ecodriving kan je besparen op brandstofkosten, maakt verkeersveiligheidsinstituut Vias zich sterk. En dat wilden we dus eens uitproberen. Met instructeur Jean-Noël legden we twee keer hetzelfde traject af: een keer zonder en een keer mét zijn ecodrive-aanwijzingen. En verrassend: we merken een duidelijk verschil in verbruik én in onze portemonnee. -
Independer
Betaal je meer voor je verzekering als je met een jong - onbekend - Aziatisch automerk rijdt?
78 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageertyl sachs
francis vanoverschelde
Marc Rombouts
Bart Timperman
MARC VAN DEN EYNDE