Kritiek op KBC-reclame om in het rood te gaan tegen hoge rentevoet, staatssecretaris De Bleeker laat zaak onderzoeken

"Extra budget nodig om de herfstmaanden door te komen? Ga tijdelijk 750 euro onder nul op je rekening". Deze reclameboodschap kregen veel gebruikers van de KBC-app vandaag te zien. De timing van het bericht, nu meer en meer mensen moeite hebben om hun rekeningen te betalen, zorgt voor verontwaardigde reacties. Vooral omdat het krediet aan een rentevoet van ruim 9 procent wordt verstrekt. Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open VLD) laat de advertentie onderzoeken door de Economische Inspectie.

Het was een opvallend pushbericht vanuit de KBC-app vandaag. Wie moeite heeft om rond te komen, kan tot 750 euro in het rood gaan op zijn zichtrekening. Het is reclame voor de zogenoemde KBC-budgetfaciliteit. Maar wat de reclame niet van bij het begin vertelt, is dat je 9,39 procent rente betaalt op het bedrag waarmee je onder nul gaat.

De reclameboodschap lokt, vooral op sociale media, kritiek uit. "Dat daar 9 procent rente achter zit, zullen velen, en zeker kwetsbare mensen, missen. Kan je vragen over stellen", schreef journalist Pieter Haeck op Twitter.

Ook de timing zorgt voor verontwaardigde reacties. KBC beklemtoont in een schriftelijke reactie dat het niet om een gerichte reclamecampagne gaat. "Dat de boodschap verschijnt op het ogenblik dat sommige klanten moeilijkheden ondervinden om hun energierekening te betalen, is louter toeval", klinkt het. 

Het gaat niet om gerichte reclame die inspeelt op de actualiteit

uit de schriftelijke reactie van KBC

"Wanneer klanten KBC Mobile opstarten of afsluiten, krijgen zij regelmatig een algemene boodschap waarmee een actie of een product in de kijker wordt gezet. Die boodschappen wisselen regelmatig af en zijn niet klantgebonden. Het gaat dus niet om gepersonaliseerde of gerichte reclame die inspeelt op een specifieke klantsituatie of actualiteit." 

KBC verontschuldigt zich mochten sommige klanten zich gekwetst voelen en wijst erop dat KBC vooraf nagaat of de klant genoeg financiële draagkracht heeft om in aanmerking te komen voor het aanbod. 

Marketingstrategie zou eens goed geëvalueerd moeten worden

Eva De Bleeker, staatssecretaris voor Consumentenbescherming (Open VLD)

Ook staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open VLD) maakt zich bedenkingen over de timing van KBC. "Als je weet dat sommige mensen het nu al moeilijk hebben, dan moeten we er echt voor zorgen dat die mensen niet verder in de problemen komen. In deze tijden is het nuttig om die producten en hun marketingstrategie toch eens goed te evalueren."

De Bleeker roept de Belgische banken nog eens op om de regels rond consumentenkredieten goed te blijven opvolgen. "Je mag reclame maken voor consumentenkredieten, maar er zijn wel regels aan verbonden. Zo moet je vóór het afsluiten van het contract alle informatie aan de klant geven en nagaan dat de klant in staat is om het bedrag terug te betalen. Op het eerste gezicht lijkt het dat KBC alle regels gevolgd heeft, maar de economische inspectie zal dit nu verder onderzoeken."

Herbeluister het gesprek uit "De wereld vandaag" op Radio 1:

Gangbare rentevoet voor dit soort producten

Steven Rombaut, financieel journalist VRT NWS

Ook de rentevoet van 9,39 procent is een gangbaar tarief, zegt VRT-journalist Steven Rombaut. "Die tarieven worden geplafonneerd door de overheidsdienst Economie, maar de ervaring leert toch dat de meeste banken een rentevoet aanrekenen die tegen het maximumtarief van 9,5 procent aanleunt."

"Wie het al niet breed heeft, kan hier beter niet op ingaan, want je kan je nog meer in nesten werken door die hoge kosten. Men had in dat pushbericht bovendien beter vermeld dat er forse kosten aan gekoppeld zijn."

Meest gelezen