Iconische Baguette Bag van ‘Sex And The City’ blaast 25 kaarsjes uit: “Ze hebben die tas echt uitgemolken”
“Men noemde het ook wel eens de rich bitch bag.” Nu de allereerste it-bag 25 jaar is geworden: tijd voor een lesje modegeschiedenis. Moderedacteur David Devriendt legt uit hoe de Baguette van Fendi uitgroeide tot zo’n icoon en waarom de tas zo populair blijft. “Het model mag geïnspireerd zijn op Franse vrouwen die een stokbrood onder hun arm dragen, de Baguette was vooral populair in Amerika. En onlosmakelijk verbonden met New York en het hedonisme uit ‘Sex And The City’.”
Het Italiaanse merk Fendi stelde afgelopen weekend zijn Resort 2023-collectie voor op New York Fashion Week. De ster van de show? Niet de vele bekende aanwezigen (van Kim Kardashian tot Kate Moss en Grace Jones) maar de iconische Baguette Bag van het merk. Die vierde namelijk haar 25e verjaardag. Verder nog aanwezig op dat partijtje: actrice Sarah Jessica Parker herself, degene die de tas voorgoed op de kaart zette.
“Maar het is een Baguette!”
De tas werd in 1997 ontworpen door Silvia Venturini Fendi (61), de kleindochter van de oprichters van Fendi, en de inmiddels overleden Karl Lagerfeld, die voor het merk begon te werken in 1965. Destijds waren de meeste handtassen groot genoeg om je hele hebben en houden in mee te dragen. Maar de Baguette Bag was klein en had nét voldoende ruimte voor je portemonnee, huissleutels en lipgloss. Kortom: de benodigdheden voor een avondje uit.
Dat maakte de tas chic en revolutionair: in plaats van alleen maar praktisch te zijn, was de Baguette een accessoire dat je outfit naar een hoger niveau kon tillen. En hij paste onder je arm, zoals Parisiennes een stokbrood zouden dragen.
“Desondanks was de Baguette Bag in eerste instantie niet superpopulair”, begint moderedacteur David Devriendt. Maar dat veranderde toen Fendi, als een van de eerste modehuizen, stuks begon uit te lenen aan de cast van ‘Sex And the City’ - een bijzonder slimme zet. Liefhebbers herinneren zich meteen de inmiddels wereldberoemde scène uit seizoen 3. Nadat Carrie per ongeluk in een foute buurt van New York terechtkomt, richt een overvaller een geweer op haar. “Wat?”, vraagt Carrie. “Geef me je handtas”, antwoordt de overvaller, waarop ze dramatisch uitroept: “Maar het is een Baguette!”, om vervolgens haar paarse, met lovertjes bezette tas af te geven.
Handtassen uitspuwen
Dankzij die scène bereikte de Baguette cultstatus. “Eind jaren negentig, begin tweeduizend ontstond het concept van een it-bag die iedereen moést hebben. De modewereld boomde, logomania was groot en iedereen wilde door middel van kleding en accessoires uitpakken met z'n status.”
“Schoenenmerken zoals Jimmy Choo en Manolo Blahnik waren een enorme hype. Maar in tegenstelling tot schoenen of kleding kon een handtas door iedereen gedragen worden, ongeacht je maat. Daardoor had het item potentieel om hyperpopulair te worden bij het brede publiek. Plots werden er door verschillende merken verschillende modellen uitgespuwd om te zien of ze het tot it-bag konden schoppen. De Baguette Bag was effectief de eerste die daarin slaagde.”
“Het model mag dan geïnspireerd zijn door de manier waarop Franse vrouwen een stokbrood onder hun arm houden, hij was vooral populair in Amerika. Onlosmakelijk verbonden met New York en het hedonisme uit ‘Sex And The City’ dat mode en plezier combineerde. De mythe daarrond blijft.”
Alleen socialites konden het betalen, of de mensen die het écht wilden en er een maandloon (of twee) voor over hadden.
‘Rich bitch bag’
“De celebritycultuur was destijds ook groeiende in Amerika, en iedereen keek naar topmodellen en bekendheden om te zien wat ze droegen. Onder andere Paris Hilton was fan van de Baguette. Maar uiteraard was het prijskaartje van de Baguette niet voor iedereen toegankelijk. Daarom werd de it-bag ook wel eens de rich bitch bag genoemd: alleen socialites konden het betalen, of de mensen die het écht wilden en er een maandloon (of twee) voor over hadden. Maar hoewel de tas prijzig was, was het net niet zo onbetaalbaar als een tas van Chanel of Hermès.”
(Lees verder onder de foto.)
“De tas werd héél veel gekopieerd, dat was destijds nog niet zo strafbaar. En anders dan nu maakte het in feite niet zoveel uit of je Baguette nep was. Anderzijds is dat ook een beetje het lot van een it-bag om nagemaakt te worden. Ook Zara en Mango kopiëren vandaag nog de populairste modellen van het moment, zij het zonder kenmerkend logo. Maar de Baguette is zodanig vaak nagemaakt dat het simpelweg de naam van het model is geworden: een langwerpige tas met een simpele ‘strap’.”
800 verschillende uitgaven
Maar zoals dat gaat kwamen er op een bepaald moment nieuwe it-bags. “Voor een tijd was de Baguette echt uit de mode, dus hij werd uit de handel gehaald. Klassieker of niet, het is heel moeilijk om constant gewild te blijven. Vintagewinkel Labellov zou de tas een aantal jaar geleden niet zo gretig als nu hebben aangenomen. Desondanks werd de tas doorheen de jaren toch almaar nieuw leven ingeblazen door Fendi en werd er zelfs een boek aan gewijd: inmiddels zijn er meer dan 800 verschillende uitgaven. Ze hebben die tas echt uitgemolken.”
Wie slim is, investeert er nu in, want het icoon blijft.
“In 2019 herintroduceerde Fendi de tas ook met de #BaguetteFriendsForever-campagne.” En sinds de Y2K-revival die enkele jaren terug begon, maakt de tas een heuse comeback. “Gen Z ontdekte het model en de geschiedenis errond op TikTok en werd ook fan. Begin dit jaar speelde Fendi daar slim op in door Sarah Jessica Parker te laten schitteren in een campagne en de iconische paarse variant uit de wereldberoemde scene opnieuw uit te brengen. Ook in de reboot van SATC, ‘And Just Like That’, was de tas opnieuw te zien. Wie slim is, investeert er nu in, want het icoon blijft. Mensen houden van items met geschiedenis, en ook de volgende generatie zal interesse tonen in het verhaal van de Baguette.”
(Lees verder onder de foto.)
Met een kwarteeuw op de teller blijft Fendi’s Baguette Bag een vaste waarde geworden in de modewereld. Voor de gelegenheid staken Marc Jacobs, Tiffany & Co., en Porter de Baguette Bag in een nieuw jasje - het resultaat daarvan was te zien tijdens de Resort Show. Marc Jacobs kiest in zijn campagne strategisch voor Gen Z-modellen: onder andere Euphoria-ster Chloe Cherry en multidisciplinaire fotografe Alana O’Herlihy (de bestie van Bella Hadid) waren erin te zien.
Lees ook :
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Tepels, trenchcoats en tijdloze elegantie: deze trends van op de catwalks zal je ook echt willen dragen
-
De laatste nieuwe modetrend? Die koop je bij Coolblue, Fnac, Media Markt of Krëfel
Er is een nieuwe, opvallende hype gespot in het immer veranderende modelandschap. Een technologisch accessoire is een onverwachtse hit bij fashionista’s. Al doen aanhangers eigenlijk een stapje terug: de trend bewijst opnieuw hoe hard we verlangen naar nostalgie. Het prijskaartje van het item is niet mals, maar gelukkig zijn er tal van merken met betaalbare alternatieven. -
PREMIUM2
Nu zelfs coureurs, voetballers én acteurs er één dragen: zo werd het iconische ‘honkbaljasje’ weer hip
Ook gezien hoe de stervoetballers van Manchester City er verplicht in rondliepen voor én na hun Champions League-match in Madrid? Terwijl eerder zelfs de coureurs van Visma-Lease a Bike er ietwat potsierlijk mee aan de start van de Ronde van Vlaanderen verschenen. Dat kan maar één ding betekenen: het honkbaljasje – of ‘varsity jacket’ – heeft het hoogtepunt van hipheid bereikt. Portret van een bewust opzichtig kledingstuk dat tot 1972 zelfs ‘verboden’ was voor vrouwen. -
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
Een handige kit van 1,97 euro belooft je in één swipe de perfecte smokey eye: onze beautyredactrice doet de test
Een tool die je in één ‘swipe’ een perfecte smokey eye laat zetten: dat klinkt erg handig, maar ook... te mooi om waar te zijn? Onze beautyredactrice Sophie doet de test. De foto’s op de website doen dromen, de prijs van nog geen twee euro des te meer. Maar werkt het speciale borsteltje ook echt? -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
De werkende Belg kan op steeds meer extraatjes rekenen: de voorbije vijf jaar is het gemiddeld aantal extralegale voordelen met 10 procent toegenomen. Om welke voordelen gaat het precies (en welke zijn aan een terugval bezig)? Welke rol spelen je functie, statuut, opleiding en de sector waarin je werkt? En wat met de verschillen tussen man en vrouw? Jobat.be zocht het uit. -
PREMIUM
Geld verdienen door een handtas te kopen en 10 jaar in de kast te laten liggen: hoe pak je dat aan?
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
-
Is het slecht voor je huid als je elke dag make-up draagt? Beautyexpert reageert: “We smeren massaal té veel”
Vandaag is het ‘No Make-up Day’, een dag die oproept om totaal onopgemaakt de deur uit te gaan. Haalt je huid voordelen uit een make-uploze dag? Moet je het vaker doen, als je frequent make-up draagt? Beautyredactrice Sophie verheldert: “Op make-uploze dagen kunnen je rimpels minder zichtbaar zijn.” -
Met dit stappenplan verloopt zelfbruinen vlekkeloos: “Bleekscheten beginnen best met een gradual tan”
Reflecteert je winterse huid in de zalige lentezon? Dan zit de redding in een tube zelfbruiner. Maar hoe smeer je het bruine goedje zonder stress? Hoelang duurt het voordat je je gewenste tint bereikt? En hoe vermijd je die gevreesde ‘Dalmatiërlook’? Dankzij het stappenplan van beautyredactrice Sophie verloopt je selftanning vlekkeloos. “Besteed extra aandacht aan typische droge zones, zoals ellebogen.” -
Meer smeren nu, minder rimpels later? Dermatoloog geeft advies: “Schakel vanaf je 30ste een versnelling hoger”