De Pumpkin Spice Latte is als herfst in een drankje. “Klanten kijken er elk jaar naar uit om het op de kaart te zien”
De herfst hangt boven ons hoofd als het zwaard van Damocles. Bijna tijd dus voor vallende bladeren, extra kledinglaag, dekentjes en geurkaarsen. Mag niet ontbreken in dat rijtje: Pumpkin Spice Latte. Het drankje groeide uit tot een gigantische hype en markeert elk jaar het begin van het herfstseizoen. Katja Agten van Coffee Café Hasselt vertelt waarom het zo populair is. “Eigenlijk heeft het niks met pompoen te maken.”
Wie momenteel naar buiten kijkt, wordt niet meteen vrolijk. Het druilerige weer nodigt ons uit om ons in een dekentje te wikkelen bij kaarslicht, een seriemarathon te houden of koekjes te bakken. Kortom: allesbehalve ons huis te verlaten. Maar als we dan toch naar buiten moeten, dan het liefst voor een Pumpkin Spice Latte.
Het kruidige drankje, oorspronkelijk van Starbucks, is een enorme rage sinds het negentien jaar geleden voor het eerst op de kaart werd gezet. Elk jaar kan je het vanaf 1 september krijgen bij de koffieketen. Het vormt voor velen een lichtpunt in deze donker wordende tijden, en verzacht zo enigszins de pijn van de warme zomerdagen die achter ons liggen. Daardoor kan de Pumpkin Spice Latte, afgekort PSL, rekenen op miljoenen fans wereldwijd.
(Lees verder onder de foto.)
Ook bij ons steeds populairder
Volgens Starbucks is het haar bestverkochte seizoensgebonden koffie ooit. Het drankje heeft zelfs een eigen hashtag én een eigen Instagram- en Twitterpagina. Inmiddels verkopen andere ketens, van McDonald’s tot Dunkin’ Donuts, eveneens Pumpkin Spice Lattes. En ook bij veel Vlaamse koffiebars staat het op de kaart. “Pumpkin Spice Latte is een herfstspecial die elk jaar terugkomt”, vertelt Katja Agten (37) van Coffee Café Hasselt. “Het drankje waaide over uit Amerika, maar wij verkopen het ondertussen ook al een jaar of zeven.”
Mijn klanten kijken er elk jaar naar uit om Pumpkin Spice Latte terug op de kaart te zien verschijnen.
“Zodra de Pumpkin Spice-siroop (die gebruikt wordt om zoete koffies hun smaakje te geven, red.) bij ons beschikbaar werd, hebben we het op de kaart gezet. Ik vermoed dat wij een van de eersten waren, want het drankje was toen nog lang niet zo populair in België als nu. Inmiddels vind je Pumpkin Spice Latte op zowat elke menukaart van zaken met zoete koffies met smaakjes, zoals wij.”
(Lees verder onder de foto.)
Zachter dan speculaas
Het officiële recept van Starbucks bevat suiker, kruidnagel, kaneel, gember, nootmuskaat en pompoenpuree. En gestoomde melk en espresso, uiteraard. Een caloriebommetje, maar dus ook een combinatie die miljoenen harten veroverde. Intussen interpreteert elke zaak het drankje op zijn eigen manier. “Bij ons heeft Pumpkin Spice Latte eigenlijk niks met pompoen te maken. Het bevat wel de kruiden die je in een pumpkin pie vindt. Vergelijk het met onze speculaaskruiden, die nu ook in Amerika populairder aan het worden zijn, maar dan iets zachter. De hoofdtoon is vanille, gecombineerd met gember, nootmuskaat en kaneel.”
Zodra september aanbreekt, willen mensen weer Pumpkin Spice Lattes drinken. Zelfs op warme dagen. Iedereen zit al in de herfstmood.
“Bij mijn klanten is het drankje inmiddels goed ingeburgerd”, vervolgt Katja. “Ze kennen het, en kijken er elk jaar naar uit om het opnieuw op de kaart te zien verschijnen.” Het feit dat de PSL slechts gedurende een bepaalde periode verkrijgbaar, maakt het drankje extra populair. “Als het standaard op de kaart zou staan, zou het volgens mij niet zo'n hype zijn. Zodra september aanbreekt, willen mensen weer Pumpkin Spice Lattes drinken. Zelfs op warme dagen. Iedereen zit al in de herfstmood.”
“Eigenlijk doet alles dat kruidig is of een notige ondertoon bevat het goed deze tijd van het jaar. “Met dit weer willen mensen hartverwarmende drankjes. Als zaak moet je natuurlijk inspelen op de seizoenen. Binnenkort lanceren we opnieuw onze halloweenspecials, die meer gekarameliseerde noten en chocolade bevatten.”
Herfstgekken
Ook op Twitter schreeuwen mensen hun liefde voor PSL van de daken. “Pumpkin Spice Lattes hebben helende krachten”, schrijft iemand. “Ze zijn écht de hype waard.” “Oké, de herfst komt eraan dus ik heb een lief nodig om mee te knuffelen. Inclusief Pumpkin Spice Lattes, boswandelingen en ovenschotels", aldus iemand anders.
(Lees verder onder de tweet.)
Het is nu eenmaal een feit dat veel mensen gek zijn op deze tijd van het jaar en de gezelligheid die errond hangt. Om daarop in te spelen voegde Starbucks sinds dit jaar zelfs een nieuwe herfstsmaak toe, Apple Crisp Oatmilk Macchiato. Al betwijfelen we of die zal kunnen tippen aan de populariteit van de PSL.
Poll
Heb jij al eens Pumpkin Spice Latte gedronken?
-
Ja (32%)
-
Nee (68%)
Lees ook :
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Kaneelrollen zijn een hype dankzij Instagram. “Speculoos cream of cookie dough: de toppings maken het visueel aantrekkelijk”
-
7 sterke vrouwen over hun ambitie, hun lijf of de goedkeuring van mannen: “Nu vind ik mijn striemen mooi”
“Ze lachten en zeiden dat ik enkel goed zou zijn voor de Playboy.” Het zijn zeven trotse vrouwen, Heidi, Loubna, Eliza, Maaike, Barbara, Morgane en Usha en Valerie. Maar tegelijk worstelen ze vandaag nog altijd met hoe de wereld naar hen kijkt. Ze delen elk hun krachtigste les voor andere vrouwen. “Mijn rimpels zijn mijn trots? Godver, dat kan ik nog niet zeggen.” -
PREMIUM6
Hoe de klassieke tuinstoel zichzelf heruitvindt
De commotie rond een Beaufort-kunstwerk – een toren van 47 gestapelde stoelen in Wenduine – brengt een icoon uit de zomers van vorige eeuw terug onder de aandacht: de plastieken tuinstoel. Omdat hij spotgoedkoop gemaakt kon worden, veroverde hij al snel de hele wereld. Maar toen delen van onze oceanen veranderden in een plastic soep, volgde een ban. En toch... keert ie terug. -
-
Je accent kan je datekansen opkrikken (of net niet): “Deze tongval is momenteel het coolst”
-
Van break-ups over vaginisme tot angsten: al na één aflevering staat podcast van 4 jonge vrouwen aan de top op Spotify
“Ik had er vroeger zelf baat bij gehad om deze gesprekken te horen.” Twee weken geleden lanceerden Liandra, Jaël, Claudia en Tashie hun podcast: ‘Four Real’. In een mum van tijd stonden ze op nummer 1 in de hitlijst van Spotify. Big sister advice, girly issues en vriendinnenpraat over 20-something life. Met deze insteek maken ze tal van van onderwerpen bespreekbaar. -
7 op de 10 Belgen wassen hun nieuwe kleding niet. Is dat wél nodig?
Volgens een bevraging van Le Chat bij 1.000 Belgen wassen amper drie op de tien Belgen hun nieuwe kleren voor ze die aantrekken. Niet slim, zegt doctor in de dermatologie Barbara Geusens. Ze schetst de mogelijke gevolgen voor je huid en waarschuwt voor nog enkele vastgeroeste wasgewoontes waar je beter van afstapt. -
Na bakken kritiek: de pixie cut is Frans erfgoed. Zij gingen de kersverse, maar felbesproken miss voor
-
Financiële zelfzorg is trendy. Budgetcoach: “Leg een speciale pot aan, dan ga je veel minder stressen”
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
Livios
‘Gebruik in dat geval nooit azijn’ en ‘pas op met hogedruk’: zo ga je wél voor een brandschoon terras
Kan je terras nog een opknapbeurt gebruiken vooraleer je er heerlijk kan vertoeven? Dan is het reinigen een mooie eerste stap. Met deze onderhoudstips van bouwsite Livios ben jij helemaal klaar voor de lentezon. -
Gouden Giro2
Frederik Davids, de winnaar van vorig jaar, geeft tips om te scoren in de Gouden Giro: “Transfers zo lang mogelijk uitstellen”