‘You Suck at Parking’ is de eerste Belgische videogame met hitpotentieel
GamereviewNa de recente snowboardklepper ‘Shredders’ duikt er met ‘You Suck at Parking’ een tweede Belgische game op Xbox Game Pass op. De game van Leuvense makelij is een veelbelovende casual-klepper, met op zijn minst het potentieel om een steekvlamsuccesje à la ‘Fall Guys’ of ‘Among Us’ te worden.
Belgische studio’s hebben al culthits met miljoenen verkochte exemplaren gemaakt (zie Larians ‘Divinity’-reeks), maar als het een beetje meezit kan ‘You Suck at Parking’ de allereerste game van eigen bodem zijn die een wereldhitje wordt bij het casual publiek, in de trant van ‘Among Us’ en ‘Fall Guys’. Zoiets valt natuurlijk zeer lastig te voorspellen, omdat het brede publiek pas weet wat het wilt wanneer het dat effectief voor zijn neus ziet. Maar met zijn chaotische fysicapuzzels, zijn eenvoudige maar beklijvende visuele stijl en zijn prettig gestoorde vibe is ‘You Suck at Parking’ wel een game waarop je een gokje zou kunnen inzetten.
Op tijd remmen
In ‘You Suck at Parking’ bestuur je, vanuit isometrisch perspectief, een cartoonesk autootje. Je kunt gas geven, en flink verticaal gaan in de bochten. Remmen ook. Maar achteruit rijden niet. En daar zit hem net hetgeen wat de motor van deze game doet draaien: je moet, na een klein hindernissenparcours waarin je met gierende banden door de bocht gaat, nèt op tijd zien te stoppen op aangegeven parkeerplaatsen in ieder level. Niet te vroeg, want eens je stilstaat is je kans verkeken, maar ook zeker niet te laat: eens je voorbij de parkeerplaats bent is het lastig om nog terug te keren.
Het is een doodeenvoudig concept, maar het duurt eventjes om het echt goed in je vingers te krijgen. Cruciaal is dat je zo snel mogelijk de fysica van de game in je tengels krijgt, want al snel komen er dingen in het spel - springschansen, versnellers, trampolines, windmolens, geëlektrificeerde vangrails, magneten, enzovoort – die je greep daarop flink op de proef stellen.
Altijd voorwaarts
Het geheime ingrediënt van ‘You Suck at Parking’ zou weleens de combinatie van de moeilijkheidsgraad met het progressiesysteem van de game kunnen zijn. De eerste gaat, al snel in het spel, bijna onoverzienbaar lijken: al vrij snel in de opeenvolging van levels krijg het een gevoel dat je ze nooit zult klaarspelen. Maar dat hoeft ook niet meteen: belangrijker dan het ronden van volledige levels is dat je op zijn minst een paar parkeerplaatsen vult, of misschien zelfs maar één, omdat je totale aantal een rol speelt in je bredere progressie. Vanaf een gegeven aantal ingenomen parkeerplaatsen kun je bijvoorbeeld al naar de volgende wereld gaan, ook al laat je een autokerkhof van nog niet afgewerkte levels in de vorige achter je. Bovendien kweek je stilaan meesterschap in de fysica van de game, waardoor je op een bepaald moment de moed vindt om de lastige sequenties toch nog eens opnieuw aan te vatten.
’You Suck at Parking’ heeft – met een ontwikkeltijd van meer dan twee jaar - lang in de spreekwoordelijke oven gezeten voor een game van deze eenvoud. Dat kan erop wijzen dat ontwikkelstudio Happy Volcano goed zijn tijd heeft genomen om hun levels tot in het kleinste detail te tweaken. Wat ze op die tijd ook hebben gedaan om tot dit briljant eenvoudige resultaat te komen: het wèrkt!
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Dit jaar opvolger voor Nintendo Switch? Nieuw gerucht suggereert van wel
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
PREMIUM14
HLN ONDERZOEK. Serena (11) getuigt over online haat tijdens gamen: “Ik word uitgescholden voor ‘vieze bitch’, ‘lesbi’ en het ‘n-woord’”
Op de onlinevideogames ‘Roblox’ en ‘Minecraft’ kleden sommige kinderen hun personage als een Duitse SS-soldaat. Op ‘Fortnite’, immens populair bij jongeren, bouwen gamers dan weer hakenkruisen, terwijl ze elkaar uitschelden voor het n-woord. Dit soort ongepast gedrag zie je steeds vaker in onlinegames, zeggen experts. Onze reporter dook onder in de wereld van videogames en sprak erover met tieners. Waarom doen ze dit? En hoe kan je je ertegen beschermen? “Ik noem mijzelf ‘Kitler’, dat is niet tegen de regels.” -
-
gamereview1
Unieke game ‘War Hospital’ grijpt je bij je nekvel en dompelt je onder in veldhospitaal tijdens WOI
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
De werkende Belg kan op steeds meer extraatjes rekenen: de voorbije vijf jaar is het gemiddeld aantal extralegale voordelen met 10 procent toegenomen. Om welke voordelen gaat het precies (en welke zijn aan een terugval bezig)? Welke rol spelen je functie, statuut, opleiding en de sector waarin je werkt? En wat met de verschillen tussen man en vrouw? Jobat.be zocht het uit. -
gamereview
‘Mario vs. Donkey Kong’ blinkt charme van 2004 op zonder echt te fonkelen
Mam-ma mia! Donkey Kong krijgt kuren, en wie moet de aap zijn vet geven? Nintendo-mascotte Mario, natuurlijk. Hij doet dat in een 2D-platformgame met omgevingspuzzels die weer helemaal anders speelt dan de ‘Super Mario’-games en andere spin-offs. -
gamereview
‘Lil Guardsman’ is klein maar fijn pareltje vol absurde humor in klassieke ‘point & click’-stijl
-
gamereview
Indrukwekkend ‘Like a Dragon: Infinite Wealth’ biedt episch avontuur met slechts één minpuntje
-
gamereview
Geesten verjagen in historisch decor van ‘Banishers: Ghosts of New Eden’ is alvast een van verrassingen van 2024
Noord-Amerika, 1695. Meer bepaald het fictieve stadje New Eden. De naam klinkt alsof we in een mooi stukje gekoloniseerd Amerika terechtkomen, maar niets is minder waar. Terwijl de protagonisten Antea en Red naar de kust roeien, zien we meteen dat New Eden betere tijden heeft gekend. De reden waarom het duo de oceaan heeft overgestoken, is dan ook geen pleziertrip. Ze zijn professionele spookverdrijvers (banishers), en New Eden is behekst. -
gamereview
‘Suicide Squad: Kill The Justice League’ is springen, schieten en loot verzamelen zodat je hetzelfde dan een heel klein beetje beter kan
Het onderstaande gesprek tussen een hoge pief bij Warner Bros. en ongetwijfeld goedbedoelende game-ontwikkelaars bij Rocksteady heeft al dan niet echt plaatsgevonden. Beschouw het als een stukje non-canon, iets uit Elseworlds. Wie liever een traditionele review leest, kan een beetje naar onder scrollen. -
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?