‘Phantom Fury’ brengt de nineties terug naar je console
Gamepreview3D Realms, het gamelabel dat ons in de nineties toppers als ‘Duke Nukem 3D’ en ‘Hexen’ bracht, keert na jaren terug naar het voorplan met nieuwe shooter ‘Phantom Fury’. Die blinkt uit in precies dezelfde ninetiesvibe als die oudjes van het bedrijf, waarvoor de makers flink aan de graphics moesten sleutelen. Niet om ze er scherp te laten uitzien, zoals bij een moderne shooter, maar om ze net een beetje telegeniek verouderd te doen lijken.
Je nieuwe game voorstellen tijdens lekker ouderwetse LAN-party: het is, in 2022, natuurlijk òòk een manier om op te vallen. Maar 3D Realms, het label dat via die weg zijn nieuwe shooter ‘Phantom Fury’ aankondigde voor ergens volgend jaar, had wellicht een goeie reden om het op die manier aan te pakken: hun titel wordt namelijk een game met een uitgesproken nineties-retrocachet.
Helemaal nieuw is dat tegenwoordig niet meer. Nadat ze meer dan tien jaar lang primair in de jaren 80 waren blijven hangen, met nog steeds al 2D- en pixelgraphics en ironische knipogen wat de klok sloeg, lijken gamemakers de afgelopen tijd de jaren 90 weer te hebben ontdekt, het tijdperk waarin driedimensionale graphics net waren doorgebroken en de first person shooter zijn intrede deed. Je merkt het onder meer aan de aangekondigde remake van ‘System Shock’, of aan shooters met nineties-gevoeligheden die de afgelopen jaren druppelsgewijs op de markt kwamen, zoals ‘Strafe’ en ‘Severed Steel’.
Terug naar pionierswerk
Een laatste uit dat rijtje is ‘Ion Fury’, een eerdere nineties-throwback-game die 3D Realms in 2019 lanceerde. ‘Phantom Fury’ zal zich in hetzelfde verhalende universum als die game afspelen, zegt het bedrijf. Het label bouwt daarmee verder op een iconisch palmares dat het – zij het in meerdere verschillende gedaantes – al sinds de late eighties aan het neerzetten is. Toen ontstond 3D Realms als een van de eerste bedrijven die driedimensionale games op de markt brachten, met toppers als ‘Duke Nukem 3D’, ‘Rise of the Triad’ en ‘Shadow Warrior’. Rond de eeuwwisseling worstelde het bedrijf met de ontwikkeling van ‘Prey’ en ‘Duke Nukem Forever’, waardoor het langzaamaan verkruimelde. De ‘Prey’-franchise werd verkocht aan Bethesda, en ‘Duke Nukem Forever’ werd verder afgewerkt door Gearbox Software, de makers van de ‘Borderlands’-games. Het zieltogende 3D Realms kwam vervolgens, na een reeks overnames, bij de Zweedse Embracer Group terecht, die ook eigenaar is van gamelabels THQ Nordic, Plaion en Deep Silver, en ook onder meer de ‘Tomb Raider’-reeks overnam.
(Nog meer ninetiesretro hierboven: op Gamescom speelden we ook een demoversie van de remake van klassieker ‘System Shock’.)
Met ‘Phantom Fury’ probeer 3D Realms stilaan een comeback te forceren bij het brede publiek, net door terug te keren naar de vibe van zijn oude games. De game probeert tegelijkertijd een visuele hommage aan die nineties-toppers te zijn én een moderne game, met een breed scala aan moderne wapens (je zult bijvoorbeeld drones in de strijd kunnen gooien, en je beschikt over een multifunctionele bionische arm), en ontsluitbare wapenupgrades en vaardigheden voor je hoofdpersonage Shelly ‘Bombshell’ Harrison.
Eigen limieten
”De stijl van deze game zit ergens tussen ‘Half-Life 1’ en ‘Half-Life 2’ in”, zegt producer Frederik Becker. “We keken voor inspiratie dus niet naar het vroegste van de jaren 90, maar de hele vibe moest wel die van dat tijdperk zijn. Natuurlijk is de visuele fideliteit van ‘Phantom Fury’ een pak beter dan die van een game van meer dan vijfentwintig jaar geleden, maar het blijft in een retrovibe baden.”
De studio achter ‘Phantom Fury’, Slipgate Ironworks, voegde wel een aantal moderniseringen toe, zoals speelhallenkastjes waarop je ook gewoon games kunt spelen. Maar de makers keken erg goed naar welke elementen ze moesten behouden en welke niet. De fysica van de tegenstanders die je omlegt zijn bijvoorbeeld oerklassieke ragdoll physics zoals spelers zich die herinneren uit de nineties: het is alsof de tegenstanders geen botten hebben. Visueel was het ook een karwei om de graphics tegelijkertijd scherp te houden én ze te verouderen zodat ze op de graphics van de eerste gamingpc’s doen denken. “We hebben onszelf limieten gesteld in het aantal polygonen die we gebruiken en de details in de texturen, het ‘opvulsel’ van de 3D-modellen zeg maar”, zegt Becker. “Dat zijn geen limieten meer die de technologie ons oplegt, zoals destijds, maar de stijl waarop we mikken doet dat wel.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
gamereview
‘Outcast: A New Beginning’ is een letterlijke blast from the past
-
gamereview
Wéér een zombiegame? ‘Welcome to ParadiZe’ is meer dan aangenaam tussendoortje
Dit spel heet dus echt ‘Welcome to ParadiZe’. Met een hoofdletter z. Want het is met zombies en de niet al te subtiele woordspelingen stonden precies diep in de uitverkoop. Kijk, een flauwe pun op tijd en stond moet kunnen. Maar als je titel al zo slap is, dan doet dat niet het beste vermoeden voor het eigenlijke spel, beste ontwikkelaars. Gelukkig durft een eerste indruk al eens mis zijn, want uiteindelijk is dit misschien geen onvergetelijke instant klassieker, maar desalniettemin een meer dan aangenaam tussendoortje. -
gamereview
Indrukwekkend ‘Like a Dragon: Infinite Wealth’ biedt episch avontuur met slechts één minpuntje
Amper twee maanden geleden waren we nog quasi extatisch over de terugkeer van Kiryu Kazuma in ‘Like A Dragon: The Man Who Erased His Name’. Het was een veel compacter avontuur dan wat ‘Yakuza’/’Like A Dragon’-fans gewoon waren, maar betekende vooral de herintroductie van de notoire anti-held uit de ondertussen al bijna twee decennia oude franchise. Ook in de nieuwste telg, ‘Infinite Wealth’, is een grote rol weggelegd voor Kiryu, en de langverwachte ontmoeting met Ichiban Kasuga, de protagonist van ‘Like A Dragon’. En dit keer is het meer dan een (naar ‘Yakuza’-termen) kort tussendoortje. Veel, véél meer. -
-
PREMIUM
NET OPEN. Wilmer (27) opent ‘Wovelty’s gameroom’: “Een game-ervaring voor jong en oud!”
Nijlen -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
PREMIUM14
HLN ONDERZOEK. Serena (11) getuigt over online haat tijdens gamen: “Ik word uitgescholden voor ‘vieze bitch’, ‘lesbi’ en het ‘n-woord’”
-
gamereview
‘Taxi Life: A City Driving Simulator’: een reis doorheen het bruisende Barcelona (met véél files)
-
HLN Shop
“Gekookt zijn ze vaak echt niet lekker”: Pascale Naessens verklapt hoe je groenten wél smakelijk op je bord krijgt
Kookboekenauteur en keramiste Pascale Naessens (54) houdt van creëren. In plaats van vroeger werk heruit te geven, verschijnt nu haar eerste compilatie met de beste groenterecepten. Het eerste in een serie van vijf themaboeken waarvan het volgende helemaal rond desserts zal draaien. HLN Shop zette zich rond de tafel met de chef voor een gesprek: “Ik wil dat mensen plezier vinden in het bereiden van groenten, dat het leuk en lekker is.” -
Sony verkoopt miljoen minder Playstations dan verwacht
Uit de derdekwartaalcijfers van het Japanse elektronicabedrijf Sony blijkt dat er in de eindejaarsperiode minder exemplaren van de PS5 verkocht zijn dan verwacht. -
gamereview
‘Mario vs. Donkey Kong’ blinkt charme van 2004 op zonder echt te fonkelen