© Patrick De Roo

Zelfrijdende bus op Scheldekaaien lokt veel nieuwsgierigen: “Ze rijdt als het ware op onzichtbare sporen”

Antwerpen -

Een zelfrijdend busje reed afgelopen zondag de Scheldekaaien op en af. Heel wat bezoekers tijdens Antwerpen Shift wilden dat wel eens van wat dichterbij meemaken en waagden zich aan een ritje. “Ik voel me wel op mijn gemak”, zegt de 81-jarige Jos De Ruyscher uit Brasschaat. “Op de rechte stukken dan toch.”

Jan Stassijns

Aan het Steenplein en op ’t Zuid kon je zondag heel de dag opstappen op één van de twee zelfrijdende busjes van Easy Mile. Het was één van de activiteiten tijdens Antwerpen Shift, waar behalve genieten van een autoluwe binnenstad, je ook diverse mobiliteitsmogelijkheden kon uittesten.

Het busje was er daar één van. Samen met Jos De Ruyscher, een 81-jarige Brasschatenaar die we toevallig tegen het lijf lopen, namen we de proef op de som. Met een snelheid van zo’n 13 kilometer per uur verplaatsten we ons over de Scheldekaaien. “Dit wilde ik toch eens meegemaakt hebben”, zegt Jos, duidelijk onder de indruk. “Het is toch iets uniek, he. Ik kan me moeilijk voorstellen dat er ooit overal van die zelfrijdende auto’s zullen zijn. Maar ik voel me wel op mijn gemak, op de rechte stukken dan toch.”

Niet helemáál automatisch

Helemaal autonoom is het busje nog niet. Er is altijd een piloot aanwezig, om onvoorziene situaties te kunnen oplossen. In ons geval is dat Dario Deserrano, CEO van USH dat de busjes hoopt te lanceren in België. “Met het weinige verkeer door Antwerpen Shift, is dit natuurlijk de ideale setting om rond te rijden”, zegt hij. “Maar het is ook al getest in drukke verkeerssituaties. Er zijn allerlei camera’s die de omgeving scannen waardoor de bus ook stopt wanneer er zich iets op zijn route bevindt. De route wordt op voorhand geprogrammeerd. De bus rijdt als het ware op onzichtbare sporen, zoals een tram, met dat verschil dat het niet beperkt is tot die uitgestippelde route. Bij obstakels wijkt ze uit. En we kunnen de route in een paar minuten herprogrammeren, zodat we ook een andere weg kunnen inslaan.”

Dario Deserrano, CEO van Ush die de busjes in België wil lanceren. ©  Patrick De Roo

Op een scherm bovenaan het busje wordt op een kaart de route voorgesteld. Rondomrond verschijnen rode vlekjes: auto’s, fietsers, voetgangers... Alle bewegende voorwerpen of personen die door het busje worden opgemerkt. “Het voertuig positioneert zichzelf, zodat het ten alle tijden voldoende afstand laat”, zegt Deserrano. “Tot op een halve centimeter nauwkeurig. Niet onbelangrijk natuurlijk.” 

 ©  Patrick De Roo

 ©  Patrick De Roo

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Bekijk meer ATV