8 op de 10 Belgen proberen al energie te besparen, maar het kan nog beter: met deze ingrepen bespaar je het meest

Door de hoge energieprijzen proberen 8 op de 10 Belgen om hun energieverbruik te minderen. Dat blijkt uit een enquête die energieleverancier Luminus bestelde. Heel wat mensen doven bijvoorbeeld de lichten om energie te besparen, maar volgens Luminus is de impact daarvan eerder beperkt. In "De inspecteur" op Radio 2 legt woordvoerder Nico De Bie uit met welke ingrepen je jaarlijks het meest kan besparen op je factuur.

Tijdens de laatste week van augustus werden tweeduizend Belgen bevraagd over hun energieverbruik. Uit die enquête, besteld door energieleverancier Luminus, blijkt dat 8 op de 10 Belgen al proberen om hun energieverbruik omlaag te krijgen. Dat doen ze in de hoop om zo hun hoge energiefacturen wat te kunnen drukken.

Maar opvallend: de meest populaire ingrepen zijn niet de meest efficiënte. Ongeveer twee derde van de mensen dooft bijvoorbeeld vaker de lichten, maar volgens Luminus is de impact op de factuur daarvan eerder beperkt. "Dat heeft vooral een impact op je elektriciteitsverbruik, terwijl we iets moeten doen aan het gasverbruik, want daar zitten de grootste kosten", zegt woordvoerder Nico De Bie. "Maar door al je verlichting te vervangen door LED-lampen,  bespaar je toch ook al vijf procent op je elektriciteitsfactuur, oftewel 166 euro op jaarbasis."

Thermostaat een graadje lager levert 500 euro per jaar op

De grootste winst valt dus te halen bij het verminderen van je gasverbruik. "Het is daar dat we echt het verschil kunnen maken", zegt De Bie. "Bijvoorbeeld door de thermostaat een graadje lager te zetten bespaar je met de huidige tarieven toch zo'n vijfhonderd euro per jaar. Door je gasboiler goed te onderhouden bespaar je zelfs nog meer, namelijk zo'n 700 euro per jaar." 

Door je gasboiler goed te onderhouden bespaar je zo'n 700 euro per jaar

Nico De Bie, Luminus

Die ingrijpendere maatregelen zijn wat minder populair. Luisteraar Carlos merkt op dat je de tip om je thermostaat een graadje lager zetten niet kan blijven toepassen. "Anders zit je binnenkort in een frigo." Toch zegt ongeveer de helft van de bevraagde mensen dat ze de tip wel volgen. "Een kleine vijftig procent van de mensen geeft aan dat ze de temperatuur doen dalen", aldus De Bie."En één op de twee Belgen geeft aan dat ze minder warm water gebruiken. Maar als maar de helft van de mensen dat doet, dan zit daar natuurlijk nog een enorm potentieel."

En ook investeringen in je woning kunnen heel wat energiewinst opleveren. Renovaties en het beter isoleren van je woning kunnen de kosten helpen drukken, net als het installeren van zonnepanelen. En daar zijn de Belgen zich duidelijk bewust van. "Bij de vraag 'Welke investering overweeg ik te doen in het komende jaar?' antwoordt 44 procent van de ondervraagden 'de installatie van zonnepanelen'."

Verrassingen vermijden met hogere voorschotfacturen

Uit de bevraging die Luminus bestelde, blijkt trouwens ook dat heel wat mensen het afgelopen jaar hun voorschotfactuur verhoogden. Dat doen ze om erg hoge eindafrekeningen te vermijden. En dat is een goed idee, zegt De Bie. "Toch 42 procent van de bevraagden geeft aan dat ze dat al gedaan hebben, maar ook daar is nog marge. Wij bevelen aan om één keer per maand je meterstanden in te geven om te checken of het voorschot nog in lijn is, zodat je hopelijk met een nulfactuur eindigt."

Wij bevelen aan om één keer per maand je meterstanden in te geven om te checken of je voorschot nog in lijn is

Nico De Bie, Luminus

Die tip is vooral belangrijk voor klanten met een variabel contract, die afhankelijk zijn van de wisselende prijzen op de markt. Het tarief van de klanten met een vast contract blijft sowieso gelijk. Maar belangrijk: ook Luminus heeft besloten om vanaf 1 oktober niet langer vaste contracten af te sluiten met klanten. Tot voor kort was Luminus nog de enige leverancier die vaste tarieven bleef aanbieden.

"Wij drukken de pauzeknop in omdat de prijzen op de markt zo volatiel geworden zijn, zo'n jojo-beweging maken, dat het echt onmogelijk geworden is om een deftige afspraak te maken met onze klanten", zegt De Bie daarover. "Voor bestaande klanten die al een huidig contract hebben; gaan we dat natuurlijk wel respecteren voor de volledige contractduur. Dus eigenlijk gaan bestaande klanten het pas merken als hun contract vanaf december vernieuwd moet worden. Wij moeten als leverancier namelijk twee maanden op voorhand met een nieuw voorstel komen."

Meest gelezen