Filmauto uit The Fast and the Furious wordt verkocht voor het goede doel: slechts 6.000 km op de teller en een paar miljoen euro waard
Een autodealer uit München heeft een Japanse coupé met een rijke geschiedenis in de aanbieding. Het gaat om de Nissan GT-R van wijlen Paul Walker uit de filmreeks The Fast and the Furious, die later dit jaar geveild wordt.
Tijdens het draaien van de negendelige filmreeks van The Fast and the Furious zijn ongeveer 2.500 auto’s vernietigd. Omgerekend zou het gaan om ongeveer één gecrashte auto per 49 seconden in de films. Gelukkig voor de hardcore fans van de films behoorde één specifieke auto niet tot de slachtoffers.
Uniek exemplaar
Het gaat om de blauwe Nissan R34 Skyline, uit deel vier van de serie, die bewaard is gebleven. Deze Nissan had al een cultstatus bij liefhebbers van sportieve auto’s voordat het model debuteerde op het filmscherm, maar door de filmreeks is de sportwagen een regelrechte legende geworden.
De film-GT-R is een uniek exemplaar dat speciaal door Kaizo Industries is samengesteld voor de opnames en met medewerking van hoofdrolspeler Paul Walker, die in 2013 omkwam bij een auto-ongeluk. Op aangeven van Walker heeft de auto bijvoorbeeld geen naamplaatjes of stickers omdat hij geen ‘stickerbommenwerper’ wilde besturen.
Tekst gaat verder onder de foto
‘Bayside Blue’
De ‘Bayside Blue’ kleur oogt alsof de auto gisteren uit de showroom kwam en zo is het ook wel een beetje, want de Nissan heeft slechts 6.000 kilometer gereden. De twin-turbo 2.6-liter zescilinder voorin is maar liefst 550 pk sterk. De auto is voorzien van een Nismo-sportonderstel, een sportuitlaat, bodykit, rolkooi, alcantara interieur en de voor de film geïnstalleerde boordcomputer, inclusief een op maat gemaakt head-up display.
Als je bedenkt dat standaard promotievoertuigen uit de The Fast and The Furious-films al voor meer dan 800.000 euro van eigenaar zijn gewisseld, is de geschatte verkoopprijs van vijf miljoen euro voor deze zeer bijzondere Japanse filmauto niet verwonderlijk. De verkoper wil de opbrengst voor een groot deel schenken aan de stichting ‘Reach out worldwide’ van Paul Walker. Bij de auto zit ook een grote hoeveelheid filmmemorabilia. Het is niet bekend wanneer de auto exact wordt geveild.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
“Het is geen goedkope hobby”: amateurcoureur Jeroen (34) fietst zeker 3 keer per week. Maar hoeveel mag dat kosten?
-
PREMIUM
Wie nog fiscaal voordeel wil, moet snel zijn. Maar is een laadpaal thuis de moeite en hoeveel betaal je ervoor?
Steeds meer Vlamingen rijden elektrisch. Een groeispurt die ook z’n gevolgen heeft voor de vraag naar én het aanbod van laadoplossingen. Tot 31 augustus kan je je eigen laadpaal nog aftrekken van je belastingen. Maar wat kost dat nu eigenlijk, zo’n laadpaal? En met welke extra investeringen moet je rekening houden? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn overloopt de belangrijkste vragen. -
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
Een klein jaar geleden levert onze techjournalist Kenneth Dée zijn oude leasingwagen in. Maar nog altijd ziet hij waar die nu rondrijdt. Via de app van de fabrikant kan hij de wagen bedienen en zelfs openmaken. Dat is het begin van een zoektocht die ons leidt naar een parkeergarage in Spanje én een pijnlijke vaststelling: “Hier hebben verschillende merken last van en het kan gevaarlijk zijn.” -
-
Hoeveel geld en tijd bespaar je echt als je thuiswerkt? “Tot zeker 862 euro per jaar”
-
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
Bij de ene auto moet je aan de linkerkant tanken, bij de andere auto aan de rechterkant. Waarom verschilt dat soms? Mobiliteitsorganisatie VAB zocht het uit, en tipt hoe je achter het stuur in één oogopslag ziet waar je tank zit. -
186
Pas een boete als je meer dan 127 km/u op autosnelweg rijdt? Vias pleit voor strengere controles
Verkeersinstituut Vias doet nogmaals een oproep om de technische tolerantiemarge van snelheidsmetingen te verlagen. Momenteel bedraagt die marge 6 kilometer per uur, maar Vias pleit voor een maximale marge van 3 kilometer per uur. “Een lagere tolerantie zal de gemiddelde snelheid zeker mee doen dalen”, zegt woordvoerder Stef Willems in ‘Het Nieuwsblad’. -
Livios
Last van de tuinomheining van je buren? Dit zijn de regels omtrent vergunning, plaatsing en onderhoud
-
Livios
In welke maanden leveren je zonnepanelen het meeste op en hoe komt dat?
-
PREMIUM
“Zo voorkom je dat je een boete krijgt”: politie-expert verduidelijkt regels over bakfietsen, e-steps en andere voertuigen
Hoeveel kinderen mogen op een longtailfiets? En hoe zit dat met speedpedelecs, al dan niet met bak ervoor? Mag daar nog zo’n wagentje of kinderfiets aan? En wat met steps en fatbikes? “Maar liefst vijf wetgevingen moet je raadplegen om dat te weten te komen”, aldus Wim De Schutter van de Antwerpse politie. Voor wie ze liever niet wil doorploegen, zet hij netjes op een rijtje wat mag en waarmee je een boete riskeert. -
Bijna niemand kent de betekenis van deze borden in Duitsland, maar ze zijn ook niet voor mensen bedoeld
Automobilisten die deze vakantie door Duitsland rijden, lopen grote kans om ze tegen te komen: vreemde, zwart-wit gekleurde verkeersborden langs de snelweg waarvan niemand lijkt te weten waarvoor ze dienen. Dat ze niet bedoeld zijn voor mensen, maakt het nog mysterieuzer. -
Spaargids.be
Houdt jouw spaarrekening op te bestaan? “Opgebouwde voordelen neem je mee naar nieuwe rekening”