De middenrijbaan komt uit de koker van minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo).

Mobiliteitsminister Gilkinet geeft groen licht aan middenrijbanen "voor veiligheid fietsers", kenniscentrum fietsbeleid is sceptisch

Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) heeft het licht op groen gezet voor de inrichting van middenrijbanen vanaf 1 oktober. Dat is een nieuw soort openbare weg die zorgt voor meer ruimte voor fietsers en minder ruimte voor auto's. Fietsorganisaties zijn blij dat er wordt gedacht aan de zwakke weggebruiker, maar toch raadt Fietsberaad Vlaanderen de invoering van de middenrijbaan af. Uit hun onderzoek blijkt dat de nieuwe maatregel toch niet zonder gevaar zou zijn.

Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) heeft aangekondigd dat hij het licht op groen heeft gezet voor de inrichting van zogenoemde middenrijbanen vanaf 1 oktober, wanneer de nieuwe wegcode in werking treedt. Die middenrijbanen zijn bedoeld voor smalle wegen, waar geen plaats is voor een volwaardig fietspad naast de rijstroken.

In zo'n geval kan met stippellijnen aan beide kanten van de weg een strook worden gecreëerd voor fietsers. De auto's moeten de baan in het midden van de weg gebruiken. Alleen wanneer ze elkaar kruisen, mogen ze op de zijstrook rijden, zonder andere weggebruikers te hinderen. Dat is een verschil met fietspaden zoals we ze nu kennen, want daarop mogen auto's in geen geval rijden.

Het nieuwe type openbare weg zou het veiliger moet maken voor de fietsers, maar dat zou niet zo vanzelfsprekend zijn. "Ik houd een stevige slag om de arm wat die veiligheid betreft", zegt Wout Baert, coördinator bij Fietsberaad Vlaanderen, het kenniscentrum voor het fietsbeleid in Vlaanderen.

BELUISTER - Het interview met Wout Baert, coördinator bij Fietsberaad Vlaanderen, in "De ochtend" op Radio 1:

"We hebben de voorbije twee jaar twee types van middenrijbaanmarkeringen getest in Hasselt en Bornem", zegt Baert in "De ochtend" op Radio 1. "Daaruit hebben we opgemaakt dat auto's sneller rijden om de fietsers in te halen én dat fietsers meer aan de kant van de rijbaan fietsen, zeker als ze in groep zijn."

"Op basis daarvan is onze aanbeveling aan gemeentes om er niet mee te beginnen. We moeten eerst meer onderzoek doen en kijken waarom we die effecten hebben gezien. Ik denk dat de Vlaamse overheid dezelfde houding aanneemt. De vraag komt ook vooral van Waalse gemeenten."

Op basis van ons onderzoek raden we gemeentes af om hiermee te beginnen

Wout Baert, coördinator bij Fietsberaad Vlaanderen

"We zijn hier niet helemaal gelukkig mee", reageert ook Wies Callens, woordvoerder van de Fietsersbond, verwijzend naar het onderzoek de Fietsberaad Vlaanderen. 

Hij zegt het niet slecht te vinden dat er wordt nagedacht over nieuwe systemen, maar pleit voor meer onderzoek. Zo'n middenrijbaan is volgens de Fietsersbond alvast geen oplossing op wegen waar veel verkeer is, "en ook het snelheidsregime is heel bepalend". 

Meest gelezen