"Is jouw leven helemaal veranderd door je menopauze?" Actrice Courteney Cox (58) maakt nieuwe versie van beroemde tamponreclame

Negen jaar voor de Amerikaanse actrice Courteney Cox de rol van Monica kreeg in "Friends", stond ze al eens in de spotlights als de eerste persoon die op de Amerikaanse televisie het woord maandstonden gebruikte. Bijna 40 jaar later komt Courteney Cox met een update. Alleen maakt ze nu geen reclame meer voor tampons, maar voor de menopauze. Of toch niet?

In 1985 schreef de toen 21-jarige Courteney Cox tv-geschiedenis in de Verenigde Staten met een reclamefilmpje voor tampons. Ze was de eerste die het woord period, oftewel maandstonden, op televisie gebruikte. Reclame voor maandverband en tampons hield (en houdt) het meestal omfloerst op vage omschrijvingen als "die tijd van de maand". Cox was toen nog een nobele onbekende, op een verschijning in de videoclip van "Dancing in the dark" van Bruce Springsteen na. Later verwierf ze eeuwige roem als Monica Geller uit "Friends".

Cox, intussen 58, vond dat het wel tijd was voor een update van dat beruchte filmpje. Iets wat misschien meer bij haar leeftijd past. Op Instagram postte ze een video waarin ze het originele reclamefilmpje scène voor scène naspeelt, inclusief een flashy turnpakje, legging en beenverwarmers. Maar ze heeft het niet langer over maandstonden. Wel over de menopauze, nog zo'n onderwerp waar nog een taboe rond heerst. De originele reclame begon als volgt: "Is jouw leven helemaal veranderd door je maandstonden?" Anno 2022 klinkt het: "Is jouw leven helemaal veranderd door je menopauze?"

Niet alleen haar outfit, maar ook haar enthousiasme, haar toon, haar houding en haar mimiek zijn net hetzelfde. "Laat het mij even duidelijk stellen", zegt Cox zeer opgewekt, zoals in de reclame van weleer. "De menopauze kan de manier veranderen waarop je je voelt over ouder worden. De menopauze eet je levend op! Het is verschrikkelijk. Niks anders is daartoe in staat. En je krijgt de extra bonus van een droge huid! En kale plekken. Dát wil toch wel wat zeggen! Onthoud: er is helemaal niks goeds aan de menopauze. Het kan écht de manier veranderen waarop je je voelt over ouder worden."

Kortom, een echt promopraatje, alleen kan je niet naast de ironische ondertoon kijken. En haar volgers smullen ervan. Het filmpje is intussen bijna een miljoen keer geliked, ook door andere Hollywoodactrices, zoals Juliette Lewis, Julianne Moore en Drew Barrymore. En Cox krijgt alleen maar positieve commentaren. "Oké, je hebt het internet gewonnen", schreef iemand. "Bedankt hiervoor. Dit is zo waar en niemand spreekt hierover", klinkt het.

"Ik zag er heel vreemd uit"

Eerder dit jaar sprak Courteney Cox met de Britse krant Sunday Times over hoe ze geleidelijk aan heeft geleerd om het proces van ouder worden te omarmen. Ze vertelde over hoe ze met niet al te veel succes facial fillers heeft gebruikt om de rimpels in haar gezicht op te vullen. "Er was een tijd waarin je dacht, oh, ik verander, ik word ouder, en je probeert jaren aan een stuk om die jeugdigheid te behouden. Maar ik besefte niet dat ik er eigenlijk heel vreemd uit zag met die injecties. Ik deed dingen met mijn gezicht die ik nu nooit zou doen."

Bekijk hier het originele reclamefilmpje uit 1985:

Meest gelezen