Hier is het dan: het nieuwe Pink Ribbon-lintje, ontworpen door drie vrouwen die zelf met de ziekte geconfronteerd werden
Hoewel we er liever niet over nadenken, wordt één op de negen Belgische vrouwen ooit geconfronteerd met een borstkankerdiagnose. Dat is veel, maar toch krijgt de ziekte nog onvoldoende aandacht. Nog te vaak controleren vrouwen hun borsten niet en wordt de diagnose daardoor (te) laat gesteld. Al vijftien jaar voert Pink Ribbon daarom campagne in ons land. Om dat in de bloemetjes te zetten, komt de organisatie dit jaar met een nieuw lintje.
Het klassieke roze lintje kennen we allemaal. Je telt er amper iets voor neer, maar je steun is groot: niet alleen voor het goede doel, maar door het lintje op te spelden draag je ook bij tot de zichtbaarheid van de ziekte en de patiënten.
Het iconische lintje werd dit jaar in een nieuw jasje gestoken door Kim Timmermans, Nathalie Biltresse en Ann Vermeylen, drie vrouwen die zelf te maken kregen met borstkanker. Hun voorstellen werden gekozen uit een reeks inzendingen naar aanleiding van een oproep begin dit jaar. Door hun verschillende ontwerpen te combineren, werd uiteindelijk een speels en inclusief design verkregen dat op luchtige wijze aandacht schept voor borstkanker. Wil je het lintje zelf opspelden? Dan kan je terecht bij één van deze verkooppunten.
Roze Mars
Wil je nog meer doen, dan kan je ook dit jaar weer deelnemen aan de Roze Mars. Van 1 tot en met 31 oktober daagt Pink Ribbon je uit om dagelijks 10.000 stappen te zetten. Goed voor je gezondheid, want voldoende lichaamsbeweging zou het risico op kankers verkleinen. Ga je de uitdaging aan, dan kan je je online inschrijven.