Minimumvergoeding en duidelijke rusttijden voor pakjesbezorgers: minister De Sutter pakt wantoestanden aan
“Het moet gedaan zijn met lange dagen werken aan pakweg 4 euro per uur. We zullen pakjesbezorgers beschermen tegen wantoestanden. Er komen minimale uurvergoedingen, duidelijke rusttijden en opleidingsprogramma’s”, zo kondigt minister van Post Petra De Sutter (Groen) aan nadat HLN en VTM Nieuws de wantoestanden bij pakjesbezorgers eerder aan het licht brachten in een undercoverreportage.
Een onderzoeksjournalist van HLN en VTM Nieuws ging wekenlang undercover aan de slag bij PostNL. Hij zag er uitbuiting, zwartwerk en zelfs kinderarbeid. Als gevolg van het onderzoek vielen de sociale inspectiedienst, politie en de douane binnen bij de depots van PostNL. Lees hier alles over deze zaak in ons dossier.
“In België groeide de stapel af te leveren pakjes in tien jaar tijd van 72 miljoen naar 336 miljoen in 2020. Al die pakjes geraken maar aan onze voordeur dankzij bezorgers die vaak uitgebuit worden, in het zwart moeten werken en geen sociale bescherming hebben”, vertelt De Sutter.
“De regering sleutelt al langer aan een regeling om dat op te lossen. Na wat omwegen komt die er. We wilden eerst een minimaal percentage koeriers met een vast contract. Dat bleek niet haalbaar. Er zijn andere oplossingen gevonden die 100 procent van de pakjesbezorgers beschermen, of ze nu werknemer of zelfstandige zijn”, aldus De Sutter.
Transparantie
Volgens De Sutter zijn er heel wat mistoestanden te wijten aan een gebrek aan transparantie in de keten van onderaannemers. “Het is een kluwen en de overheid weet niet per definitie waar, wanneer en hoelang pakjesbezorgers werken en voor wie. En waar geen transparantie is, wordt vaak de deur opengezet voor sociale fraude. Die transparantie komt er nu wél”, klinkt het.
“Als wij als klanten pakjes bestellen, kunnen we die gemakkelijk via een linkje van het depot tot onze voordeur volgen. Ook de inspectie zal binnenkort weten welke bezorger met welk pakje voor wie bezig is, of die nu met een vast contract werkt of via een onderaannemer rondrijdt. De regering besliste om een systeem van tijdsregistratie in te voeren. Zo kunnen wij als overheid garanderen dat niemand doodmoe achter het stuur moet zitten om pakjes te leveren. Pakjesbezorgers zullen duidelijke rij- en rusttijden krijgen”, klinkt het.
Minimumvergoeding
De Sutter gaat verder dan alleen meer transparantie. “Uit de reportage van HLN en VTM Nieuws bleek dat er zelfs rondgereden zou worden aan 4 euro per uur. Pakketbezorgers die als zelfstandige werken, worden namelijk niet beschermd door een minimumloon. Daarom zal ik ook een minimumvergoeding laten vastleggen voor alle pakjesleveranciers die via onderaannemers worden ingeschakeld. De tijd dat er een bodem uit de minimumlonen van onze pakjesbezorgers wordt geslagen, is voorbij. Een fatsoenlijke vergoeding staat voorop”, klinkt het.
“Bedrijven die pakjesbezorgers willen laten rondrijden aan een eerlijke vergoeding buiten dit kader, kunnen daarvoor een certificaat aanvragen als ze zwart op wit kunnen aantonen dat ze hun bezorgers sociaal beschermen. Vrij ondernemen moet hand in hand gaan met het welzijn van de pakjesbezorgers”, stelt De Sutter.
Opleidingen
Tot slot kondigt De Sutter ook opleidingen aan. “Er zullen in de postpakjesdepots welzijnscoördinatoren verschijnen die opleidingen geven aan bezorgers. Die leren hen dan over hun rechten en plichten. Daarnaast schrijven ze een plan dat risico’s in kaart brengt en overtredingen kan voorkomen, net zoals dat ook in de bouwsector eerder werd ingevoerd”, klinkt het.
Minister De Sutter kwam recent tot een akkoord met de top van de regering. Deze principes worden verder uitgewerkt met de sector en de afspraken zullen nog dit jaar in regels worden gegoten.
Bescherming onderaannemers
Younes Benchellal, een 35-jarige onderaannemer, getuigt dat onderaannemers ook beschermd moeten worden. “Als ik honderd pakketten krijg en ik kan er maar negentig leveren, dan is mijn winst al om zeep”, vertelt hij. Benchellal maakt zich grote zorgen. “Bovendien zijn de brandstoftarieven niet goedkoop, net als een werknemer in dienst. Alles is duurder geworden. Hoe gaan we dat overleven? Ik heb geen flauw idee.”
“We moeten een beter tarief krijgen, zodat we het kunnen overleven. Aan het huidige tarief lukt dat niet”, zo stelt Benchellal voor. “Een hogere pakketprijs en een vaste dagvergoeding zouden veel stress besparen”, gaat hij verder. “Als er een vaste dagvergoeding is, kan ik een tweede chauffeur inzetten wanneer de eerste niet rond raakt.”
Worden pakjesleveringen duurder?
Arbeidseconoom Roel Gevaerts twijfelt er niet aan dat een pakje laten leveren duurder zal worden. “Je hebt vandaag al de inflatie die naar 10 procent gaat, en met deze voorstellen is mijn inschatting dat daar toch nog een stevig stuk bijkomt”, luidt het. “De prijzen gelijk houden en de sociale voorwaarden verhogen is in mijn ogen onmogelijk. De kosten worden niet gedekt aan de huidige tarieven, dus de pakketprijzen zullen sowieso stijgen.”
Herbekijk ook: Dossier PostNL voor de rechter na de undercoverreportage
Lees ook:
Bekijk hier de volledige undercoverreportage bij PostNL:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Gebruik azijn nooit op beton of natuurstenen die kalk bevatten: zo ga je wél voor een brandschoon en schadevrij terras
-
HLN Shop
SOS onkruid: hoe pak je het snel en eenvoudig aan? Met deze vijf toestellen is je tuin klaar voor de lente
Om van je buitenruimte opnieuw een paradijselijke place to be te maken, steek je best zo snel mogelijk de handen uit de mouwen. Dit hoeft evenwel niet het einde van je ontspannen weekendjes in te luiden: met het juiste gereedschap zie je meteen resultaat, zónder je uit de naad te moeten werken. HLN Shop stipt een handvol hulpmiddelen aan waarmee het onderhoud van je hof kinderspel wordt. -
PREMIUM51
Volgens collega’s en vrienden van Charon (26) en broer Sannie (25) maakt afscheidsbrief veel duidelijk: “Nu zijn we terug samen bij mama en papa”
Charon (26) en Sannie (25) waren niet “zomaar” broer en zus. Ze waren onafscheidelijk. Verenigd in het verdriet om hun ouders. En nu verenigd in de dood. De politie vond hen maandagmorgen terug in het huis waar ze samen woonden. Hij zou haar eerst omgebracht hebben om daarna zelf uit het leven te stappen. Het onderzoek moet nu uitwijzen of dat een gezamenlijke keuze was. Collega’s en vrienden getuigen: “Ze zei me dat ze niet zou weten wat ze zonder hem zou moeten doen.”Dentergem -
-
PREMIUM
Toplui van PostNL België in de cel na inval in drie depots: “Het is niet aan ons om vragen te beantwoorden”
-
Independer
Dit zijn de 5 populairste autokleuren en zo beïnvloedt de kleur van je wagen de prijs
Zwart, wit of grijs: het klinkt misschien wat eentonig, maar als je auto deze kleur heeft dan kun je rekenen op de nodige waardevastheid als je hem ooit wil verkopen. Daarnaast zijn er nog een paar andere elementen die de restwaarde van een voertuig bepalen. Independer.be maakt je wegwijs. -
KIJK. “Je ziet er niet uit, wat is er gebeurd?” VTM NIEUWS-reporter bekogeld tijdens grimmig boerenprotest, cameraman hardhandig weggeduwd
Het protest van boze boeren in Brussel is vanochtend weer uit de hand gelopen. De politie is in de Wetstraat vanuit verschillende hoeken bekogeld en antwoordde met het waterkanon. En ook de pers deelde deze keer in de klappen. Reporter Daimy Van den Eede verscheen in VTM NIEUWS met de sporen van eieren op haar hoofd. “We zijn met vanalles bekogeld: we hebben wat stro en enkele eieren kunnen ontwijken, maar niet allemaal”, vertelt ze. Ook haar cameraman werd hardhandig aangepakt. -
Staat tekent cassatieberoep aan tegen vrijlating Freddy Horion (76): langstzittende gevangene van ons land blijft vooralsnog in de cel
-
KIJK. George was op zijn achttiende plots dakloos: “Een thuis had ik niet, onder deze boom sliep ik”
-
Zeventien bewoners naar ziekenhuis na zware brand in voedingswinkel in Turnhout
In het centrum van Turnhout heeft donderdagochtend een zware brand gewoed. Een Poolse voedingswinkel in de Korte Gasthuisstraat brandde uit. Zeventien mensen die wat rook hadden ingeademd werden uit voorzorg naar het ziekenhuis gebracht. Er zijn sterke vermoedens van kwaad opzet.Turnhout -
PREMIUMEXCLUSIEF
Hoe ziet een dag van een ruimtevaarder in opleiding eruit? Onze journalist bezoekt de enige Belg op de astronautenacademie
Met de voorstelling van de nieuwe lichting beroepsastronauten in 2022 schreef het Europees Ruimteagentschap (ESA) meteen ook een stukje Belgische ruimtevaartgeschiedenis. Na Dirk Frimout en Frank De Winne kreeg ons land er een derde astronaut bij: Raphaël Liégeois (36). Nu zijn basisopleiding op haar einde loopt, blikt onze wetenschapsjournalist Martijn Peters samen met hem terug op zijn eerste jaar aan de astronautenacademie van ESA. -
Argenta: “Er vloeide in 2023 meer naar spaarders dan dat er extra is binnengekomen”