Zeker 9 procent van de Belgen heeft een flitsmelder: wat zijn de regels? “Je kan een boete tot 8.000 euro krijgen”
Een apparaatje of app die aangeeft waar de flitspalen staan. Het kan voor de snelheidsduivels onder ons bijzonder handig zijn. “Vooral mannen tussen de 45 en 65 jaar maken er gebruik van”, zo blijkt uit een onderzoek van VIAS. Maar mag je die zomaar gebruiken? Hoeveel kost het? En wat zijn de regels in ieder EU-land?
Minstens 9 procent van de Belgen heeft een zogenaamde radarmelder. Maar wat doet die nu precies? “Een radarmelder is eigenlijk een overkoepelende term. Er bestaan drie verschillende soorten”, zegt Stef Willems van verkeersinstituut VIAS.
Radardetector
Een eerste type is een radardetector. Dat is een apart toestelletje dat je bijvoorbeeld kan bevestigen aan het dashboard. Het spoort de signalen op die een snelheidsradar uitzendt, en meldt ze aan de bestuurder. “Sommige modellen kunnen de werking van een radar zelfs verstoren, waardoor de snelheid van het voertuig niet kan worden gemeten”, zegt Willems.
Radarindicator
Radarindicatoren verzamelen dan weer de locaties van verschillende snelheidscontroles. “Zulke systemen geven enkel de gekende controleplaatsen aan die op een bepaald ogenblik in een database werden opgenomen. Ze houden dus geen rekening met recent geïnstalleerde radars, noch met mobiele politiecontroles. Het gebruik van radarindicators is dus gelijkaardig aan de aankondiging van snelheidscontroles op verkeersborden langs de kant van de weg. Deze radar is vaak geïntegreerd in het ingebouwde gps-toestel in je wagen.”
Waarschuwingssystemen
“Deze radarmelders maken gebruik van data die gebruikers aan elkaar doorgeven. Dat kan over vaste flitslocaties gaan, maar ook over niet-gekende controles.” Ook deze systemen komen weer in verschillende vormen voor. Zo heb je gratis apps zoals Waze en Flitsmeister, en echte toestellen zoals die van Coyote. Voor de kleinste versie van een Coyote-toestel betaal je zo'n 179 euro. Voor de uitgebreide versie is dat 359 euro. “Naast snelheidscontroles bieden de meeste waarschuwingssystemen realtime verkeersinformatie aan, zoals waarschuwingen voor ongevallen en voorwerpen op de weg.”
Legaal in België?
De Belgische wet stelt onder meer dat het verboden is om een toestel mee te hebben dat de vaststelling van overtredingen bemoeilijkt of verhindert. “Bij een radardetector is dit duidelijk het geval. Als de politie je betrapt, wordt het toestel in beslag genomen en vernietigd. Er kan ook een geldboete van 800 tot 8.000 euro of een gevangenisstraf van vijftien dagen tot drie maanden worden opgelegd. Verder kan het rijbewijs onmiddellijk worden ingetrokken gedurende ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar.”
Radarindicators en waarschuwingssystemen kunnen radars niet op een actieve manier detecteren of verstoren. Zij zijn dus wel toegestaan volgens de Belgische wet.
Buitenland
En hoe zit het in onze buurlanden? “Nederland volgt dezelfde regels als wij”, zegt Willems. “Radardetectoren zijn dus verboden. In Duitsland is de wetgeving heel duidelijk. Daar is het gewoon verboden. De boetes variëren van land tot land. In Duitsland gaat het over 75 euro.
In landen zoals Zwitserland, Ierland en Slowakije zijn ze nog strenger. “Daar mag je een radarmelder zelfs niet in je bezit hebben of vervoeren. Het is daarom erg belangrijk dat je daar de flitsapps van je smartphone haalt, of de functie ‘radar melden’ op je gps deactiveert.”
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
“Je merkt niet dat je met een auto van bijna 5 meter rijdt”: onze autospecialist test de nieuwe VW Passat
-
PREMIUM
Flitsmarathon: van 58 euro tot 2.750 euro, welke boetes riskeer je voor 10 meest voorkomende overtredingen
Let extra op je snelheid als je straks de baan op gaat, want nog tot 6 uur morgenvroeg houdt de politie een flitsmarathon. Welke overtreding begaan we met zijn allen het vaakst? En welke straf hangt er dan boven je hoofd? Het gaat om boetes van 58 euro tot 2.750 euro. Maar vanaf welke (gecorrigeerde) snelheid flitst de camera echt? -
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
Een klein jaar geleden levert onze techjournalist Kenneth Dée zijn oude leasingwagen in. Maar nog altijd ziet hij waar die nu rondrijdt. Via de app van de fabrikant kan hij de wagen bedienen en zelfs openmaken. Dat is het begin van een zoektocht die ons leidt naar een parkeergarage in Spanje én een pijnlijke vaststelling: “Hier hebben verschillende merken last van en het kan gevaarlijk zijn.” -
-
Jobat
Je of u? Beste of geachte? Vriendelijke groeten of hoogachtend? Zo schrijf je in élke situatie de juiste mail
-
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?
Wie een auto wil kopen, maakt (meestal) een proefrit. Ook al duurt die al bij al niet lang, zo’n tochtje geeft je meteen een goed idee van wat de wagen waard is en hoe je je voelt achter het stuur. Independer.be geeft een handvol gouden tips om op te letten tijdens die rit, ook in verband met je verzekering. -
PREMIUM
“Gebruik géén afwasmiddel”: carrosserie-expert geeft advies om je auto zonder strepen of krassen Saharastof-vrij te krijgen
Daar is de zon! Maar ook ... het saharazand. Als je auto vandaag buiten blijft staan, is de kans groot dat hij straks een wasbeurt zal kunnen gebruiken. Al is het eigenlijk sowieso belangrijk om je bolide op tijd en stond een flinke poetsbeurt te geven. Yves De Boeck, docent carrosserie bij Syntra Mechelen, legt uit hoe je best te werk gaat én hoe je krassen en strepen op je lak voorkomt. -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
Bijna niemand kent de betekenis van deze borden in Duitsland, maar ze zijn ook niet voor mensen bedoeld
-
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”
Tesla gaat wereldwijd meer dan 10 procent van de banen schrappen. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van een interne email die topman Elon Musk naar het personeel stuurde. Eerder gingen er al geruchten rond over de ontslagronde. De bouwer van elektrische auto’s heeft namelijk al langer last van teruglopende verkoopcijfers. -
PREMIUM
Overtreden we allemaal de wet met veiligheidsnufjes in onze auto? “Je rijstrookassistent doet net niét wat eigenlijk verplicht is”
Europa wil het aantal verkeersslachtoffers nog verder terugdringen. Onder andere met almaar meer technologie in de auto. Zo wordt de ‘rijstrookassistent’ die je helpt om niet over de volle lijn te gaan stilaan standaard. Maar of de regelgevers en automerken daar ook voldoende over nagedacht hebben? Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn trok op onderzoek en vond geen eenduidig antwoord: “Je riskeert er zelfs de wet mee te overtreden.” -
HLN Shop
Op zoek naar een moederdagcadeau? Een handvol inspiratie, ook van dé mama/oma van Vlaanderen