Zeker 9 procent van de Belgen heeft een flitsmelder: wat zijn de regels? “Je kan een boete tot 8.000 euro krijgen”
Een apparaatje of app die aangeeft waar de flitspalen staan. Het kan voor de snelheidsduivels onder ons bijzonder handig zijn. “Vooral mannen tussen de 45 en 65 jaar maken er gebruik van”, zo blijkt uit een onderzoek van VIAS. Maar mag je die zomaar gebruiken? Hoeveel kost het? En wat zijn de regels in ieder EU-land?
Minstens 9 procent van de Belgen heeft een zogenaamde radarmelder. Maar wat doet die nu precies? “Een radarmelder is eigenlijk een overkoepelende term. Er bestaan drie verschillende soorten”, zegt Stef Willems van verkeersinstituut VIAS.
Radardetector
Een eerste type is een radardetector. Dat is een apart toestelletje dat je bijvoorbeeld kan bevestigen aan het dashboard. Het spoort de signalen op die een snelheidsradar uitzendt, en meldt ze aan de bestuurder. “Sommige modellen kunnen de werking van een radar zelfs verstoren, waardoor de snelheid van het voertuig niet kan worden gemeten”, zegt Willems.
Radarindicator
Radarindicatoren verzamelen dan weer de locaties van verschillende snelheidscontroles. “Zulke systemen geven enkel de gekende controleplaatsen aan die op een bepaald ogenblik in een database werden opgenomen. Ze houden dus geen rekening met recent geïnstalleerde radars, noch met mobiele politiecontroles. Het gebruik van radarindicators is dus gelijkaardig aan de aankondiging van snelheidscontroles op verkeersborden langs de kant van de weg. Deze radar is vaak geïntegreerd in het ingebouwde gps-toestel in je wagen.”
Waarschuwingssystemen
“Deze radarmelders maken gebruik van data die gebruikers aan elkaar doorgeven. Dat kan over vaste flitslocaties gaan, maar ook over niet-gekende controles.” Ook deze systemen komen weer in verschillende vormen voor. Zo heb je gratis apps zoals Waze en Flitsmeister, en echte toestellen zoals die van Coyote. Voor de kleinste versie van een Coyote-toestel betaal je zo'n 179 euro. Voor de uitgebreide versie is dat 359 euro. “Naast snelheidscontroles bieden de meeste waarschuwingssystemen realtime verkeersinformatie aan, zoals waarschuwingen voor ongevallen en voorwerpen op de weg.”
Legaal in België?
De Belgische wet stelt onder meer dat het verboden is om een toestel mee te hebben dat de vaststelling van overtredingen bemoeilijkt of verhindert. “Bij een radardetector is dit duidelijk het geval. Als de politie je betrapt, wordt het toestel in beslag genomen en vernietigd. Er kan ook een geldboete van 800 tot 8.000 euro of een gevangenisstraf van vijftien dagen tot drie maanden worden opgelegd. Verder kan het rijbewijs onmiddellijk worden ingetrokken gedurende ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar.”
Radarindicators en waarschuwingssystemen kunnen radars niet op een actieve manier detecteren of verstoren. Zij zijn dus wel toegestaan volgens de Belgische wet.
Buitenland
En hoe zit het in onze buurlanden? “Nederland volgt dezelfde regels als wij”, zegt Willems. “Radardetectoren zijn dus verboden. In Duitsland is de wetgeving heel duidelijk. Daar is het gewoon verboden. De boetes variëren van land tot land. In Duitsland gaat het over 75 euro.
In landen zoals Zwitserland, Ierland en Slowakije zijn ze nog strenger. “Daar mag je een radarmelder zelfs niet in je bezit hebben of vervoeren. Het is daarom erg belangrijk dat je daar de flitsapps van je smartphone haalt, of de functie ‘radar melden’ op je gps deactiveert.”
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
Mijnenergie
Is de stroom van jouw zonnepanelen deze lente en zomer weer wat meer waard?
Energieleveranciers betaalden nog nooit zo weinig voor de stroom van jouw zonnepanelen. In april moet de consument vrede nemen met gemiddeld 3 eurocent per kilowattuur. Bij een doorsnee verbruik betekent dat een habbekrats van 64,86 euro voor een volledige jaargang. Met de dagen met de meeste zonneschijnuren in aantocht mag het voor elke prosument wel iets meer zijn. Mijnenergie.be gaat na of die hoop gerechtvaardigd is. -
Deze vakantie met de auto door Duitsland? Opgelet: alleen in dit geval geldt er geen snelheidslimiet
Heel wat automobilisten zijn ervan overtuigd dat een snelheidslimiet op Duitse snelwegen automatisch eindigt wanneer bij de eerstvolgende oprit van de ‘Autobahn’ geen herhalingsbord staat. Maar dat is niet het geval. Tijd om dit misverstand de wereld uit te helpen. -
-
Independer
Auto-ongeval tijdens het pendelen: komt je werkgever tussen in de kosten? En wat moet jij zelf concreet ondernemen?
-
PREMIUMOverzicht
Waar parkeer je gratis of goedkoop aan zee? “Tot 8 uur gratis parkeren, maar je moet het aanvragen”
Het kwik klimt dit weekend naar 24 graden volgens het KMI en dus zet de Belgische kust zich schrap. Voor de dagjesmensen die met de wagen naar zee willen afzakken: waar parkeer je het goedkoopst of zelfs helemaal gratis in de tien kustgemeenten? We zetten alle opties op een rij - van Knokke-Heist tot De Panne - en delen interessante bespaartips. -
PREMIUM
“Veiligheid mag iets kosten”: mama Muriel fietst dagelijks met dure Longtail. Wat is haar fietsbudget?
Muriel (45) en haar gezin waren zó blij met hun bakfiets dat ze hun tweede wagen van de hand deden. Intussen is de moeder van twee al aan haar tweede dure bakfiets toe. Waarom koos ze voor de opvallende Longtail en wat is het totale kostenplaatje van deze elektrische tweewieler? “Door de extra’s kan de prijs van zo’n fiets wel oplopen”, bekent Muriel. Ze gunt ons een inkijk in haar fietsbudget: van een peperduur slot over fietstassen tot een verzekering van 108 euro. -
PREMIUM
Overtreden we allemaal de wet met veiligheidsnufjes in onze auto? “Je rijstrookassistent doet net niét wat eigenlijk verplicht is”
-
PREMIUM61
“Tesla heeft zich altijd wat verheven gevoeld en betaalt nu de prijs”: wat is er aan de hand met de elektrische auto’s van Elon Musk?
-
PREMIUM
“Het is geen goedkope hobby”: amateurcoureur Jeroen (34) fietst zeker 3 keer per week. Maar hoeveel mag dat kosten?
Jeroen Sanders (34) is een rasechte amateur-flandrien. Hij is lid van twee wielerclubs, gaat op fietsstages in het buitenland en trapt jaarlijks tot 8.000 kilometer bijeen. De West-Vlaming spaart kosten noch moeite voor zijn passie. “Ik betaalde 5.500 euro voor mijn huidige fiets. Al begon ik wel zonder grote investeringen: met een reservefiets van mijn papa”, maakt hij de rekening. -
PREMIUM
“Zo voorkom je dat je een boete krijgt”: politie-expert verduidelijkt regels over bakfietsen, e-steps en andere voertuigen
Hoeveel kinderen mogen op een longtailfiets? En hoe zit dat met speedpedelecs, al dan niet met bak ervoor? Mag daar nog zo’n wagentje of kinderfiets aan? En wat met steps en fatbikes? “Maar liefst vijf wetgevingen moet je raadplegen om dat te weten te komen”, aldus Wim De Schutter van de Antwerpse politie. Voor wie ze liever niet wil doorploegen, zet hij netjes op een rijtje wat mag en waarmee je een boete riskeert. -
HLN Shop
“Gekookt zijn ze vaak echt niet lekker”: Pascale Naessens verklapt hoe je groenten wél smakelijk op je bord krijgt