‘Return to Monkey Island’: de niet meer dan verdienstelijke terugkeer van een adventuretopper
GamereviewLaat ons even wel wezen: de langverwachte adventuregame ‘Return to Monkey Island’ moest boenk erop zijn. Anders had dit late vervolg geen enkele andere bestaansreden dan een nostalgietrip voor fans van het eerste uur. Helaas overstijgt de game dat sentiment niet.
Begin april kwam gamemaker Ron Gilbert, na twee jaar in alle stilte aan de game te hebben gewerkt, met een eerste trailer voor ‘Return to Monkey Island’ op de proppen: een nieuwe sequel in een videogamereeks die hij in het allerprilste begin van de jaren 90 op de wereld losliet maar ook veel te snel weer achter zich moest laten. Maar wat een feestelijke terugkeer had moeten zijn voor Gilbert, mondde eind juni uit in een volledige communicatiestop door de oude meester. Je moet weten: Gilberts twee eerste games uit de reeks, ‘The Secret of Monkey Island’ (1990) en ‘Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge’ (1991), waren iconen in dit medium. En over iconen kunnen mensen heftige opinies hebben. Wanneer een late sequel een heel andere look heeft dan die voornoemde iconen, bijvoorbeeld: een klein maar mondig contingent van de ‘Monkey Island’-fanbasis hekelde de nieuwe stijl waarin ‘Return to Monkey Island’ werd gehesen. En niet met fijnzinnige opinies op social media, maar met boertige persoonlijke aanvallen op Gilbert zelve.
Schoon doeningske
Drie dingen daarover. Eén: het blijft verbazen hoe onpeilbaar toxisch, reactionair en verfoeilijk dat kleine maar mondige deel van het gamerpubliek is. Twee: letterlijk iédere ‘Monkey Island’-game had een andere look dan de vorige. ‘LeChuck’s Revenge’ leverde al een eerste poging tot handgetekende graphics, ‘The Curse of Monkey Island’ (1996) kwam in klarelijngraphics, en ‘Escape from Monkey Island’ (2000) was in 3D. En we houden het belangrijkste voor nummer drie: de visuele stijl van ‘Return to Monkey Island’ is, voor een speler die niét met zijn hoofd in zijn eigen aarsholte zit, een daverende triomf van Rex Crowle, een Britse videogame-artiest die eerder al achter relatief bekende PlayStation-games als ‘Tearaway’ en ‘Tearaway Unfolded’ zat.
Wie die titels een beetje kent, weet dat Crowles werk een balans zoekt tussen surrealisme en kinderlijkheid, en dat is precies ook de vibe die de graphics van ‘Return to Monkey Island’ uitstralen. Het is een uitstekende match, die volgens Gilbert (toen we hem vorige week even spraken over deze game) begon met een stukje fan art die Crowle hem – ondanks het feit dat hij op dat moment al een gevierd videogamekunstenaar was – een tiental jaar geleden opstuurde.
Boodschappen doen
In een lekker klassiek verhaal van vijf hoofdstukken brengt ‘Return to Monkey Island’ opnieuw Guybrush Threepwood ten tonele, de door het leven strompelende protagonist die, na meer dan dertig jaar, nog altijd op zoek is naar het geheim dat een Caraïbisch eiland met een reuzengroot standbeeld van een apenkop herbergt. Net als zijn aartsvijand LeChuck, op wiens expeditie vanaf Mêlée Island hij deze keer incognito meereist, en een drietal andere zeeschuimers die beide erfvijanden te snel af proberen te zijn.
‘Return to Monkey Island’ is een bloedmooie productie, ook qua muziek en stemmenwerk. Een doorgedreven modernisering naar hedendaagse gameplaystandaarden én een throwback naar een met warme herinneringen doordrenkt videogameverleden tegelijk. Maar beklijven, zoals een moderne game dat hoort te doen? Helaas doet hij dat niet echt.
Het is in de eerste plaats een nostalgietrip voor fans van de twee eerste games, wier settings en personages die aan een rotvaart aan je voorbij komen. Met een soms stuitende naïviteit in de grappen, die eveneens in 1990 zijn blijven steken. En de puzzels zijn eerder een verzameling fetch quests, waarbij er in essentie een boodschappenlijstje moet worden afgewerkt: de game geeft te weinig het gevoel dat je bij iedere opgeloste puzzel nieuwe deuren opent, met daarachter nieuwe situaties en nieuwe avonturen.
Ontwapenende charme
Begrijp me niet verkeerd: ‘Return to Monkey Island’ is een waardige opvolger voor de vijf eerdere games uit deze langlopende reeks. De game is op zijn minst beter dan voorgangers ‘Tales of Monkey Island’ (2009) en ‘The Curse of Monkey Island’ (2000), en je merkt er duidelijk de hand van de originele meester in. Maar die laatste heeft vijf jaar geleden, met zijn uitstekende ‘Thimbleweed Park’, al een adventuregame op de wereld gebracht die tegelijkertijd vernieuwender, charmanter én meer geïnspireerd door Gilberts vroegste adventuregames was (met dan wel ‘Maniac Mansion’ op kop).
‘Return to Monkey Island’ is een prima game op zichzelf, maar hij lost de grote ambities van zijn makers niet in. Misschien moet Gilbert, nu hij terug een actieve gamestudio runt en ongetwijfeld een commercieel succes zal maken van deze game, dat genre van de point-and-clickadventure maar eens achterlaten waar het thuishoort – de jaren negentig – en zich aan een videogame naar moderne standaarden wagen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
De waarde van je inboedel fout ingeschat? Dan riskeer je een financiële aderlating bij brand of diefstal
-
gamereview
Waarom langverwachte ‘Skull & Bones’ niét de opvolger van ‘Assassin’s Creed 4: Black Flag’ is
Tien jaar lang heeft ‘Skull & Bones’ stuurloos op de grote oceaan der games rondgedobberd, maar nu is de nieuwste Ubisoft-telg eindelijk aangemeerd. Aanvankelijk leek de game een uitbreiding te gaan worden van de zeer gesmaakte ‘Assassin’s Creed 4: Black Flag’. Ruim een decennium later vaart de game een eigen koers, maar het piratenschip heeft de woelige zee toch niet helemaal doorstaan. -
Jobat
Hoe herken je een toxische baas en wat doe je ertegen? “Hij zal altijd druk bezig lijken, maar toch ook micromanagen”
Welzijn op het werk krijgt vandaag meer aandacht dan ooit. Experts moedigen je aan om kritisch na te denken over je leidinggevende en op te komen voor jezelf en je team. Goed leiderschap is dan ook van cruciaal belang voor de prestaties die je levert en hoe je je voelt op de werkvloer. Maar wat kan je als medewerker doen als jouw leidinggevende je belemmert om goed – en graag – te werken? Welzijnsmanager Elisabeth Van Steendam legt het Jobat.be uit. -
-
gamereview
9 redenen waarom ‘Helldivers 2’ dé gamehit van het moment is
-
gamereview
‘Taxi Life: A City Driving Simulator’: een reis doorheen het bruisende Barcelona (met véél files)
Zin in een citytrip naar Barcelona vanuit je luie zetel? In ‘Taxi Life: A City Driving Simulator’ neem je plaats achter het stuur van een taxi in de bruisende Spaanse stad. Al moeten we er wel meteen bij vertellen dat je vooral veel tijd in het drukke verkeer gaat doorbrengen. Een knappe versie van Barcelona, maar ook eentje die je snel gezien hebt. -
PREMIUM14
HLN ONDERZOEK. Serena (11) getuigt over online haat tijdens gamen: “Ik word uitgescholden voor ‘vieze bitch’, ‘lesbi’ en het ‘n-woord’”
Op de onlinevideogames ‘Roblox’ en ‘Minecraft’ kleden sommige kinderen hun personage als een Duitse SS-soldaat. Op ‘Fortnite’, immens populair bij jongeren, bouwen gamers dan weer hakenkruisen, terwijl ze elkaar uitschelden voor het n-woord. Dit soort ongepast gedrag zie je steeds vaker in onlinegames, zeggen experts. Onze reporter dook onder in de wereld van videogames en sprak erover met tieners. Waarom doen ze dit? En hoe kan je je ertegen beschermen? “Ik noem mijzelf ‘Kitler’, dat is niet tegen de regels.” -
gamereview
Oorlogsgame ‘Classified: France ’44' biedt oerdegelijke turn-based tactics, en meer moet dat niet zijn
-
gamereview
Veel brood, veel spelen: worstelgame ‘WWE 2K 24' laat zien wie de koning is
-
gamereview1
Unieke game ‘War Hospital’ grijpt je bij je nekvel en dompelt je onder in veldhospitaal tijdens WOI
‘War Hospital’ speelt zich af tijdens de Eerste Wereldoorlog en draait om het beheer van een veldhospitaal waarin gewonde soldaten verzorgd moeten worden. Of net niet… In deze unieke singleplayer managementgame stap je in de schoenen van majoor Henry Wells. Je neemt de leiding over een Brits veldhospitaal in een fictief dorpje in het noorden van Frankrijk, waar je ingrijpende keuzes moet maken. -
Spaargids.be
Geniet jij al optimaal van deze fiscale voordelen voor je woning en schuldsaldoverzekering?
De overheid sabelde de voorbije jaren zwaar in de fiscale voordelen die burgers krijgen als ze een hypothecaire lening afsluiten. Toch zijn er nog altijd te rapen, zo weet Spaargids.be, dat meteen drie slimme fiscale adviezen op een rij zet. -
gamereview
‘Final Fantasy VII Rebirth’ lost hoge verwachtingen in én gaat er los over ook: 10/10