Vaak blijven wagens die allang volgeladen zijn gewoon staan, waardoor de rotatie aan laadpalen veel te laag ligt.
Volledig scherm
PREMIUM
Vaak blijven wagens die allang volgeladen zijn gewoon staan, waardoor de rotatie aan laadpalen veel te laag ligt. © Wannes Nimmegeers

Nieuwe verkeerswet verbiedt niet dat volgeladen auto uren blijft staan: gemeenten moeten ‘laadpaalklevers’ zelf aanpakken

Wie op een laadparking parkeert, moet vanaf 1 oktober zijn voertuig aansluiten op een laadpaal. Daarmee wil de overheid ‘creatief gratis parkeren’ sanctioneren. Maar moet je ook een GAS-boete van 58 euro betalen wanneer je auto volgeladen op het laadpunt blijft staan? We zochten uit hoe ‘laadpaalkleven’ nu precies wordt aangepakt.

28 reacties

  • Serge Van craen

    1 jaar geleden
    In Mechelen zijn minstens de helft van laadpalen enkel maar voorzien voor Cambio en deelwagens. Indien je alsnog een plaatsje kan vinden om te laden moet je ook nog eens betalen om er te staan. Kom je na de werkuren thuis heb je helemaal géén mogelijkheid meer om je wagen te laden. Als bewoner van een rijwoning zonder voortuin , oprit of garage heb ik niet de mogelijkheid om een laadpaal te plaatsen ( de kabel mag niet over het voetpad liggen ) . Enige optie...rijden op de verbrandingsmotor!?!?
  • Gino Denil

    2 jaar geleden
    Door het tekort aan stroom worden kolen en gascentrales terug in gebruik genomen. Dus elektrisch rijden is helemaal niet meer milieuvriendelijk. En met een stroomprijs gekoppeld aan de gasprijs ook niet meer goedkoper. De wagen is wel veel duurder en roest nu in sneltempo weg omdat bespaard wordt op metaaldikte, galvanisatie en lak als compensatie voor het batterijgewicht.
  • bruno draulans

    2 jaar geleden
    Ik kan een EV aansluiten op een openbare laadpasl en die een maand laten aqn hangen. Wettelijk kunnen ze mkj niks doen dan. In Rotterdam is dat al gebeurd. Die mensen hingen hun wagen aan een paal en gingen een maand op reis. Politie kon niks doen. Wettelijk in orde.
  • Leonarda Van Opbroecke

    2 jaar geleden
    Wie heeft er last van?Toch maar enkel die zelf een EV heeft? Die parkeerplaatsen zijn ook afgenomen voor wagens met andere brandstoffen. En die betalen wel wegentaks. Milieuvriendelijker zijn die wagens al zeker niet. Bijkomend dat ons Tinne nog enkel energie wil opwekken met gascentrales ipv kerncentrales. Verzin eer je begint ipv je blind te staren op subsidies.En laden op werk is bij sommige werkgevers al gedaan.Nog effe en de straten liggen vol verlengdraden van wie geen garage heeft.
  • Wendy Vandereyken

    2 jaar geleden
    Oplossing is een benzinewagen kopen, dan heb je dat probleem niet.