‘Grounded’ toont dat een survivalgame geen doffe ellende hoeft te zijn
GamereviewDe nieuwe Xbox-game ‘Grounded’ is een speelbare hommage aan de klassieke familiefilm ‘Honey, I Shrunk the Kids’: je bent nog maar ter grootte van een zandkorrel, en moet dus in je eigen tuin het hoofd bieden aan reusachtige insecten.
Toen ‘Grounded’ een drietal jaar geleden werd voorgesteld, gaven we er eerlijk gezegd geen stuiver voor: we vonden het een idioot idee, en bovendien een dat helemaal niet paste bij Obsidian Entertainment, de door Microsoft Xbox overgenomen Amerikaanse gamestudio die ons onder meer ‘Fallout: New Vegas’ en ‘The Outer Worlds’ bracht. Maar kijk: nu we na een lange early access-periode de volledig afgewerkte game op onze console hebben gedownload, en er voldoende tijd in hebben doorgebracht, haasten we ons om je te zeggen dat ‘Grounded’ een hoogst prettige ervaring is. Zelfs voor spelers die niet zo’n hoge pet op hebben van het survivalgenre.
Overlevingsmodus
Een survivalgame, waarin je tijdens je avontuur constant in de gaten moet houden of je personage wel genoeg drinkt en vast voedsel consumeert: dat kennen we namelijk al. En we weten ook dat de belangrijkste reden waarom sommige spelers er niet tuk op zijn ligt in het feit dat de prilste games uit dit veld vrij hermetisch van aard waren. ‘State of Decay’, ‘Rust’, ‘DayZ’ en andere games zochten hun uitdaging vaak in de doffe ellende waarin ze je brachten, alsof de eerste uren van een doorsnee rollenspel ineens werden uitgesmeerd over dagen of weken. Maar de afgelopen twee jaar viel er een kleine kentering waar te nemen in het genre: nieuwe titels als ‘Valheim’ en nu ‘Grounded’ staken wat meer snelheid in de progressie van je personage, waardoor je al veel sneller in staat bleek om kleinere gevaren het hoofd te bieden, en je honger- en dorstmeters ook niet al te snel werden gedraineerd. Zelfde spelmechanieken dus, maar wel wat relaxter. En dat hielp, want met name ‘Valheim’ werd een vette hit, waarin miljoenen spelers lang genoeg bleven om de mythische wezens uit het vikingdodenrijk aan te vallen.
Verrassingen
Diezelfde vibe voel je ook in ‘Grounded’. Je voelt je niet meer bedrukt door de survivalmechanieken, en zeker in de singleplayercampagne heeft de game zichzelf een uitstekende structuur aangemeten, zodat je je overlevingsdoelen én die voor het ontrafelen van het mysterie van je spectaculaire krimp. Wat dat laatste betreft: dat is eerder een soort metavertelling, waarvan je de aanwijzingen al spelend tussen het metershoog lijkende gras zult vinden. De kern van de game, en het element waaruit hij zijn plezier haalt, zit eerder in het bouwen van je plaats in de gamewereld, en in het krijgen van een grotere en grotere greep daarop, inclusief de insectoïde vijanden die je het hoofd moet bieden.
Of en wanneer je een game als ‘Grounded’ beu wordt, hangt volledig af van je eigen voorkeuren. Wanneer je hem met meerdere spelers in co-op speelt, is er een grote kans dat je samen met de andere spelers een sociale flow bereikt waardoor je steeds opnieuw terug naar jullie grasperkje zullen terugkeren. Het is er prettiger om te blijven dan ondergetekende aanvankelijk dacht.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
Spaargids.be
Geniet jij al optimaal van deze fiscale voordelen voor je woning en schuldsaldoverzekering?
De overheid sabelde de voorbije jaren zwaar in de fiscale voordelen die burgers krijgen als ze een hypothecaire lening afsluiten. Toch zijn er nog altijd te rapen, zo weet Spaargids.be, dat meteen drie slimme fiscale adviezen op een rij zet. -
The Pokémon Company onderzoekt plagiaat van nieuwe “Pokémon-kopie met wapens”
The Pokémon Company, het bedrijf achter de populaire Pokémon-ruilkaarten, zal stappen ondernemen als blijkt dat het nieuwe spel Palworld plagiaat heeft gepleegd. De wezens uit Palworld lijken erg op de Pokémon-figuren, met het verschil dat ze elkaar met geweren kunnen afschieten. -
-
13-jarige Willis speelt als eerste persoon ooit Tetris uit
-
Larian Studios uit Gent maakt geen vervolg op uiterst succesvolle game ‘Baldur’s Gate 3’
Gameontwikkelaar Larian Studios uit gaat geen vervolg maken op het spel ‘Baldur’s Gate 3’. Dat heeft topman Swen Vincke donderdag gezegd. Nochtans was de game een megasucces met miljoenen verkochte exemplaren. Het Belgische bedrijf gaat ook geen uitbreidingen maken. Wel blijft Larian ‘Baldur’s Gate 3’ van updates voorzien. -
Wat is de beste Mario Kart-racer? De wetenschap biedt uitkomst dankzij een 19de-eeuwse methode
Het is een van de meest iconische spelseries ooit: Mario Kart. Sinds 1992 racen gamers over de hele wereld om de beste coureur van Mushroom Kingdom te worden. Maar maakt het eigenlijk uit voor je winstkansen of je kiest voor Toad, Luigi, Donkey Kong of Princess Peach? Het leidt tot onuitputtelijke discussies onder fans. Maar een Franse wetenschapper deed onderzoek en kwam tot een opvallende conclusie. -
PREMIUM
NET OPEN. Wilmer (27) opent ‘Wovelty’s gameroom’: “Een game-ervaring voor jong en oud!”
Nijlen
-
gamereview
‘Final Fantasy VII Rebirth’ lost hoge verwachtingen in én gaat er los over ook: 10/10
-
gamereview
‘Tekken 8' overstijgt vechtgamegenre met drang naar perfectie en animaties die je sterretjes doen zien
We hebben net een ninja-beer tegen een menselijke duivel zien vechten op een strand met als belangrijkste wapen een metalen strandbal in de vorm van de aarde. Nee, we zitten niet aan de drugs, we spelen ‘Tekken 8’. Deze game mengt als geen ander complete absurditeit en bloedernstige pathos. Denk je dat dit ‘gewoon’ een vechtgame is? You know nothing! Dit is zelfs eentje waarvoor we het blik superlatieven opentrekken. Fight! -
gamereview
‘Mario vs. Donkey Kong’ blinkt charme van 2004 op zonder echt te fonkelen
Mam-ma mia! Donkey Kong krijgt kuren, en wie moet de aap zijn vet geven? Nintendo-mascotte Mario, natuurlijk. Hij doet dat in een 2D-platformgame met omgevingspuzzels die weer helemaal anders speelt dan de ‘Super Mario’-games en andere spin-offs. -
gamereview
Waarom langverwachte ‘Skull & Bones’ niét de opvolger van ‘Assassin’s Creed 4: Black Flag’ is