Onderwijsminister van Franse gemeenschap wil vak Nederlands opnieuw verplichten
Minister van Onderwijs in de Franse gemeenschap Caroline Désir (PS) wil het vak Nederlands of Duits verplichten vanaf het derde leerjaar basisonderwijs, en dat vanaf het schooljaar 2027-2028. Dat schrijft La Libre Belgique.
In Brussel is Nederlands al verplicht vanaf het derde leerjaar. Dat is ook het geval in de Waalse gemeenten aan de taalgrens (Comines-Warneton, Moeskroen, Flobecq en Enghien). Elders in Wallonië wordt het vak pas vanaf het vijfde leerjaar gegeven en kunnen leerlingen kiezen tussen Nederlands, Engels of Duits.
In het schooljaar 2019-2020 volgde 64 procent van de leerlingen in het zesde leerjaar in Wallonië Nederlands, in het middelbaar slechts 47 procent. Ook blijkt dat 28 procent van de Waalse leerlingen die in het schooljaar 2020-2021 in het zesde middelbaar waren ingeschreven, tijdens hun schooltijd nooit één uur Nederlands hadden gehad.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Individuele aanpak van leerlingen zorgt voor veel werkdruk: 83% van de leerkrachten klaagt over onnodige administratie
-
Clandestiene gebedsruimte op Erasmus-campus ULB is doorn in het oog van docenten
In een gebouw op de Erasmus-campus van de Brusselse universiteit ULB in Anderlecht verzamelen zich meerdere keren per dag islamitische studenten voor een nooduitgang om er te bidden. Dat schrijven ‘Le Soir’ en ‘Sudinfo’ vandaag. -
Gouden Giro
Van Pogacar over Uijtdebroeks tot Piganzoli: de Gouden Giro-ploeg van Michel Wuyts
Zaterdag is het eindelijk zover: dan gaat de Ronde van Italië van start. Onze analist Michel Wuyts kijkt ook nu weer in zijn glazen bol. Ben jij het eens met Wuyts of denk je er helemaal anders over? Bewijs dat je de grootste kenner bent met de Gouden Giro en maak kans op 5.000 euro cash en nog heel wat andere prachtige prijzen dankzij HLN. -
-
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
-
PREMIUM3
Wat als leerkrachten niet alleen oog hebben voor de leerstof? “Tijdens de les voornaamwoorden bleek dat iemand zich non-binair voelt”
Oog hebben voor het welbevinden je leerlingen, het kàn. Twee leerkrachten getuigen hoe zij het in de klas aanpakken, maar ze vertellen ook openlijk hoe ze daarbij soms op het randje van hun kunnen belanden. “Als je niet weet hoe je echt kan helpen, geeft dat een zware emotionele last.” -
PREMIUM65
8 op de 10 leerkrachten klagen over te veel administratie: “We moeten zelfs bijhouden welk kind allergisch is aan pleisters”
Meer dan acht op tien leerkrachten worstelen met een overdaad aan administratie en planning. Dat blijkt uit het eerste planlastrapport van de Vlaamse Onderwijsinspectie. Leerkrachten hebben het gevoel amper nog toe te komen aan lesgeven. Maar wat betekent al dat – digitale – papierenwerk concreet? Kleuterleerkracht Wim (38), juf Eline (39) en leerkracht secundair Brecht (29) geven een inkijk in hun job. “We moeten zelfs notities maken over hun genderidentiteit.” -
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
-
PREMIUM14
Vanaf morgen leggen 150.000 leerlingen Vlaamse toetsen af: wat zijn dat precies en wat kunnen scholen, leerlingen en ouders ervan leren?
-
Weyts maakt extra budget van 6 miljoen euro voor buitengewoon onderwijs structureel
Een extra budget van 6 miljoen euro waar scholen die bijkomende plaatsen creëren in het buitengewoon onderwijs al twee schooljaren op kunnen rekenen, wordt structureel ingevoerd. Dat maakt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) zondag bekend. -
PREMIUM9
Code rood in de klas: “Bij veel schrijnende thuissituaties voelen leerkrachten zich machteloos”
Twee op de drie leerkrachten ervaren drempels als ze in de klas aan welbevinden willen werken. Dit leert een exclusief onderzoek van de Sidekick Sam Academy. “Moeilijke thema’s mijden ze weleens, omdat ze er te weinig over weten.” Met welke uitdagingen worden leerkrachten geconfronteerd, maar belangrijker, welke tools hebben ze om hun hierin bij te staan? -
PREMIUM57
De pakkende brief van onze reporter over de PISA-cijfers: “Generatie dom. Zal het gáán, ja?”