Postpakket versturen of terugsturen kan voortaan via de postbode (maar niet elke postbode)

Wie een pakje van Bpost wil versturen of terugsturen kan dat voortaan via de postbode doen. Na een succesvol proefproject in acht gemeenten, wordt de dienst nu uitgebreid naar heel België. Je kunt wel niet zomaar elke postbode op straat aanspreken en een pakje overhandigen. En de pakjes zelf moeten ook aan een reeks voorwaarden voldoen.

Het proefproject is begin dit jaar gestart in Wevelgem, Brussel, Mol, Leuven, Doornik, Rixensart, Geel en Lontzen. "De resultaten waren ronduit positief", meldt Bpost in een persbericht. "Daarom breidt Bpost deze service nu uit naar het hele land."

Om een pakket via de postbode te kunnen versturen moet het wel "verzendklaar" zijn. Dat betekent dat er een geldig en ingevuld verzendlabel op moet kleven. Het verzendetiket kan worden aangemaakt en betaald via de website van Bpost of in hun app.

Je mag ook niet zomaar elke postbode op straat aanklampen met je pakjes. Enkel postbodes die aan de deur bellen met een ander pakje, zullen pakjes meenemen. Postbodes die brievenpost afleveren of een klein pakje in de brievenbus stoppen, komen dus niet in aanmerking.

De dienst is dus alleen bruikbaar voor wie thuis is als de postbode langskomt. In de Bpost-app kun je wel volgen wanneer de postbode verwacht wordt langs te komen met een pakje. Let wel: als dat pakje in de brievenbus past, zal de postbode niet aanbellen en zal het niet mogelijk zijn om een ander pakje mee te geven.

"Deze dienstverlening geldt enkel voor particulieren en uiteraard worden exclusief Bpost-pakjes meegenomen", klinkt het voort nog. "Je kan maximaal twee pakjes per keer meegeven. Het maximale gewicht van het pakje is 30 kilogram." Tegelijk moet de leverende postbode voldoende plaats in de wagen hebben om jouw pakje mee te nemen.

De bestaande andere mogelijkheden om pakjes af te geven voor verzending blijven bestaan, benadrukt Bpost nog. "Het gaat om postkantoren, postpunten, pakjespunten en pakjesautomaten."

Meest gelezen