Marokkaanse zender bereikt dagelijks 125.000 jongeren bij ons: “Hit Radio is voor hen wat Minerva is voor senioren”

Antwerpen, Rabat -

In Marokko is Hit Radio al jaren ongekend populair bij de jeugd. Maar de radiozender in Rabat wordt ook bij Antwerpse jongeren met een Marokkaanse achtergrond steeds bekender. “We bereiken dagelijks 125.000 jongeren uit België, de meeste daarvan wonen in Antwerpen en Brussel”, zegt directeur Younes Boumehdi.

Patrick Van de Perre

De Antwerpse schepen voor Cultuur en Ontwikkelingssamenwerking Nabilla Ait Daoud (N-VA) is op werkbezoek in Marokko en bracht in de hoofdstad onder meer een bezoek aan de studio’s van Hit Radio.

“Het is mooi hoe Hit Radio erin slaagt om ook jongeren uit Vlaanderen te bereiken. Velen van hen zijn, net zoals ik, een kind van twee culturen. Door initiatieven zoals deze radio kunnen onze Antwerpse jongeren op de hoogte blijven van wat er in Marokko gebeurt. Bovendien brengt Hit Radio duidelijke en correcte informatie. Iets waar, zeker bij jongeren, behoefte aan is”, zegt de schepen.

Hit Radio werd in 2006 opgericht met de steun van de overheid. De bedoeling is om een jong publiek te bereiken. “We spelen in op de muzikale smaak van jongeren en brengen actualiteit en achtergrondverhalen die hen interesseren”, legt Younes Boumehdi uit.

Ondertussen is Hit Radio uitgegroeid tot een zender met dagelijks tussen de zes en de zeven miljoen luisteraars op heel het Afrikaanse continent. “Ook in landen zoals Niger, Tsjaad en Burkino Faso zijn we populair onder jongeren. De reden daarvoor is vrij simpel, we brengen muziek en nieuws dat op andere zenders weinig of niet wordt uitgezonden.”

“Zoeken naar talent”

De eerder traditionele muziek, die onder meer in de resorts waar veel Belgische toeristen komen is te horen, wordt zelden gedraaid.

“Wel gaan we actief op zoek naar jong talent en geven ze de kans om hun muziek te promoten op onze zender. We luisteren ook aandachtig naar wat jongeren met Afrikaanse wortels in Europa produceren. Nederlands-Marokkaanse rap is bijvoorbeeld bijzonder populair. Niet alleen in West-Europa maar ook in Marokko zelf. Dus draaien we die muziek ook”, gaat de directeur van de zender verder.

Schepen Nabilla Ait Daoud werd ook digitaal onthaald bij de zender. ©  rr

“Vergelijk het met Radio Minerva”

Ondertussen reiken de ambities van Hit Radio verder dan louter een radiozender voor jongeren zijn. “We willen de banden met de jongeren in de Europese diaspora aanhalen. Tot op heden is er weinig interactie. De Europese jongeren luisteren naar onze zender en daarmee houdt het op. We willen weten hoe ze over een aantal onderwerpen denken en hoe hun muzikale smaak is”, vervolgt Younes Boumehdi.

Bij Hit Radio zijn ze ervan overtuigd dat de zender een bindmiddel kan zijn tussen jongeren met dezelfde achtergrond die in verschillende werelddelen leven. We zien nu al dat onze zender erin slaagt om die verbinding te maken tussen jongeren uit Marokko en andere Afrikaanse landen”, zegt de directeur.

Nabilla Ait Daoud: “Je kan het een beetje vergelijken met Radio Minerva. Die wordt beluisterd door mensen die in Antwerpen wonen en senioren die naar bijvoorbeeld Benidorm vertrokken zijn. Zo houden die laatsten contact met hun familie en wat er in de stad reilt en zeilt.”

“Bijna de helft is vrouw”

Een rondleiding in de studio’s en kantoren van Hit Radio leert dat het beeld dat veel Vlamingen hebben over het leven in een Marokkaanse stad niet altijd strookt met de waarheid. Ruim veertig procent van de medewerkers is vrouw. Met en zonder hoofddoek. Hoewel de zender zowel in het Arabisch als in het Frans uitzendt, is ook het Engels in opmars.

“Niet op de radio, maar in het dagelijkse leven merk je dat steeds meer jongeren het Engels als voertaal gebruiken. Zeker in de steden is een groot deel van de jeugd internationaal georiënteerd. Hun interesse over wat in de wereld gebeurt neemt toe. Ook het leven van hun leeftijdsgenoten in West-Europa”, aldus nog Younes Boumehdi.

www.hitradio.ma

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER