ImageGlobe

24 urenstaking bij spoorwegen gestart, drie kwart van treinen zal niet rijden

Bij de spoorwegen is rond 22 uur een 24 urenstaking gestart. In Vlaanderen en in Brussel zal drie kwart van de treinen morgen niet rijden, er is wel een minimale dienstverlening. De spoorvakbonden willen met hun actie druk zetten op de begrotingsbesprekingen van de federale overheid. Reizigersorganisatie TreinTramBus betreurt de staking, maar deelt de bezorgdheid van het NMBS-personeel over de personeelstekorten.Ā 

ACOD Spoor, ACV Transcom en VSOA Spoor willen meer middelen voor om personeel aan te werven en een aanpassing van de loonschalen.Ā Ze wijzen onder meer op de vele geannuleerde treinen door een personeelstekort. Voor hen is het nu tijd om de alarmbel te luiden, zodat dringend maatregelen genomen worden om de achteruitgang van de werkomstandigheden te stoppen.

Reizigersorganisatie TreinTramBus betreurt de 24 urenstaking, maar heeft ook begrip voor de vraag om meer middelen en personeel. "Het is absoluut noodzakelijk dat de federale regering dit najaar nog de nodige budgettaire middelen vrijmaakt om de ambities waar te maken", zegt de reizigersorganisatie.

TreinTramBus deelt bezorgdheid spoorwegpersoneel

Volgens TreinTramBus treft de staking de verkeerde mensen, met name de reizigers, in plaats van "de politici die overtuigd moeten worden van de noodzaak om extra te investeren in het spoor".

Maar tegelijkertijd zegt de organisatie de bezorgdheid van het spoorwegpersoneel over de personeelstekorten te delen. "De resultaten - geschrapte treinen, te korte treinen door onderhoudsproblemen, te weinig personeel in de stations - ondervinden ook wij elke dag", zegt voorzitter Stefan Stynen. "De aanhoudende kwaliteitsproblemen duwen mensen de auto in."

De aanhoudende kwaliteitsproblemen duwen mensen de auto in

Stefan Stynen, voorzitter reizigersorganisatie TreinTramBus

De federale regering heeft in de ontwerpen van beheerscontracten met spoorwegmaatschappij NMBS en spoornetbeheerder Infrabel ambitieuze plannen. Zo zouden er 10 procent meer treinen moeten rijden en 30 procent meer reizigers moeten zijn tegen 2032.Ā 

Ambities waar ook TreinTramBus zich achter schaart. "We staan achter de ambitieuze plannen van minister Gilkinet en de federale regering om overal om het half uur een trein te laten rijden. In combinatie met goede aansluitingsknopen kan het spoor hierdoor de ruggengraat worden van een performant openbaar vervoer, waarvoor mensen hun auto laten staan", luidt het.Ā 

Maar om die ambities waar te kunnen maken, is er geld nodig. "Zonder extra mensen en middelen, vooral dan machinisten, controleurs en onderhoudsmedewerkers, zal dat niet lukken", stelt TreinTramBus.

Minimale dienstverlening

De 24 urenstaking duurt tot morgenavond 22 uur. Er is een minimale dienstverlening: ongeveer een kwart van de treinen zal volgens de NMBS rijden. In de provincies Namen en Luxemburg zullen er helemaal geen treinen rijden.Ā 

Meest gelezen