Copyright provincie Oost-Vlaanderen: still van "Stanlie"

Provincie Oost-Vlaanderen ontwikkelt "Stanlie": interactief spel om kinderen warm te maken voor erfgoed 

Leerkrachten van het basisonderwijs kunnen voortaan met de webtool "Stanlie" leerlingen erfgoed laten ontdekken. Geen eenvoudige klus, want voor jonge kinderen kan het leren over erfgoed al gauw een saaie boel worden. Het spel is interactief en werd speciaal ontwikkeld voor leerlingen van het derde en vierde leerjaar. Ze leren op onderzoek gaan en problemen oplossen aan de hand van een mysterie.

"De leerlingen moeten een erfgoedmysterie oplossen tijdens het spel", legt An Vervliet van de provincie Oost-Vlaanderen uit. Het spel moet kinderen enthousiast maken om te leren over erfgoed, een thema dat toch snel als saai bestempeld wordt op zo'n jonge leeftijd. "Door hen op zoek te laten gaan als een echte detective, worden de kinderen geprikkeld."

Stanlie

"Het gaat over de 10-jarige Stanlie die zogezegd een medeleerling is. Ze heeft op zolder een geheimzinnige foto gevonden van haar opa en een merkwaardig krantenknipsel dat wijst op een diefstal. Ze denkt in eerste instantie het ergste, maar uiteindelijk gaat ze op zoek naar wat er precies is gebeurd."

Hieronder zie je "Stanlie" haar verhaal vertellen:

En zo begint het spel met een onderzoek. Aan de hand van tips via de webtool ontdekken ze wat er precies is gebeurd. "Stapje voor stapje wordt het mysterie uit de doeken gedaan. En zo komen ze uit op het echte ware verhaal", doet Vervliet haar relaas verder. Het spel wordt gespeeld in en rond de school. Ook voor de leerkrachten is het leuk: "Zij worden echte mede-onderzoekers."

Van jongs af aan

Maar waarom is het zo belangrijk dat jonge kinderen al leren over erfgoed? Daar heeft An Vervliet een goede reden voor: "Erfgoed is overal rond ons. Het zijn de sporen uit het verleden die het heden mee kleur geven. Het wijst ons op wat er gebeurd is in het verleden. Alles wat vandaag gebeurt, is een vervolg op wat er gisteren en jaren geleden is gebeurd. Als die sporen zouden verdwijnen, dan zouden we het moeilijker hebben om te begrijpen wat er vandaag gebeurt."

Erfgoed zijn de sporen uit het verleden die het heden mee kleur geven
An Vervliet van de provincie Oost-Vlaanderen

De leerlingen leren daarom via het spel ook hoe belangrijk het is dat erfgoed bewaard blijft, en dat het moet verzorgd worden.

Het spel is gratis en duurt in totaal 4 weken. Maar iedere leerkracht kan de timing en het aantal stapjes zelf aanpassen. De leerlingen kunnen ook een bezoek brengen aan een echt onroerend erfgoeddepot in Ename, Velzeke, Gent, Sint-Niklaas, Erembodegem of Dendermonde, waar ze ook een deel van het mysterie kunnen oplossen.

Eerste keer voor de provincie Oost-Vlaanderen

Het interactieve spel is een primeur voor de provincie. Het is de eerste keer dat ze zoiets ontwikkelen, zegt Vervliet. Er werd samengewerkt met de verschillende erfgoeddepots. "Een aantal daarvan zijn van de provincie Oost-Vlaanderen, maar sommige zijn van bepaalde steden en gemeenten. Er zijn er ook van intercommunales."

Voor Stanlie werkten educatieve experten samen met depotconsulenten en archeologen. Het is een co-creatie van de Provincie Oost-Vlaanderen met Oetang Learning Designers. Er is samengewerkt met de archeologische depots in Oost-Vlaanderen: Erfgoeddepot Ename (Oudenaarde), Archeodepot Velzeke (Zottegem), De Zwarte Doos (Gent), Onroerenderfgoeddepot Waasland (Erfpunt, Sint-Niklaas), Archeologisch Depot SOLVA (Erembodegem) en Musea Dendermonde, gesteund door de Vlaamse Overheid.

Meest gelezen