Vanaf november gelden nieuwe regels voor keuring oldtimers: vrijstelling voor sommige, uitgebreider keuringsverslag voor de andere
Volgende maand wijzigt een en ander met betrekking tot de keuring van oldtimers, zo maakte het departement Mobiliteit en Openbare Werken vandaag bekend. Duidelijkere regels voor niet-originele wisselstukken en verbouwingen van de wagens met de O-nummerplaat moeten tegelijk meer soepelheid en grotere verkeersveiligheid opleveren.
Sinds 2018 moeten voertuigen met een O-nummerplaat naast een keuring bij inschrijving ook periodiek gekeurd worden. Jaarlijks als de wagen 25 tot 30 jaar oud is, tweejaarlijks als die 30 tot 50 jaren op de teller heeft. Voor oldtimers ouder dan 50 jaar is een vijfjaarlijkse keuring voorzien, maar vanaf 1 november vervalt die voor voertuigen van voor 1 januari 1926. Er wordt van uitgegaan dat dergelijk cultureel erfgoed goed onderhouden is en bovendien heel zelden op de openbare weg komt.
Voor de andere oldtimers werd na overleg met oldtimerverenigingen, Traxio en GOCA Vlaanderen beslist om regelgeving en instructies duidelijker te maken voor eigenaars en keuringscentra. Om kopers van oldtimers een betere kijk te geven op wat ze precies kopen, komt er een procedure om de datum van eerste indienststelling te wijzigen als de oldtimer recenter gebouwd is of zwaar verbouwd werd. Ook handig voor hen is de invoering van het oldtimerverslag. Daarin vermeldt het keuringscentrum de verbouwingen die als veilig beschouwd kunnen worden. Het verslag maakt deel uit van het keuringsbewijs. Ook voor eigenaars van oldtimers die van keuringscentrum veranderen, is dat oldtimerverslag een pluspunt.
Nog een nieuwigheid: tot nu toe moesten oldtimereigenaars attesten voorleggen voor aanpassingen en wijzigingen. Voor die verplichting wordt nu vrijstelling verleend als de verbouwingen aan voertuigen onder O-plaat van voor 15 juni 1968 dateren van voor 20 mei 2018 .
De regelgeving voor oldtimers vind je op de website van de Vlaamse overheidsdienst Mobiliteit en Openbare Werken. Ook de tarieven voor de keuring kan je daar inkijken.
Lees ook:
Van je oldtimer een elektrisch voertuig maken? “Het kan, maar je moet een achterpoortje gebruiken” (+)
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
-
HLN Shop
Is een automatische elektrische fiets interessant voor jou?
Mooi lenteweer nodigt uit om op je fiets te springen. Wie daarbij niet na een paar straten al in het zweet wil staan, gaat voor het gemak van een elektrisch exemplaar. Die worden bovendien steeds beter en het assortiment almaar breder. Zo kan je vandaag ook kiezen voor een automatische e-bike. Hoe werkt dit en voor wie is het een goed idee? HLN Shop houdt de voor- en nadelen tegen het licht. -
Independer
Krassen na het wassen of de carwash: wie draait op voor de herstelkosten van je wagen?
De guurste periode van het jaar is voorbij. Tijd dus om wat vaker richting de carwash te rijden, zodat jij en je vierwieler optimaal kunnen genieten van het lenteweer. Maar wat als de lak van je voertuig beschadigd raakt tijdens een wasbeurt door je eigen onvoorzichtigheid? En wat bij een fout in de carwash? Independer.be geeft advies. -
-
Independer
Van 60 tv-zenders minder tot geen programma's opslaan: waarom gooi je je decoder beter niet klakkeloos buiten?
-
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”
Je snelheid stevig verminderen wanneer je plots een flitspaal ziet. Heel wat Belgen maken zich er schuldig aan. Uit een onderzoek van Axis Communications blijkt dat 64 procent van de Belgen hun rijgedrag aanpast wanneer er een camera in de buurt is. Maar kun je daar ook een boete voor krijgen? En hoeveel bedraagt die dan? -
Vlaamse regering herstelt toegang oldtimers in lage-emissiezones
De Vlaamse regering herstelt de toegang van oldtimers in lage-emissiezones (LEZ). Nadat de Raad van State de oorspronkelijke uitzonderingsregeling voor oldtimers had vernietigd, zou de toegang voor oldtimers binnenkort terugvallen op een regeling waarmee ze slechts 12 keer per jaar met een betalende dagpas binnen de LEZ in Gent of Antwerpen zouden mogen rijden. Op voorstel van Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) heeft de Vlaamse regering nu een besluit goedgekeurd waarin de Brusselse regeling wordt overgenomen en waarbij de lokale besturen individuele vrijstellingen kunnen verlenen. -
Waarom de snelheid op je kilometerteller niet de echte is
-
Spaargids.be
Groot aantal spaarrekeningen verdwijnt: sneuvelt ook de jouwe deze zomer?
-
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
Een klein jaar geleden levert onze techjournalist Kenneth Dée zijn oude leasingwagen in. Maar nog altijd ziet hij waar die nu rondrijdt. Via de app van de fabrikant kan hij de wagen bedienen en zelfs openmaken. Dat is het begin van een zoektocht die ons leidt naar een parkeergarage in Spanje én een pijnlijke vaststelling: “Hier hebben verschillende merken last van en het kan gevaarlijk zijn.” -
PREMIUM
GOD rijdt in een Porsche, JESUS in een Jaguar: kan je werkelijk élk woord kiezen voor een gepersonaliseerde nummerplaat?
Gespot in Antwerpen: een auto met nummerplaat ALLAH-1. Ja, gepersonaliseerde platen zijn een hit, en zowat alles lijkt te kunnen. “We proberen zo vrij mogelijk te zijn”, bevestigt Thomas De Spiegelaere van de FOD Mobiliteit in Dag Allemaal. “Waarom zouden we weigeren als iemand 1.000 euro over heeft om rond te rijden als KUT-WIJF?” Maar er zijn wel degelijk grenzen. Hier moet je op letten als je jezelf - of iemand anders - graag een persoonlijke nummerplaat cadeau doet. -
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”