Opmars elektrisch rijden: Brussel wil vanaf 2025 laadpalen in alle parkeergarages

De Brusselse regering heeft een ingrijpend decreet goedgekeurd. Vanaf 2025 moeten alle parkeergarages in Brussel over laadpalen beschikken.

Langzaam aan werkt het Brussels Gewest aan de overgang naar elektrische wagens. Zo moeten er binnen drie jaar laadpalen te vinden zijn in alle Brusselse parkings. Daarnaast moeten er tegen 2035 zo’n 11.000 nieuwe oplaadpunten komen, wat het totaal binnen het gewest op 22.000 zou brengen.

Het decreet is van toepassing op alle private en publieke parkings met meer dan 10 parkeerplaatsen. Zij zijn namelijk onderworpen aan een milieuvergunning, wat maakt dat ze kunnen worden gecontroleerd.

Andere parkings

Voor kantoren is de situatie iets anders. Zij moeten binnen drie jaar 10 procent van hun garagecapaciteit verlenen aan elektrische oplaadpunten. Tegen 2030 moet dat cijfer verdubbeld zijn, volgens de doelstelling van het Brussels Gewest.

Parkeergarages bedoeld voor openbaar gebruik, moeten tegen 2025 slechts 5 procent van hun capaciteit aan EV-oplaadpunten verlenen, wat 10 procent moet worden tegen 2030.

Sterke opmars

Tijd zal uitwijzen of die doelstelling bereikt kan worden, al zouden de volgende agendapunten van Brussel die inzet kunnen versnellen. Zo mogen vanaf 2035 geen benzine- of dieselwagens de stad nog binnen, en werd eerder ook een federaal akkoord bereikt voor de vergroening van het bedrijfswagenpark.

Vandaag zijn er zo’n 1.972 openbare oplaadpunten te bespeuren in Brussel. In 2020 waren dat er slechts 400. Daarnaast werd er dit jaar al bijna een dubbele hoeveelheid elektriciteit verkocht in vergelijking met het jaar daarvoor.

Verhuurders reageren verontwaardigd

De beslissing vanuit het Brussels Gewest zorgt voor heel wat frustratie bij verhuurders van garages. Het decreet wijzigt namelijk de verplichtingen voor residentiële gebouwen, waardoor bewoners hen kunnen ‘vragen’ op de kosten van de eigenaar een laadpaal te installeren.

Ze worden daarbij wel ondersteund in het kader van het Low Emission Mobility-project, dat in het voorjaar werd gelanceerd. Die maakt het mogelijk voor bedrijven en parkeereigenaren te profiteren van subsidies tot 100.000 euro, om zo hun investering in oplaadpunten te financieren.

(jvdh)

Meer