De bewoners van de Kleine Heide pikken de snelrijders niet langer en gaan de zwarte vlaggen boven halen. © Leo De Nijn

Bewoners Kleine Heide in Leest vragen maatregelen tegen snelheidsduivels: “Wij wonen voor de stad in niemandsland”

Leest -

De bewoners van de Kleine Heide in Leest (Mechelen) zijn het beu. “Wij zijn enkel nog goed als we belastingen moeten betalen. We vragen al jaren om maatregelen tegen het alsmaar toenemend en veel te snel rijdend auto- en vrachtverkeer. Zelfs het plaatsen van een paar waarschuwingsborden is te veel gevraagd. Ze willen ons niet horen. Wij wonen voor het stadsbestuur in niemandsland. We gaan de zwarte vlaggen laten wapperen”, stellen de boze bewoners.

Leo De Nijn

De Kleine Heide ligt in de uithoek van Leest. De 2,5 kilometer lange straat maakt de oversteek naar de Vlaams-Brabantse buurgemeente Kapelle-op-den-Bos. De rijweg bestaat nog uit betonplaten en nodigt uit om snel te rijden. We konden het zelf vaststellen. Zelfs buiten de spitsuren razen de auto’s er tegen hoge snelheden voorbij.

“Dat is al jaren zo”, zegt Walter. “Ik woon hier 37 jaar. Het is hier oppassen of ze rijden je broek uit. Maar het verkeer neemt alsmaar toe. Ook het zwaar vervoer komt in groten getale onze straat ingereden. En als dat dan op een normale manier zou gebeuren, dan konden we daar nog mee leven. Maar wat we vandaag meemaken, dat is niet meer normaal.”

Bewoner Marc Verschueren toont enkele brokstukken van auto’s die uit de bocht zijn gegaan. © Leo De Nijn

Marc Verscheuren: “We hebben de laatste jaren de leefbaarheid in onze straat alleen maar zien achteruitgaan. Sinds de trajectcontroles in het dorp van Leest zijn ingevoerd, zien we nog meer auto’s en vrachtwagens tegen hoge snelheid voorbij onze deur razen. Veel zwaar verkeer omzeilt de ingevoerde vrachtwagensluis. Ze maken een ommetje langs de Kleine Heide. Daar kunnen ze goed doorvlammen.”

Daverende glazen

Want vlammen dat doen de passanten in de Kleine Heide zeker. “Als sommige mensen mij vagen waar ik woon: in de Kleine Heide? Och, dat is de straat waar je zo goed en snel kan doorrijden, krijg ik dan te horen”, zegt Reinilde. “Mijn huis ligt gelukkig een paar meter achteruit en niet onmiddellijk naast deze snelweg. Maar toch daveren de glazen in de kasten.”

Marc Verschueren loopt elke dag zijn rondjes. “De politie mag zeggen wat ze willen. Ik loop hier elke dag wat rondjes om mijn conditie wat op peil te houden. Ik kan je verzekeren dat je dan moet uitkijken. Onlangs heb ik met mijn eigen ogen gezien hoe een auto, pal in de bocht, een ander voertuig voorbij stak. Dat is Russische roulette spelen, denk ik dan. Ik heb de schepen van Mobiliteit al eens uitgenodigd op de koffie, maar ik heb de tas zelf moeten uitdrinken.”

Vicky Vermandel zwaait als eerste met de zware vlag uit protest dat de stad geen maatregelen neemt tegen snelheidsduivels in haar straat. © Leo De Nijn

Zwarte vlaggen

Er zijn toch nog geen zware ongevallen gebeurd? “Moeten we wachten op dodelijke slachtoffers? Hoeveel voertuigen hier al in de gracht hebben gestoken, dat kan ik op mijn twee handen niet meer tellen. Onlangs is er tot op één meter van mijn voorgevel een auto tot stilstand gekomen”, zegt Marc Roggemans. “Zo’n laagvliegers bezorgen mij kippenvel. Elk jaar wordt er wat gietasfalt in de putten gegoten en de zaak is opgelost. Dat kan toch niet”, zeggen de bewoners.

Ze zijn het wachten en de beloften beu. “We gaan de zwarte vlaggen uithangen omdat we geen antwoord krijgen op onze (toch niet zo moeilijke) vragen of het mogelijk is om bestuurders met enkele waarschuwingsborden – zoals in de Juniorslaan – te sensibiliseren. Het aanbrengen van verkeersremmers en de maximumsnelheid naar 50 brengen én er controles op doen, zou al heel veel helpen”, zegt Vicky Vermandel, die als eerste de zwarte vlag heeft uitgehangen.

LEES OOK. Eerste resultaten trajectcontroles Leest-dorp: “Maandelijks krijgen 2.000 autobestuurders boete voor te snel rijden”

Nog enkele achtergelaten brokstukken van auto’s die in de Kleine Heide wat té snel gereden hebben. © Leo De Nijn

Vicky Vanmarcke, schepen van Mobiliteit: “We gaan nieuwe tellingen uitvoeren”

De Kleine Heide is meer dan een gewone woonstraat. “Tellingen begin dit jaar hebben uitgewezen dat het verkeer de snelheidslimiet respecteert en dat het aantal voertuigen binnen de norm valt. Een zone 30 installeren op een weginfrastructuur als deze, is niet realistisch. Om constructief tegemoet te komen aan de bekommernissen van de bewoners zullen we nieuwe verkeerstellingen laten uitvoeren. Op basis van die gegevens kunnen mogelijke ingrepen overwegen worden”, zegt Vicky Vanmarcke (Vld-Groen-m+), schepen van Mobiliteit.

 

“We moeten keuzes maken”, zegt Patrick Princen (Vld-Groen-m+), schepen van Openbare Werken. Veel factoren spelen een rol. Ik begrijp het onbegrip van de bewoners, maar we willen zeker niet dat sommige straten uit het oog verloren worden. Zowel op het eind van vorig jaar als in het voorjaar zijn herstellingen aan het wegdek uitgevoerd met gietasfalt. Het gaat om een tyische betonbaan. De komende jaren gaan nog rioleringswerken moeten gebeuren en het is logisch dat we de volledige heraanleg van de straat hier op afstemmen. Die timing hebben we zelf niet in handen”, geeft de schepen mee. (ldn)

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Mobiliteit Mechelen