Stockfoto

Keihard beuken op Dovy Keukens: hoe Pombak en Vieze Asbak de dansvloer veroveren met hun "memetechno"

Pombak of Vieze Asbak, het doet misschien niet direct een belletje rinkelen, maar de namen van deze technodj's zijn bij onze jeugd ondertussen stevig ingeburgerd. In de muziek van deze vaak anonieme dj's is niks te gek: van hardcore met een streepje Samson & Gert of de reclameslogan van Dovy Keukens erin tot techno op basis van treingeluiden. Studio Brussel dook in de wereld van "memetechno" en sprak met de protagonisten van deze steeds populairdere muziekscene.

Een nieuwe hype verovert de dansvloer: veelal anonieme dj’s die zichzelf Natte Visstick en Gladde Paling noemen, scoren met hun harde beats vol grappige samples. Ze maken in hun muziek gebruik van wekkergeluiden, reclame-advertenties of quotes uit tv-series: alles kan. 

Journalist Timo Pisart van het Nederlandse muziekplatform 3voor12 bedacht de termen "memetechno" en "troll-’n-bass", maar je hoort ook "ravey" en "TikTok-techno", naar het platform waarop de dj’s viraal gaan en waar ze vaak hun inspiratie halen voor samples. 

De hype komt overgewaaid vanuit Nederland en is bij ons minder groot en niet zo duidelijk omlijnd, maar er is één naam die erbovenuit springt: Pombak. Zijn "Dovy keukens hardcore remix" is meer dan 250.000 keer gestreamd op muziekplatform Spotify en staat stevig in de top 10 in de Spotify Viral 50 (de nummers die in België het meest worden gedeeld).  

BEKIJK - De "Dovy Keukens hardcore remix" was deze zomer overal te horen, met dank aan dj’s als Michael Amani:

“Ik heb Michael nog niet ontmoet, nee. En van Donald Muylle heb ik ook nog geen factuur gekregen”, lacht Pombak in gesprek met Studio Brussel. Pombak is de alias van Milan Claeys, een 17-jarige KLJ’er met een hart voor fotografie en video’s maken. “Ik ben nog maar een half jaartje bezig, maar hoop de volgende maanden nog beter te worden als producer. Dat deze remix zo goed werkt, heeft volgens mij te maken met de nostalgie van de oorspronkelijke reclamespot. Die gaat al een tijdje mee, veel mensen kennen hem en vinden ‘m grappig.”

Pombak
StuBru

Claeys' grote voorbeelden zijn Vieze Asbak en Gladde Paling. Die laatste bereikt op Spotify elke maand meer dan 100.000 luisteraars, maar is daarmee eigenlijk nog een kleine garnaal: zijn collega’s Natte Visstick en Vieze Asbak staan op respectievelijk 692.000 en 799.000. Dikke Baap, nog een bekende naam in de wereld van "memetechno" bereikt maandelijks meer dan 350.000 liefhebbers.

Moet alles dan zo bloedserieus zijn? Voor veel mensen blijkbaar niet, als je het succes van memetechno ziet

Gladde Paling in gesprek met Studio Brussel

Achter de opmars van deze scene zit geen groot plan, vertellen Gladde Paling, Vieze Asbak en Dikke Baap in videogesprekken met Studio Brussel. Hun camera gebruiken ze niet, omdat ze voor de buitenwereld anoniem willen blijven. “Ik hoorde gewoon hardcore en techno waarvan ik tegen mijn vrienden zei dat ik dat ook wel kon”, vertelt Vieze Asbak“Na een tijdje zette ik mijn tracks op Spotify om er zelf beter naar te luisteren als ik bij mijn vrienden was. En zo is het een beetje opgepikt.” 

Hetzelfde verhaal bij Dikke Baap: “Ik ging vroeger vooral naar hardstylefeesten, maar ontdekte een paar jaar geleden techno en het leek me wel leuk om dat zelf te gaan maken. Maar dan wel met een korreltje zout, want dat vind ik ook zelf veel leuker om naar te luisteren.” 

BELUISTER - "Ik trip 'm" van Natte Visstick en Dikke Baap werd op Spotify al meer dan 2,8 miljoen keer afgespeeld:

“Ik heb jaren serieuze muziek geproducet, maar na een tijdje ging ik daar schijt aan hebben”, vult Gladde Paling aan. “De muziek waar ik naar luisterde, begon steeds meer op elkaar te lijken. Overal zag je de marketingschema’s in. Maar moet alles dan zo bloedserieus zijn?” Voor veel mensen blijkbaar niet, als je het succes van de memetechno ziet. “Mensen willen na twee jaar corona gewoon een beetje gekkigheid”, besluit Gladde Paling. 

Ook plaats voor "memetechno" op de grote podia

Het principe van memetechno — gekke uitspraken en muziekjes op een harde beat zetten — is niet helemaal nieuw, alleen heeft de maker van "Tommeke Tommeke (Tom Boonen Wereldkampioen)" weinig grote festivals gespeeld en Gladde Paling wel. Bert Reniers, de man die hem boekte voor de Lokerse Feesten, vat de verandering van de mentaliteit mooi samen: “Als muziekfanaten steken we graag alles in hokjes, maar dat is net het laatste wat die gasten willen.” 

Als gewone drum-’n-bass een drop heeft om de twee minuten, doet Gladde Paling er achttien per minuut

Hans Machiels, dj en muziekorganisator

Hetzelfde verhaal bij Hans "Murdock" Machiels, die Dikke Baap en Gladde Paling boekte voor Rampage Open Air en die laatste in november naar het Sportpaleis haalt voor de indoorversie. Volgens hem slaan de Gladde Palingen van deze wereld niet alleen aan door hun humor, maar sluiten ze ook aan bij een andere trend: “Dance wordt harder. Zo is veel nieuwe techno opvallend sneller."

"Vroeger was het meestal 130 beats per minute, nu gaat het richting 140 of 150. Er sluipt jumpstyle in, ook gabber is aan een revival bezig. Iemand als Gladde Paling past daar perfect in. Als gewone drum-’n-bass een drop heeft om de twee minuten, doet hij er achttien per minuut. Maar het is wel goed gedaan, hij is gewoon een credibele artiest.”

Grote platenlabels springen mee op de kar

Zoals het gaat met muzikale hypes, hebben ook de grote platenlabels zich al op de memetechno gestort. Muziekuitgever Cloud9 stuurde een interne oproep naar zijn producers om een eigen kopie van de memetechno te maken. 

Als reactie richtten onder anderen Natte Visstick, Gladde Paling en Vieze Asbak het collectief Pestcore op. “Wij zijn nooit met deze insteek deze muziek gaan maken”, schrijven ze op hun Instagrampagina. Cloud9 reageerde nogal laconiek: “Dat daar onvrede over is, dat begrijpen we ook wel, maar zo werkt de muziekindustrie.” 

Elke fan die Studio Brussel spreekt, begint spontaan over Cloud9. “Memetechno kan gewoon niet gemaakt worden door mannen in pakken”, zegt Sem uit Groningen. “Het is net cool aan deze muziek dat die anders is dan de hits die je elke dag hoort.” Rune uit Torhout kijkt al uit naar de dag dat hij een T-shirt of trui van Pestcore kan dragen: “Je moet memecore maken omdat je dat zelf wil en niet om er geld uit te kloppen. Ik snap dat ze het willen commercialiseren, maar het bevalt me niet.”

Dikke Baap, ook een lid van Pestcore, ziet het gevaar niet enkel van de grote platenfirma’s komen. “Onze sound wordt heel veel nagemaakt. We zien zoveel van die AliExpress-versies voorbijkomen die het ook proberen en ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden”, zegt hij. “Dan zie je een filmpje op TikTok een geluidsbestand openstaan met één vocal sample, de meest simpele kick eronder en een paar keer te veel het woord ‘kanker’ erin." 

Blijft de vraag: wat als de hype overwaait en de producers achter Pestcore andere muziek willen gaan maken, zoals sommigen dat ook al deden voor ze memecore maakten? “Ik maak mij daar niet zoveel zorgen over”, zegt Gladde Paling. “Als ik iets anders wil doen, ga ik het gewoon proberen. Nu gaat het goed en als mensen er later aan terugdenken, kan ik dat alleen maar leuk vinden.” 

Meest gelezen