Crash AF447: Proces tegen Air France en Airbus van start

In Parijs moeten luchtvaartmaatschappij Air France en vliegtuigbouwer Airbus zich de volgende weken voor een rechtbank verdedigen wegens de crash met een vliegtuig dat dertien jaar geleden op een vlucht van Rio de Janeiro naar Parijs in de Atlantische Oceaan neerstortte. Bij die ramp kwamen alle 228 inzittenden om het leven.

Op 1 juni 2009 verdween een Airbus A330 van Air France (Flight 447) tijdens een tropische storm boven de Atlantische Oceaan van de radar.

Snelheidsmeters

Het bleef lang onduidelijk welk probleem het toestel in de oceaan had doen neerstorten, tot twee jaar later de zwarte dozen van het vliegtuig konden worden gerecupereerd. Vastgesteld werd toen dat de oorzaak van de crash moest worden gezocht bij sensoren die op de romp van het vliegtuig zijn gemonteerd om de snelheid van het toestel te registreren.

Die sensoren bleken door ijsvorming tijdens de storm geblokkeerd te zijn geraakt. Hierdoor zouden verkeerde gegevens naar de cockpit zijn doorgestuurd, wat de piloten van de Airbus A330 in verwarring zou hebben gebracht.

Die verwarring zou ertoe geleid hebben dat de bemanning verkeerd op de alarmsignalen in de cockpit zou hebben gereageerd. Uiteindelijk zou de snelheid van het toestel te veel zijn verminderd, waardoor de Airbus nagenoeg letterlijk uit de lucht naar beneden viel.

Onvrijwillige doodslag

De rechtbank in Parijs moet nu oordelen welke partij de verantwoordelijkheid voor het ongeval draagt. Uit dossiers van het Bureau of Enquiry and Analysis for Civil Aviation Safety (BEA) zou zijn gebleken dat Air France eerder al zijn bekommernissen over mogelijke problemen met de sensoren naar buiten had gebracht.

Airbus zou echter argumenteren dat een tijdelijk verlies van data steeds tot de mogelijkheden behoort en Air France in zijn opleiding voor de piloten aan die problematiek wellicht meer aandacht had moeten besteden. Ook vermoeidheid van de bemanning zou eventueel een aandeel in de ramp kunnen hebben gehad.

Airbus en Air France moeten zich tegenover de Franse rechtbank tegen een betichting van onvrijwillige doodslag verdedigen. In geval van een veroordeling riskeren de bedrijven een boete van maximaal 225.000 euro. Een uitspraak wordt in de eerste helft van december verwacht.

Experts wijzen er wel op dat de crash van de Airbus A330 tot fundamentele aanpassingen aan de technologie en de opleiding van piloten heeft geleid. Daarbij wordt opgemerkt dat AF447 een van de ongevallen is die tot cruciale veranderingen in de luchtvaart hebben geleid.

Meer