Helft van Limburgse gemeenten beslist om straatverlichting 's nachts te doven om energie te besparen 

21 van de 42 Limburgse gemeenten hebben een principieel akkoord om de straatverlichting te doven in het kader van de energiecrisis. Voor de straatverlichting is Limburg onderverdeeld in 7 clusters. 4 van die 7 clusters hebben een akkoord, eentje is nog onbeslist. Enkel de clusters rond Sint-Truiden en Hasselt hebben besloten om de verlichting aan te laten.

Limburg is onderverdeeld in 7 clusters van gemeenten die voor de straatverlichting gezamenlijk zijn aangesloten bij Fluvius. “Dat is omdat de openbare verlichting de gemeentegrenzen niet volgt. Dat wil zeggen dat de gemeenten moeten samenwerken en het eens moeten zijn over het doven van de verlichting. Pas dan kan die afgeschakeld worden”, verduidelijkt Wim Dries (CD&V), voorzitter van netbeheerder Fluvius en burgemeester van Genk.

Van de 7 clusters hebben er 4 vandaag een principieel akkoord om de verlichting uit te schakelen. Het gaat om de clusters rond Beringen, Pelt, Genk en Tongeren. Twee clusters, de clusters rond Hasselt en Sint-Truiden, hebben geen akkoord bereikt. “Als niet alle gemeenten akkoord zijn, kan men de cluster niet afschakelen”, zegt Dries. De cluster rond Maaseik heeft voorlopig nog geen beslissing genomen over de straatverlichting.

Tijdens de week

Maar wat houdt dat dan precies in, de straatverlichting doven? “De clusters die zullen doven, zullen dat 5 van de 7 dagen doen, van 12u ’s nachts tot 5u ’s morgens. Dat zijn momenten met weinig verkeer”, legt de voorzitter van Fluvius uit. “Op de nachten van vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag, wanneer het drukker is op straat, blijft de verlichting gewoon branden zoals nu.”

Dat wil echter niet zeggen dat deze manier van doven gehanteerd zal blijven. “Na een tweetal maanden zal er een evaluatie volgen”, verklaart Wim Dries. “We volgen op of er een impact is op de veiligheid en of er opmerkingen zijn van de bevolking.”

Termijn

Wanneer de verlichting precies gedoofd zal worden, is momenteel nog onduidelijk. “Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft vrijdag laten weten dat ze een ander regime wil dan de gemeentes”, aldus Dries. “Zij willen op de gewestwegen op een aantal plekken de verlichting toch laten branden. Fluvius onderzoekt nu waar de lichten aan moeten blijven en hoelang het zal duren om dat geregeld te krijgen. Het kan dus nog wel een tijdje duren eer de verlichting effectief afgeschakeld wordt.”

Niet iedereen akkoord

In de clusters van Sint-Truiden en Hasselt is er geen akkoord. Maar dat wil niet zeggen dat elke gemeente in die cluster tegen het doven van de straatverlichting is. "De energiecrisis treft ons ook. Onze energiefactuur zou vier keer hoger worden, en we willen besparen", zegt Tom Thijsen (CD&V), burgemeester van Kortessem. "Door het gebrek aan collegialiteit van Wellen, Sint-Truiden en Heers moeten de lampen hier ook blijven branden."

"We hebben nog een compromis gezocht om de lampen dan minder lang te doven. Het merendeel van de gemeenten vindt het een goed idee, maar door gebrek aan solidariteit gaat ons dat veel geld kosten", vertelt een teleurgestelde Thijsen.

Voor de gemeenten die de verlichting willen aanhouden, is veiligheid een factor. "Maar we moeten eerlijk zijn: op weekdagen slapen de mensen na middernacht. Dan moet het perfect mogelijk zijn om de verlichting te doven. Kijk maar naar onze buurlanden, waar de verlichting 's nachts gewoon uit is."

Hasselt en Sint-Truiden: de verlichting blijft aan

Twee Limburgse gemeentes die de verlichting niet willen uitschakelen, zijn Hasselt en Sint-Truiden. Beide gemeentes verklaren die beslissing door te wijzen naar de veiligheid: "Hier zijn nogal wat punten waar fietsers, voetgangers en wagens elkaar moeten passeren. Als het op vlak van verlichting daar alles of niks is, zal het alles zijn", zegt Steven Vandeput (N-VA), burgemeester van Hasselt, ferm.

Jelle Engelbosch (N-VA), burgemeester van Sint-Truiden, sluit zich daarbij aan: "Los van de veiligheid, is er ook het veiligheidsgevoel van de mensen. Dat ligt veel lager wanneer de lichten gedoofd zijn, zeker omdat er ook wel wat plekken zijn waar overlast is." Zowel Hasselt als Sint-Truiden beschikt bovendien over dimbare LED-verlichting, die ook helpt bij energiebesparing.

Beide gemeentes kunnen dus niet leven met de alles aan of alles uit-werkwijze die noodzakelijk is als er door Fluvius gedoofd wordt. Maar wat met de kleinere gemeentes, die niet beschikken over LED-verlichting die gedimd kan worden? "We hebben Fluvius gevraagd of het mogelijk is om gemeenten op korte termijn individueel aan te sturen, maar dat zou pas op lange termijn mogelijk zijn", aldus Engelbosch.

Met de fiets door het donker

Voor Ludo Sempels uit Heusden-Zolder mag de straatverlichting blijven branden. Hij vertrekt morgens om 4.30 uur met de fiets naar zijn werk op de Radson in Zonhoven. In de toekomst zal dat in het donker zijn, want zijn gemeente doet mee aan het doven van straatverlichting. "Op het werk worden verplaatsingen met de fiets aangemoedigd. We kunnen zelfs fietsen leasen. Maar zonder verlichting overweeg ik toch om de auto te nemen. De Vogelsancklaan is nu al onverlicht en dat is best een gevaarlijk stuk. Als er ook op de rest van de weg geen verlichting is, wordt het te gevaarlijk", volgens Ludo.  

Meest gelezen