© IMAGEGLOBE

“Grote festivals krijgen kortingen tot 35 procent”

De voorverkoop van goedkopere drankbonnen voor Pukkelpop liep af op 31 juli. Wie geen bonnen heeft aangeschaft, betaalt straks voor een pintje op de wei 2,75 euro met Bancontact of 3 euro met cash geld. De organisatie zegt dat de duurdere drankprijs er is gekomen door de gestegen bierprijzen, maar wat bedraagt de aankoopprijs nu eigenlijk voor de festivalorganisator zelf?

Mark VAN LUYK

“Sinds 2010 zijn de bierprijzen met 29 procent gestegen, frisdranken met 15 procent en accijnzen met 7 procent. Ondanks deze prijsstijgingen bleef de prijs voor bier of frisdrank op Pukkelpop zes jaar lang 2,5 euro”, liet Pukkelpop weten in een persbericht over de prijsverhoging. Volgens de federatie van drankenhandelaars is de groothandelprijs van een vat bier met 24,83 procent gestegen sinds 2010. Niet alleen door duurdere grondstoffen, accijnsverhogingen, maar vaak ook door prijsverhogingen van marktleider AB-Inbev om de winst op peil te houden. Het festivalbier op Pukkelpop kostte in 2009 2,25 euro en zal vanaf woensdag 17 augustus, de eerste dag van Pukkelpop 2016, dus 33 procent duurder zijn.

Tankwagens

De vraag is waarom de gemiddelde horecazaak rond de 2 tot 2,20 euro moet vragen om een biertje winstgevend te maken en dat Pukkelpop- toch een festival met een gigantische drankomzet - 3 euro nodig heeft. Bij Pukkelpop laten ze weten dat ze nooit communiceren over financiële zaken. Bij de brouwerijen zeggen ze dat bierprijzen interne keuken zijn en onderwerp van onderhandelingen met de klant.

Een vat Cristal van 50 liter kostte bij de Limburgse Drankencentrale eind januari 128,30 euro (inclusief btw en accijnzen), ofwel 0,64 euro per pintje. Grote festivals werken echter niet met vaten bier. Ze onderhandelen ook niet met drankenhandelaren als tussenpersoon, maar direct met de grote brouwerijen. Die sturen het bier rechtstreeks vanuit de brouwerij met grote tankwagens - tot wel 28.500 liter - naar de festivalwei. Vanwege die hoge omzet, de makkelijkere distributie en omdat festivals de ideale marketingplek zijn voor brouwerijen, betalen grote festivals bijgevolg stukken minder voor hun bier.

Kortingen tot 35 procent

“De grotere festivals krijgen heel wat korting op de tariefprijs”, zegt iemand uit de sector. “Voor de grote festivals kan dat oplopen tot 35 procent korting. Daarnaast krijgen de meeste grote festivals ook nog eens een sponsorbedrag van ongeveer 1 euro per bezoeker. Voor megafestivals als Pukkelpop of Graspop Metal Meeting wordt meestal ook nog een hoeveelheid gratis bier afgesproken. Ik schat dat grotere festivals nooit meer dan 50 cent voor een pintje moeten betalen.”

“Er zijn 1.001 formules waarmee brouwerijen samenwerken met festivals”, zegt Jeroen Meesen van de Limburgse Drankencentrale. “Soms is die samenwerking puur logistiek, een andere keer gaat het om sponsoring. Als een brouwer kan samenwerken met een groot evenement als Tomorrowland is hij al sneller geneigd om deals te maken omdat zijn aanwezigheid tal van marketingmogelijkheden garandeert. Dan kunnen brouwerijen er zelfs voor kiezen om bier aan kostprijs te leveren. Een vat bier kost nu tussen de 110 en 120 euro via de drankenhandelaar, maar grote festivals kunnen kortingen bedingen in ruil voor marketingmogelijkheden.”

Dat betekent dus dat ze makkelijk 2,50 euro winst pakken op 1 pintje bier? “Dat weet ik niet, maar dan kijk je alleen naar de kostprijs van het bier. Er komt meer bij kijken zoals de huur van tapinstallaties, vervoer, personeel,… Een organisator heeft daarnaast gigantische kosten zoals terreinhuur, logistiek, verzekeringen en vooral de gage van de bands. Die bedragen zijn zo hoog dat je ze niet alleen kan verhalen op de ticketprijs. Alles is duurder geworden, niet alleen de bierprijs.”

Meesen wijst er ook op dat slimme festivalgangers hun bonnen in voorverkoop hadden kunnen kopen aan 2,50 euro. “Die trend wordt steeds belangrijker in festivalland. Als je als organisator tot 60 procent van je drankomzet op voorhand kan bedienen, bespaar je enorm op logistiek en beperk je de wachtrijen op de wei.”

Merkloos bier

Naar de kostprijs van een pintje vragen, is in ons land blijkbaar een taboe. Van de festivals die wij contacteerden, wil alleen de organisatie van Rock Herk kwijt wat ze betaalt voor haar gerstenat, namelijk 70 à 75 cent per pintje. Belgische brouwerijen maken dan ook allerlei deals met festivals en horecazaken waarbij het niet meer duidelijk is wat er nu eigenlijk allemaal in de kostprijs zit van een liter bier.

Het kan ook anders: op de Nederlandse website horecabier.nl, dat merkloos bier aanbiedt, staat droogweg geafficheerd dat een vat van 50 liter 59 euro (zonder btw), en 1.000 liter 1.390 euro kost. “Net als in België zijn Nederlandse horecazaken sterk gebonden aan brouwerijen”, zegt uitbater Joost Pronk. “Horecazaken en evenementen hebben allerlei prijsformules waar dan zaken als parasols, viltjes, tenten, tafels… zijn inbegrepen. De ene zaak die maar een paar vaten per week afzet, betaalt ook een hogere prijs dan bijvoorbeeld een groot evenement dat hectoliters tapt. Die kunnen dan weer rekenen op gratis vaten. Wij willen de bierprijs weer transparant maken. Bij ons betaal je voor het bier per liter. Punt. Alles wat je extra wil, moet je zelf betalen. Op die manier kan de horeca vrijer handelen. Ons bier wordt gebrouwen in een bekende Nederlandse brouwerij (de naam houden ze angstvallig geheim, red.). De marketingkosten bij de A-merken zijn gigantisch en dat rekenen ze door in hun bierprijs. Omdat wij die kosten niet hebben, kunnen we een zeer sterke prijs aanbieden.”