Direct naar artikelinhoud
NieuwsTechnologie

Elektrische wagen opladen? Volgens NASA kan het dankzij ruimtetechnologie in minder dan 5 minuten

Illustratiefoto.Beeld Getty Images

Een elektrische wagen opladen in amper vijf minuten en zelfs minder, daar kunnen eigenaars van deze voertuigen voorlopig enkel van dromen. Maar volgens de NASA zou het binnenkort echt kunnen. De universiteit Purdue ontwikkelde, met geld van de NASA, een experimentele technologie voor toekomstige ruimtemissies en die zou de laadtijd stevig kunnen inkorten.

De technologie is bedoeld om apparatuur in de ruimte af te koelen en zou volgens NASA ook kunnen worden gebruikt om de kabels te koelen tijdens het opladen van batterijen van elektrische voertuigen (EV-batterijen). De laadduur zou daardoor nog amper vijf minuten bedragen en zelfs minder, terwijl het vandaag thuis uren duurt om zo’n EV-batterij helemaal vol te krijgen. Onderweg kan je na twintig minuten laadtijd alweer verder.

Maar de koeltechniek, ontwikkeld door wetenschappers van de Amerikaanse universiteit Purdue met geld van de NASA, zou de hoeveelheid elektrische stroom van laders voor elektrische auto’s kunnen opvoeren tot ongeveer 1.400 ampère, een doel waar de industrie naar streeft. Vandaag kan maximaal 520 ampère in een EV-batterij worden gepompt. De bekende Tesla Supercharger haalt een stroomsterkte van maximaal 180 ampère, terwijl standaardladers meestal zelfs nog geen 150 ampère aankunnen. De oplaadkabel van Purdue kon tijdens de experimenten zelfs 2.400 ampère leveren, veel meer dus dan de 1.400 ampère die nodig is om de laadtijd terug te brengen tot vijf minuten.

De wetenschappers slaagden erin om 4,6 keer meer stroom aan de batterij van een elektrisch voertuig te leveren dan de snelste kabel vandaag, dankzij de nieuwe koeltechniek die volgens de NASA tot 24,22 kilowatt warmte kan weghalen. De technologie maakt gebruik van een vloeistof in onderkoelde toestand, die zo meer warmte kan onttrekken aan de laadkabels zodat oververhitting wordt vermeden.

Lees ook

Elektrische wagen kopen? Ze zijn niet allemaal duur (en 9 andere tips)

Steeds meer jongeren leren rijden met ‘automaat’: ‘Dat manueel schakelen gaat er toch uit’