© HBvL

“Je kan niet vroeg genoeg beginnen met financiële educatie”

Een tiental jaar geleden kondigde de Britse supermarktketen Tesco een knap initiatief aan. Het was het management van de firma namelijk opgevallen dat de financiële kennis van heel wat van haar medewerkers ondermaats was. Men bleef niet stilzitten, maar werkte een programma uit om de 280.000 werknemers een deftige kennis van geldzaken te bezorgen. Daarvoor werd samengewerkt met de Britse organisatie die de banken en de financiële markten controleert. Dankzij die samenwerking verzekerde Tesco zich van correcte, objectieve informatie. En daar is iedereen mee geholpen!

Bij ons is er bij mijn weten nog geen dergelijk initiatief. Maar wat niet is, kan nog komen. Onlangs werd er al wel een mooi project voorgesteld met een stevig luik “financiële educatie”. Ook dit keer was de initiatiefnemer een commerciële onderneming: AG, ’s lands grootste verzekeraar. Het product heet Yongo (www.yongo.be) en het werd voorgesteld als een online spaar- en beleggingsplatform. Het is speciaal bedacht voor ouders en hun nog jonge kinderen. Yongo heeft de ambitie om die doelgroep wegwijs te maken in de financiële wereld. AG is uiteraard geen school, maar, net als Tesco, een instelling die geld wil verdienen. Vandaar dat de verzekeraar op het platform ook een combinatie aanbiedt van diverse spaar- en beleggingsproducten.

Je kan niet vroeg genoeg met financiële educatie - en klantenwerving - beginnen. Bij AG heeft men dat begrepen. Wat gebeurt er nu nog vaak? Dat kinderen 10, 20 jaar lang sparen in hun spaarvarkentje of op de spaarrekening. En dat brengt niets op. Dat moet anders. Met Yongo kan je je eigen crowdfunding-project lanceren als alternatief van de pamperrekening of het centje voor je verjaardag, Nieuwjaar of communiefeest. Een deel van dat geld kan vervolgens, mits goedkeuring van de ouders, belegd worden in een mix van aandelen, obligaties en vastgoed. Jongeren genieten sowieso het voordeel van een lange tijdshorizon en op lange termijn zou dat spaargeld dan ook wat meer moeten opleveren dan de extreem lage vergoeding op het spaarboekje.

AG is uiteraard lang niet de enige instelling die financiële producten aanbiedt aan ouders en hun kinderen. Maar toch lijkt dit initiatief me zo innovatief en fris dat ik er niet aan twijfel dat andere banken en verzekeraars over enige tijd allicht ook een vernieuwd gamma van producten zullen bedenken. Het allerbelangrijkste is daarbij dat de klant weet wat hij koopt. Maar daar maakt men dus werk van. Goed zo! Want, net als in Engeland, zijn er ook bij ons nog heel wat mensen die niet goed op de hoogte zijn van geldzaken.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer