Postbode neemt kapotte smartphone of afgedankte broodrooster mee, minister De Sutter: "We helpen kasten en lades opruimen"

Bpost en Recupel testen de komende maanden in zes steden en gemeenten een nieuwe service waarbij de postbode afgedankte (kleine) elektrotoestellen meeneemt.

Bpost en Recupel lanceren Recupel Retour. Het principe is eenvoudig: wie online een aankoop doet, kan bij levering door de postbode een pakje oude elektro mee teruggeven. Vanaf volgende week start een pilootproject in Geel, Mol, Leuven, Anderlecht, Elsene en Rixensart (Waals-Brabant). Bedoeling is om de dienstverlening later over het hele land uit te breiden.

Minister van Overheidsbedrijven en Post, Petra De Sutter (Groen), spreekt van twee vliegen in één klap: "Door een afgedankte broodrooster of kapotte smartphone mee te geven aan de postbode, helpen we om kasten en lades op te ruimen. Tegelijkertijd helpen we hiermee het milieu, omdat oude spullen niet meer in de vuilniszak of op straat belanden. De postbode zorgt ervoor dat oude elektronica gescheiden wordt opgehaald en Recupel regelt de verdere verwerking."

Let wel, aan de service zijn enkele duidelijke voorwaarden verbonden:

  • Dit is enkel voor particulieren. Zij kunnen per keer maximaal twee pakjes meegeven.
  • Pakjes en elektrische toestellen mogen niet meer dan 30 kg wegen en moeten van een retour- of verzendlabel voorzien zijn.
  • De postbode kan pakjes weigeren als ze niet aan de voorschriften voldoen of als hij/zij ze niet veilig kan meenemen.
  • Als de postbode het pakje van de consument in de brievenbus kan leveren, zal hij/zij niet aanbellen en kan de consument geen pakjes, toestellen of zakken meegeven.

Meest gelezen