Betaling op je bankafschrift doet geen belletje rinkelen? Radio2 zocht uit hoe het komt dat transacties en rekeningen vaak onherkenbaar zijn

Wie zijn bankafschriften nakijkt, vindt daar vaak niet de naam van de winkel van zijn aankoop op terug. Dat maakt het moeilijker om te achterhalen waar je je geld uitgaf. Hoe komt het dat transacties en rekeningnummers vaak onherkenbaar zijn? Radio2 zocht het uit.

Radio2-luisteraar Veerle Decoutere is een van de consumenten die er zich vragen bij stelt. "Ik zag de naam "Oostende" in mijn bankapp, geen idee waar ik dat geld heb uitgegeven. Ik ben niet in Oostende geweest, maar na onderzoek blijkt het een kerstwinkel te zijn op de Meir in Antwerpen."

Natacha Dalle ziet geld van haar rekening gaan op naam van de firma "Yoepieyee". "Dat is blijkbaar frituurzaak Het Bootje waar ik onlangs een lekker frietje heb gegeten", zegt ze.

Waarom zijn transacties vaak onherkenbaar?

Waarom is dat zo moeilijk? Waarom staat de naam van de winkel niet gewoon bij de betaling? Isabelle Marchand van de Belgische bankenfederatie Febelfin legt het probleem uit bij Radio2. "De handelaar sluit een contract af met de aanbieder van een betaalmiddel, zoals bancontact. In dat contract bepaalt de handelaar welke term of naam er bij de betaling verschijnt."

Voor de klant is het moeilijk om te zien welke betaling bij welke handelaar hoort. Marchand begrijpt de frustratie, maar het kan niet anders. "De bank is volledig afhankelijk van de informatie die de handelaar doorgeeft. Het is vaak de naam van de juridische entiteit van de handelaar en niet de commerciële benaming die gekend is bij de klant. Dat maakt het ingewikkeld."

Sommige banken vinden een oplossing

Banken krijgen geregeld vragen van klanten over die moeilijke naamgeving van betalingen. "Klanten proberen te achterhalen waar ze een betaling gedaan hebben", zegt KBC-woordvoerder Viviane Huybrechts. "We hebben er een oplossing voor gevonden. We zijn begonnen met onze eigen database op te bouwen. Daarin zijn momenteel zo'n 10.000 handelszaken opgenomen. Van die zaken ziet de klant ook de gekende naam van de winkel."

KBC ontving meer en meer telefoons van klanten die hun transacties niet herkenden

Viviane Huybrechts, woordvoerder KBC

En KBC gaat nog verder. "De klant ziet ook het logo van de zaak en zelfs de categorie of sector waar de aankoop toe behoort. En je kan ook een Google Maps-kaart aanklikken met de locatie van die handelaar."

KBC kan enkel aanpassingen doen bij die zaken waarvan ze de data heeft. "En die data worden continu bijgewerkt. Onder andere door de klant zelf trouwens. Als die een naam ziet die niet helemaal klopt, kan die dat signaleren via een knop in de app." Volgens Huybrechts loont het systeem. "We krijgen nog amper telefoons met vragen over transacties."

Komt er ooit een oplossing?

Isabelle Marchand beseft dat het beter kan. "Banken zijn nog altijd te afhankelijk van de naam die de handelaar doorgeeft. Er is wel een Europese werkgroep opgericht met alle spelers in de betaalketting. Het doel is om meer transparantie te creëren bij die rekeninguittreksels."

Er is een Europese werkgroep opgericht om meer transparantie te creëren bij rekeninguittreksels

Isabelle Marchand, woordvoerder Febelfin

De oplossing zal nog niet voor morgen zijn. "De werkgroep werd nog maar pas opgericht", zegt Marchand. "Maar er wordt dus wel gezocht naar een oplossing."

Wat als je een transactie niet herkent?

  1. Informeer eerst bij je eigen bank.

  2. Kent je bank het antwoord niet, informeer (eventueel via de bank) bij Worldline.

  3. Heb je vragen over een aankoop met je kredietkaart, vul dan dit formulier in.

  4. Op de website van de Kruispuntbank van Ondernemingen in België kun je de naam ingeven die op je afschrift verschenen is. Surf naar deze pagina Kruispuntbank van Ondernemingen en klik dan op "Public Search raadplegen".

     

Meest gelezen