© ATV

Fernand Huts toont Vlaamse meesters in Denver: “We maken de Amerikaanse droom waar”

Denver -

Het Denver Art Museum hoopt vanaf zondag 100.000 bezoekers te ontvangen voor Saints, Sinners, Lovers and Fools, een expositie met de meesterwerken van de Phoebus Foundation van Fernand Huts. “We zijn trots om onze Amerikaanse droom te realiseren in het mooiste museum tussen de Oost- en Westkust van de Verenigde Staten”, zegt de Antwerpse ondernemer.

Frank Heirman

Fernand Huts schetste tijdens een presentatie hoe zijn collectie Vlaamse meesters tot stand is gekomen. “Veertig jaar geleden zijn mijn vrouw en ik beginnen verzamelen als hobby. Je start dan met wat je kent: havenerfgoed en textiel. Dan breng je meer en meer samen. Zo wordt een Vlaamse droom een Belgische, dan een Europese en nu een Amerikaanse.”

Maar daarvoor moesten ze wel een hele organisatie op poten zetten. “We hebben ons van hobbyisten tot professionele verzamelaars omgeschoold. Naar Amerikaans voorbeeld hebben we de Phoebus Foundation gesticht. In Europa wordt kunst door de overheid beheerd, in Amerika door de gemeenschap. Wij volgen dat voorbeeld, maar gaan niet in concurrentie met de overheid. We zijn juist complementair. Daarin ligt een grote toekomst, want kunst is de beste manier om mensen samen te brengen”, aldus Huts.

Fernand Huts met kunsthistorica Katharina Van Cauteren. ©  BELGA

Venetiaanse meesters

Het contact met het Denver Art Museum ontstond vijf jaar geleden. Kunsthistorica Katharina Van Cauteren, die de Phoebus Foundation leidt, had in het Denver Art Museum de tentoonstelling Venetiaanse meesters bezocht. Ze was zo onder de indruk van het verhaal en de scenografie dat ze een mail stuurde naar het museum. Daarin legde ze uit dat de Phoebus Foundation, toen nog een nobele onbekende, dezelfde ambities had voor een historische tentoonstelling over Vlaamse kunst.

“De rest is geschiedenis”, glundert Van Cauteren. “We kregen de kans om hier met onze kunstwerken ons verhaal te vertellen. Het is niet alleen een show van onze grote meesters, maar ook een verhaal over onze religie, politiek, economie en geschiedenis. Door de kunst krijgen we toegang tot onze geschiedenis en begrijpen we beter wie we nu zijn en wat onze ambities en gevoelens zijn.”

Een jaar geleden bracht de Phoebus Foundation al een gelijkaardige expo in het Kadriorg Art Museum in Talinn, Estland. Die was compacter en in een historisch kader. In het Denver Art Museum wordt het verhaal royaler gebracht in het moderne, iconische gebouw van architect Daniel Libeskind.

Diana op jacht met nimfen van Peter Paul Rubens en atelier.  ©  Phoebus Foundation

Een nieuwkomer is het pas gerestaureerde Diana op jacht met nimfen van Rubens en zijn atelier. Daarnaast hangen er tal van toppers van Jordaens, die vorig jaar nog te gast waren in het Frans Hals Museum. “Ik hou van Jordaens”, bekent Huts. “Bij hem gaat het over eten, drinken, fun en het leven zelf. Hij schilderde zijn eigen familie.” De Phoebuscollectie houdt ook de vinger aan de pols en ging op zoek naar schaarse stukken van vrouwelijke kunstenaars toen. In Denver hangt een portretje van Catharina van Hermessem, een vanitas van Catarina Ykens en een schitterend kindertafereel van Michaelina Wautier.

Fernand Huts kijkt naar een beeld over Antwerpen in de 16e eeuw. ©  BELGA

300 jaar Vlaamse kunst

Saints, Sinners, Lovers and Fools biedt in zes thema’s een overzicht van 300 jaar Vlaamse kunst- en cultuurgeschiedenis. “Op het einde van de middeleeuwen is het lapje grond dat we vandaag ‘Vlaanderen’ noemen het centrum van de wereld en ontstaat er een luxemarkt zonder gelijke”, zegt Van Cauteren. “Kunstenaars worden slimme ondernemers en ontwikkelen schilderijen naar ieders smaak en beurs. Schilders vinden nieuwe genres uit als het landschap, het stilleven, het portret en taferelen uit het dagelijks leven. Hun stijl passen ze aan de klant aan. Zoekt die God in ieder detail van de schepping, dan schilderen de Vlaamse primitieven haarfijn elk bloemetje. Liever wat dramatiek? De vrije toets van Rubens en Van Dyck overtuigt je waar je bij staat en bespaart op verf.”

De Phoebuscollectie heeft een bijzondere voorliefde voor taferelen met zotten en narren. Zo hangen er in Denver drie werken van de Mechelse schilder Frans Verbeeck of van zijn atelier. “Niet zo’n bekende naam, en het is allemaal wat bruut geschilderd, maar het zijn schilderijen vol details en leerrijke verhalen”, gaat Van Cauteren verder. “Bij de aankoop van werken gaan we niet noodzakelijk op pure schoonheid of grote namen af, al heb je die natuurlijk ook nodig als publiekstrekker.”

Een vroege bezoeker kan geen genoeg krijgen van het schilderij. ©  BELGA

Boerentoren

Directeur Christoph Heinrich van het Denver Art Museum, dat in 2019 bijna 400.000 bezoekers trok met een tentoonstelling rond Claude Monet, dankte Fernand Huts om drie maanden lang zijn schatten te tonen in Denver. “Die Vlaamse meesters zijn geen oude knarren in gouden kaders, maar kunstwerken over mensen en een geschiedenis waarvoor onze bezoekers zeker interesse hebben.” Heinrich rekent op 100.000 tot 150.000 bezoekers uit Denver zelf en nog veel andere Amerikaanse toeristen.

Na Denver reist de tentoonstelling door naar het Texaanse Dallas, en er komt nog een derde halte bij. “We hopen een van de volgende weken het contract te ondertekenen”, zegt Huts. Aanvankelijk zou de expo ook in het MAS in Antwerpen komen, maar dat plan lijkt afgevoerd. Wellicht wordt het wachten op de opening van de Boerentoren om de oude meesters van de Phoebus Foundation in eigen stad samen te zien. Huts schat dat er nog twee jaar afbraakwerk nodig is aan de Boerentoren, en dat de heropbouw en inrichting even lang in beslag zal nemen.

www.denverartmuseum.org

Er waren al heel wat aanwezigen. ©  BELGA

 ©  BELGA

 ©  BELGA

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Bekijk meer ATV