Europees-Amerikaanse onderhandelingen moeten oplossing vinden voor subsidies elektrische wagens

Vertegenwoordigers van de Europese Unie en de Verenigde Staten werken aan een oplossing voor de Amerikaanse subsidies op de verkoop van elektrische wagens. De Europese Unie is immers van oordeel dat de Amerikaanse Inflation Reduction Act, die de subsidies moet regelen, verkopers van elektrische wagens met Noord-Amerikaanse vestigingen bevoordeelt. Concurrenten uit andere regio’s zouden zich hierdoor gediscrimineerd voelen.

De Europese Unie vraagt dan ook dat de Amerikaanse subsidies aan alle verkopers van elektrische wagens zouden worden aangeboden.

Model Y

“Ook de Europese Unie staat fiscale voordelen of subsidies toe bij de verkoop van elektrische wagens”, merkt Valdis Dombrovskis, Europees commissaris voor Handel, op. “Die subsidies staan echter ook voor de Amerikaanse autofabrikanten, zoals Tesla, open. De Verenigde Staten maken dergelijke steun echter afhankelijk van een fysieke productie van de auto’s of bepaalde onderdelen in Noord-Amerika.”

“Het Model Y van Tesla was in Duitsland de voorbije maand de meest verkochte auto. Zonder de subsidies die de Europese Unie voor alle autobouwers – ongeacht hun land van origine – beschikbaar stelt, was dat niet mogelijk geweest.”

“Elektrische wagens van Europese constructeurs krijgen in de Verenigde Staten daarentegen echter geen vergelijkbare subsidies. Er is hier dus sprake van een duidelijke vorm van discriminatie, die moet worden aangepakt.”

Valdis Dombrovskis is inmiddels met een Amerikaanse delegatie gesprekken gestart om voor het probleem een oplossing te vinden. “We hopen deze problemen te kunnen oplossen voordat de knelpunten tot echte geschillen uitgroeien”, verduidelijkte de Europees commissaris.

De Amerikaanse handelsvertegenwoordiger Katherine Tai gaf in een reactie aan te verwachten dat de twee partijen daadwerkelijk een akkoord zullen vinden. “De Europese Unie en de Verenigde Staten hebben een sterke relatie”, beklemtoonde Tai. “Ik heb er dan ook alle vertrouwen in dat we een uitkomst zullen vinden.”

Betaalbare auto’s

De Inflation Reduction Act van de regering van de Amerikaanse president Joe Biden wil de fabrikanten van elektrische wagens met fiscale kredieten en andere stimulansen ondersteunen. De wet biedt daarbij financiële tegemoetkomingen aan elektrische voertuigen die in de Verenigde Staten, Canada en Mexico worden geproduceerd.

De kortingen moeten elektrische voertuigen betaalbaarder en toegankelijker maken voor huishoudens met lagere inkomens en dienen bovendien de uitstoot van koolstofdioxide helpen aanpakken. Europese en Aziatische autofabrikanten voelen zich door de maatregelen echter gediscrimineerd.

Bovendien vereist het Amerikaanse initiatief dat de batterijen voor elektrische voertuigen, die nu meestal met mineralen en batterijcellen uit China worden geproduceerd, in de toekomst in Noord-Amerika worden vervaardigd.

Over twee jaar moet minstens de helft van de gebruikte batterijen uit Noord-Amerikaanse fabrieken komen. Dat niveau moet over zes jaar verder tot 100 procent worden opgetrokken. Deze ingreep is vooral bedoeld om handel uit China weg te halen, maar landen met een eigen levendige autosector – zoals Europa en Zuid-Korea – zeggen door de maatregel eveneens zwaar geraakt te worden.

Vertegenwoordigers van de Europese Unie beweren dat de nieuwe wetgeving oneerlijk is tegenover buitenlandse producenten en een onnodige druk uitoefent op de Europese autofabrikanten om hun activiteiten over te hevelen naar de Verenigde Staten, waar ze immers van miljarden dollar aan stimulerende maatregelen zouden kunnen genieten.

Bovendien beweert de Europese Unie dat de Amerikaanse bepalingen strijdig zijn met de regels van de Wereldhandelsorganisatie. Ook Zuid-Korea heeft zich ter zake al uitgesproken. Daar wordt opgemerkt dat de Amerikaanse wet ingaat tegen de handelsregels en het economische partnerschap tussen beide landen bedreigt.

Verscheidene batterijfabrikanten en autobouwers uit Zuid-Korea en Europa hebben inmiddels al een aantal activiteiten in de Verenigde Staten opgestart, zodat ze van de Amerikaanse financiële steun zouden kunnen genieten.

Volgens de Britse zakenkrant Financial Times zou de Europese Commissie een onderzoek zijn gestart om vast te stellen welke Europese autofabrikanten een verhuis naar de Verenigde Staten eventueel zouden kunnen overwegen.

Meer