Onderwijsraad vernietigend voor centrale toetsen van Weyts
De Vlaamse Onderwijsraad (Vlor) heeft een vlijmscherp advies klaar over de plannen van Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts voor de invoering van centrale toetsen. De raad bestempelt de plannen als "juridisch onvoldoende onderbouwd" en zegt dat "de inhoudelijke motivatie voor het invoeren van de Vlaamse toetsen tekort schiet". "Daardoor schuurt het met de vrijheid van onderwijs", zo staat te lezen in het advies. Doorzetten met de huidige plannen is volgens de Vlor gewoon "geen goede zaak voor het onderwijs en de bredere samenleving". De minister is not amused met het advies.
Minister Weyts koestert al langer plannen voor een systeem met Vlaamse, centrale toetsen. De N-VA-minister wil de Vlaanderenbrede centrale toetsen vanaf 2024 stapsgewijs invoeren op vier momenten in de schoolcarrière van leerlingen. Volgens de minister moeten die toetsen helpen om "de onderwijskwaliteit in de gaten te houden". Het systeem moet scholen ook toelaten "om zich te vergelijken met vergelijkbare scholen" en geeft leerlingen en ouders een zicht op de evolutie van individuele leerlingen.
Maar in een advies van de Vlaamse Onderwijsraad botsen de plannen op stevige kritiek. De titel van het advies alleen al is veelzeggend: "De Vlaamse toetsen getoetst: ernstige tekorten voor juridische en inhoudelijke onderbouwing".
Zo vindt de onderwijsraad onder meer dat het plan "schuurt met de grondwettelijke vrijheid van onderwijs". "De vrijheid van onderwijs kan enkel rechtmatig worden ingeperkt indien er sprake is van een legitiem doel, de maatregel adequaat/pertinent is, proportioneel/evenredig en noodzakelijk", klinkt het.
En daar wringt het schoentje, meent de Vlor. Zo is er volgens de raad bijvoorbeeld onvoldoende juridische onderbouwing voor de bewering dat de Vlaamse toetsen de onderwijskwaliteit zullen versterken. "Dat creëert onrealistische verwachtingen naar het onderwijsveld en de brede samenleving", stelt de Vlor.
Beroepsgeheim “ontoereikend”
De Vlor vreest ook dat het plan zal leiden tot rankings van schoolresultaten. Minister Weyts wil absoluut vermijden dat die resultaten publiek worden gemaakt, maar de piste van het beroepsgeheim die in het decreet is uitgewerkt, stelt de Vlor niet gerust. Ze noemt die piste "ontoereikend". "Openbaarheid van de schoolresultaten zal vroeg of laat het gevolg zijn van het invoeren van de Vlaamse toetsen."
Wij geven de voorkeur aan een rijke toetsenbank met verschillende psychometrisch onderbouwde gestandaardiseerde toetsen waaruit scholen autonoom keuzes kunnen maken
De Vlor dringt aan op een "grondig parlementair debat" over de kwestie. "In dat debat is een grondige afweging nodig tussen wat nu decretaal is uitgewerkt en een kwaliteitsvol alternatief", besluit de Vlor. De onderwijsraad is op zich niet gekant tegen gestandaardiseerde toetsen. Die kunnen "onder bepaalde voorwaarden, een meerwaarde zijn voor het onderwijs". Maar de Vlor geeft daarbij de voorkeur aan “een rijke toetsenbank met verschillende psychometrisch onderbouwde gestandaardiseerde toetsen waaruit scholen autonoom keuzes kunnen maken, rekening houdend met de eigen onderwijsaanpak, de eigen context en de specifieke informatiebehoefte voor de interne kwaliteitszorg".
Weyts: “Noodzakelijk als we de onderwijskwaliteit weer willen opkrikken”
Minister Weyts is duidelijk niet opgezet met het advies. "We zijn er nu eindelijk in geslaagd dat iedereen erkent dat onze onderwijskwaliteit daalt, maar een deel van het veld schiet nog in een kramp als je er ook iets aan probeert te doen", stelt de N-VA'er in een eerste reactie. "Er wordt dan vaak vanalles bijgesleurd, terwijl sommigen het gewoon oneens zijn met de grond van de zaak: dat wij dezelfde toetsen willen voor alle leerlingen in Vlaanderen, zodat we de onderwijskwaliteit echt kunnen gaan opvolgen en ingrijpen waar nodig."
De toetsen zijn volgens minister Weyts een instrument dat ze in zowat elk ander OESO-land al lang hebben. "En ze zijn noodzakelijk als we de onderwijskwaliteit weer willen opkrikken.”
Niemand is tegen toetsen en data die ons iets kunnen leren over de kwaliteit van ons onderwijs. Maar dit advies toont dat de minister nog veel werk heeft om een groter draagvlak te creëren
Vlaams parlementslid Elisabeth Meuleman van oppositiepartij Groen roept de minister op de kritiek ernstig te nemen en de basis van de toetsen goed te krijgen voor die te lanceren. "Minister Weyts voert de centrale toetsen op als paradepaardje, terwijl steeds meer duidelijk wordt dat de basis van de toetsen op drijfzand gebouwd is. Opnieuw belandt de minister daardoor in conflict met het onderwijsveld, terwijl hij net zou moeten streven naar samenwerking. Dat is in het belang van alle leerlingen en leerkrachten op onze scholen, maar dat verliest de minister volledig uit het oog", zegt Meuleman.
Ook CD&V-parlementslid Loes Vandromme vraagt dat Weyts de ogen niet sluit voor de opmerkingen. “Niemand is tegen toetsen en data die ons iets kunnen leren over de kwaliteit van ons onderwijs. Net omwille van de grote investering is het belangrijk iedereen mee te hebben. Dit blijkt uit internationaal onderzoek, ook van de OESO. Ook tijdens het haalbaarheidsonderzoek ter voorbereiding van de Vlaamse toetsen werd naar de noodzaak van gedragenheid verwezen. Maar dit advies toont dat de minister nog veel werk heeft om een groter draagvlak te creëren", aldus Vandromme.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Uniefs willen tien Engelstalige masteropleidingen, maar Weyts wijst aanvragen af
-
Weyts maakt extra budget van 6 miljoen euro voor buitengewoon onderwijs structureel
Een extra budget van 6 miljoen euro waar scholen die bijkomende plaatsen creëren in het buitengewoon onderwijs al twee schooljaren op kunnen rekenen, wordt structureel ingevoerd. Dat maakt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) zondag bekend. -
Spaargids.be
Wat mag jij wel/niet doen met het geld op de rekening van je kind?
Het is de vrees van heel wat ouders: je hebt jarenlang flink voor je kinderen gespaard, maar eens ze 18 zijn, doen ze het verzamelde geld meteen op. En dan niet per se aan - in jouw ogen alvast - nuttige zaken. Hoe kan je dit vermijden? Spaargids.be geeft advies. -
-
Scholen krijgen extra middelen om stijgend aantal leerlingen aan te kunnen
-
Akkoord over nieuwe minimumdoelen eerste graad secundair onderwijs en zevende jaar bso
Er is een akkoord gevonden over de nieuwe minimumdoelen voor de eerste graad van het secundair onderwijs en voor het zevende leerjaar beroepssecundair onderwijs (bso). -
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
Een plat dak kan zo veel meer zijn dan louter de overkapping van je woning. Als je er een klimaatdak van maakt, kan het namelijk ook deel van de oplossing zijn om de klimaatverandering tegen te gaan - of leefbaarder te maken. Wat dat concreet betekent? Bouwsite Livios vraagt het aan Marc Dillen, directeur-generaal van Embuild Vlaanderen. -
Bijna één op zeven leerlingen verlaat middelbare school zonder diploma
-
PREMIUM23
“Studeren wordt anders door de komst van AI”: uitgeverij geeft studenten bij hun cursus een tool die samenvattingen maakt
-
Gemeenschapsonderwijs GO!: “Lerarentekort nu dubbel zo groot als bij start schooljaar”
Het lerarentekort is nog verder toegenomen en is nu dubbel zo groot als bij de start van het schooljaar. Dat stelt het Gemeenschapsonderwijs GO! vast na een bevraging bij 523 scholen. -
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
Het gebeurt meer dan je denkt: je komt bij je geparkeerde voertuig en ziet dat er een ferme deuk of kras in zit. Maar van de automobilist, e-stepper of fietser die tegen je wagen reed, is geen enkel spoor. Dekt je verzekering die schade? En wat moet je allemaal doen om ‘klacht tegen onbekenden’ in te dienen? Independer.be legt het uit. -
Leerlingen in zorgopleiding niet klaar voor arbeidsmarkt, vindt drie kwart van de leerkrachten: “Veiligheid en kwaliteit van zorg in het gedrang”