Het mag nooit te plezant worden in ‘A Plague Tale: Requiem’
GamereviewIn zo goed als alle opzichten is ‘A Plague Tale: Requiem’ de overtreffende trap van voorganger ‘Innocence’. Misschien hellen de proriteiten van de makers nèt iets te ver over naar de emotionele impact die ze wilden maken, maar die is meer dan krachtig genoeg om de game te dragen.
Wat ik memorabel vond aan ‘A Plague Tale: Innocence’, die lichtjes onverwachte Franse videogameklepper uit 2019? Dat je er die smeerlappen van Engelse soldeniers hun lamp in kon uitgooien met je keienslinger, waarna ze - in het door een bovennatuurlijke rattenplaag geteisterde Franse zuidwesten – met veel geschreeuw werden opgevreten door honderden vraatzuchtige knaagdieren die ze dankzij die vlam van hun lijf hadden kunnen houden. Dat, en de emotionele band die studio Asobo creëert tussen je spelerpersonage Amicia en haar broertje Hugo, tussen al het vuige geweld en de gruwel door. Maar toch vooral het eerste.
Ellendig goed
Sequel ‘Requiem’, die het verhaal van broer en zus weer oppikt zes maanden na de finale van de eerste, heeft wat van allebei, maar lijkt er toch vooral op gebrand om zijn spelers iets te laten voelen. Braaksel dat je tot aan je amandelen voelt opwellen, bijvoorbeeld: je tuimelt als Amicia en Hugo letterlijk een paar poelen des doods binnen, waarin je niet zelden tussen heuvels van afgeslachte of door ziekte overleden dorpelingen door moet rennen.
Het jaar is nog altijd 1348, en de mensheid is nog altijd in de misschien wel poverste staat uit haar geschiedenis. Neem nu de Provence in Frankrijk, de nieuwe setting van de game: het bleef er tijdens de Honderdjarige Oorlog, die in dat tijdperk woedde, relatief rustig, maar de bevolking voelde de hete adem van de Engelse Plantagenet-troepen wel in de nek. En er woedde natuurlijk ook de pandemie uit de titel van de game, die – afhankelijk van de schatting – tussen 75 miljoen en 200 miljoen lijken zich deed opstapelen in de straten van het oude continent. Die afgestorven slachtoffers van de Zwarte Dood en de wreedheden van de Engelse bezetter zul je duidelijk zien in de game, en je zult er (in een paar van de ellendigste sequenties in het verhaal) zelfs karretjes langsheen moeten duwen om een omgevingspuzzelsequentie succesvol te ronden. De miserie in ‘A Plague Tale: Requiem’ komt bijna tastbaar naar je scherm en in je tengels.
Ratten en alchemie
En dan hebben we ’t nog niet eens over die smerige, rottige, rampspoedige ratten gehad. Ze komen nog altijd van onder de grond naar boven gewroet, en ze knagen nog altijd iedereen die hun pad kruist tot op het bot af. En ze zijn met véél meer dan in de eerste game: Asobo pocht met het feit dat er in bepaalde sequenties geen 5.000, het maximum van de eerste game, maar 300.000 ratten tegelijk te zien zijn. Op een clevere manier werkte Asobo die sprong in rekenkracht (de nieuwe game draait alleen op de recentste consoles) in de gebeurtenissen van de game in: ik ga natuurlijk niks spoilen, maar meer ratten betekent natuurlijk ook meer destructie. En daar zul je een paar keer getuige van zijn in deze game.
Verder kan Amicia, in de loop van de eerste helft van de game, veel meer met haar wapens – eerst die slinger dus, later ook een kruisboog – dan in de eerste game. Ze krijgt toegang tot de wonderen van de alchemie, een natuurfilosofie die teruggaat tot in de oudheid, en waarin het mixen van specifieke stoffen centraal staat. Alchemie was de voorloper van de moderne scheikunde, maar het had verder ongeveer even veel met moderne wetenschap te maken als, ik zeg maar wat, ‘lichaamseigen immuniteit’. En net als die lui die de afgelopen twee jaar al hun ‘wetenschappelijke’ research op marginale internetfora deden, bij voorkeur op hun telefoon tijdens hun ontlasting, bedachten de makers van ‘A Plague Tale: Requiem’ handig hun eigen natuurwetten rond dat alchemie-concept. Je krijgt dus al snel de beschikking over projectielen die vlam vatten, bestaande vlammen doen uitdoven of ze net vergroten, en nog een paar kneepjes die ik hier net ga verklappen.
Kwetsbaarheid
De gameplay van ‘A Plague Tale: Requiem’ voelt vooral ellendig aan. Maar dat is, op een misschien ietwat vreemde manier, als een compliment bedoeld. Het is een opzettelijke ellende, die perfect in lijn ligt met de gemoedstoestand van je spelerpersonage. De makers van de game blijven volharden in een betrachting die ze al onderhielden in de eerste game: omAmicia tot het einde toe kwetsbaar te doen blijven. Sluipen blijft een belangrijke component in de gameplay, en om soldaten uit te schakelen heb je eerder verstand dan kracht (die je vijftienjarige protagoniste mist ten opzichte van gewapende, gepantserde en getrainde soldaten) nodig.
Al verandert er wel iets in het personage. Door de aanhoudende trauma’s die ze doormaakt krijgt ze een moorddadigheid over zich heen, die een diep in de vertelling geworteld thema wordt voor ‘A Plague Tale: Requiem’. Dat verhaal en de nieuwe setting – die beide ook een paar momenten van intense schoonheid naar het scherm brengen – passen samen met de gameplay in een bijzonder krachtige vertelling, die van deze game een van de opstekers van dit jaar maakt. Nog een paar extra tweaks aan de (soms wat repetitieve) gameplay, en Asobo had de Steen der Wijzen onder de videogames geproduceerd. Maar het huidige eindresultaat komt dicht genoeg in de buurt.
Legende bij de sterrenscore:
5 = Tijdloze classic
4 = Uitstekend
3 = Goed
2 = Bwoh
1 = Slecht
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
gamereview
Wéér een zombiegame? ‘Welcome to ParadiZe’ is meer dan aangenaam tussendoortje
-
gamereview
Speciale game ‘Pacific Drive’ krijgt van ons 8/10, maar deze mix van routine, spanning en frustratie is niet voor iedereen
Horror, nagelbijtende spanning, rampenfilmspektakel maar niet zonder zen-momenten, dat is ‘Pacific Drive’. Het is echter ook routineus, met talloze grote en kleine frustraties. Een survivalgame, een roguelite en een automechaniek-simulator. Het is origineel, wraakroepend, verslavend, vervloekt … ach, ‘Pacific Drive’ is van alles maar absoluut niet voor iedereen. -
gamereview
Wat als balletje van ‘Pong’ eigen leven ging leiden? ‘Qomp2' zet oefening om in creative game
Nadat oerklassieker ‘Pong’ ons weer bij het nekvel greep tijdens de test van Atari’s retroconsole 2600+, deed de aankondiging van de kleine game ‘qomp2' onze oogjes fonkelen. Het uitgangspunt is dan ook zo simpel als geniaal. En, zo blijkt, bij wijlen verrekt moeilijk. -
-
PREMIUM5
Hoe ga je om met haatspraak tijdens het gamen? Experts geven tips aan jongeren én ouders: “Rapporteer en blokkeer”
-
gamereview
‘Tamarak Trail’ is een fijne, oogstrelende en verslavende game die je urenlang zoet houdt
‘Tamarak Trail’ is volgens de makers een “turn-based dice-oriented deck-building roguelike”. Dat komt neer op een strategisch geluksspel waarbij je om beurten speelt tegen de computer. Je bouwt een set uit doorheen het spel waarmee je, mits verstandige keuzes, een betere set samenstelt. Een set is in dit spel geen set kaarten maar de twaalf kanten van twee dobbelstenen – of meer naarmate je verder geraakt in het spel. Dat maakt het toch net dat beetje anders. -
Gamereview
Prinses Peach kan alle rollen helemaal alleen aan in heerlijk theater van ‘Princess Peach: Showtime’
Princess Peach krijgt na haar centrale rol in de ‘Super Mario Bros. Movie’ ook haar eigen game. Met de poepsimpele gameplay van ‘Princess Peach: Showtime’ kunnen zelfs kleuters overweg, en dankzij de eigenzinnige vormgeving en kinderlijke verbeelding kan deze Switch-titel ook oudere gamers charmeren. -
Independer
Hoeveel krijg je van je verzekering bij een ‘perte totale’ van je auto?
-
gamereview1
Unieke game ‘War Hospital’ grijpt je bij je nekvel en dompelt je onder in veldhospitaal tijdens WOI
-
gamereview
Veel brood, veel spelen: worstelgame ‘WWE 2K 24' laat zien wie de koning is
“Don’t try this at home, school or anywhere!” De nieuwe worstelgame van WWE dropkickt met de deur in huis, grijpt een klapstoel en beukt er de concurrentie mee tegen de mat. Met dank aan een berg verschillende spelmodi, een reeks iconische oude en nieuwe worstelaars én vooral netjes gebalanceerde gameplay. -
Independer
Autosleutel gestolen of verloren? Deze kosten dekt je verzekering (niet)
Verliezen is menselijk. Stel dat je op weg naar je auto in de parkeergarage plots merkt dat je je sleutel kwijt bent. Wat moet je dan doen ? En helpt je verzekeraar je bij het vergoeden van de kosten? Independer.be geeft raad. -
Dit jaar opvolger voor Nintendo Switch? Nieuw gerucht suggereert van wel