Vlaanderen verlaagt snelheid vrachtverkeer naar 70 kilometer per uur op E17-viaduct in Gentbrugge

Vrachtwagens zullen vanaf half december nog maar 70 kilometer per uur mogen rijden op het viaduct van de E17 in Gentbrugge. Dat heeft Vlaams minister Lydia Peeters (Open VLD) beslist na positief advies van de stad en de politie. De actiegroep Viadukaduk had eerder al om zo'n snelheidsverlaging gevraagd om de geluidsoverlast te beperken. 

Nog voor het einde van het jaar zal al het vrachtverkeer trager moeten rijden op het snelwegviaduct op de E17 in Gentbrugge. Vlaanderen neemt de beslissing om de maximumsnelheid er te verlagen naar 70 kilometer per uur voor al het vrachtwagenverkeer, om zo de geluidsoverlast voor de omwonenden verder te beperken. Voor het autoverkeer blijft de maximumsnelheid er 90 kilometer per uur. 

Bijsturen indien nodig

De regels gaan half december in en zullen gemonitord worden door het verkeerscentrum. De politie zal de nieuwe regels met trajectcontrole handhaven. "Maar als het nodig, is zullen we bijsturen. Het moet natuurlijk veilig blijven", laat Peeters weten. De kans bestaat immers dat er door de nieuwe beperking files ontstaan die mogelijk voor nieuwe problemen zorgen.

Ik ben tevreden dat de minister ingaat op onze vraag en die van de actiegroepen, zo wordt de geluidsoverlast voor de omwonenden verder aangepakt

Burgemeester Mathias De Clercq (Open VLD)

De stad Gent had de snelheidsverlaging eerder al geadviseerd. "We zijn heel erg blij dat Vlaanderen onze aanbeveling volgt om de hinder voor de inwoners van Gentbrugge te beperken", reageert burgemeester Mathias De Clercq (Open VLD).

"Deze snelheidsverlaging is de enige manier om de hinder terug te dringen", zegt Hans Verbeeck van de actiegroep Viadukaduk. "Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft inspanningen gedaan, maar die bleken niet voldoende omdat het vrachtverkeer verder is toegenomen." 

Gevaarlijk?

Lode Verkinderen van Transport en Logistiek Vlaanderen begrijpt de bezorgdheid van de buurt. Maar hij maakt zich zorgen over twee verschillende snelheden, een voor de vrachtwagens en een voor de automobilisten. "De ervaring leert dat hoe kleiner de snelheidsverschillen, hoe kleiner de kans op ongevallen. Ook al kunnen auto's hun snelheid veranderen in een kleine afstand, er is daar werfverkeer, er moeten op-en afritten gebruikt worden, dat moet goed in het oog gehouden worden."

Langetermijnoplossing

Het Agentschap Wegen en Verkeer zal onderzoeken of de geluidsoverlast effectief daalt door de snelheidsverlaging. Ondertussen is er overleg over een langetermijnoplossing. Er liggen scenario's op tafel met een overkapping of een tunnel. Knopen zijn er nog niet doorgehakt. 

Meest gelezen