“Via Strava weten ook dieven waar je woont én wanneer je niet thuis bent”: zo bescherm je je woning én je dure fiets tegen diefstal
Bij een fietser uit Deerlijk werden drie fietsen uit zijn garage gestolen terwijl hij aan het fietsen was. Mogelijk kwam dat door zijn openbaar profiel op de Strava-app, die iedereen in principe toont waar je je bevindt én wanneer. En dus vooral: waar je woont en waar dus mogelijk een slag te slaan valt wanneer je uit sporten bent. Stef Willems van verkeersinstituut Vias legt stap voor stap uit hoe je veilig te werk gaat.
Strava is een populaire website en mobiele applicatie waarop tientallen miljoenen recreatieve en professionele sportievelingen hun prestaties bijhouden én met gelijkgezinden delen. Strava volgt het parcours dat je aflegt, of dat nu met de fiets is of al lopend, met behulp van een gps-signaal. Een ludiek zinnetje dat competitiebeesten graag gebruiken is ‘If it’s not on strava it didn’t happen’. Veel sporters leggen ook een bepaald parcours af om zo leuke vormen op de kaart te maken als boodschap naar volgers. Strava is bovendien een handig instrument om parcoursideeën van anderen op te doen. Om maar aan te geven hoe de app is uitgegroeid tot een wereldwijd fenomeen. De populariteit ervan nam zeker in volle coronatijd nog met enkele niveaus toe. Toen daagden vrienden elkaar massaal uit om elkaars prestaties te overtreffen.
Waar en wanneer
Sporten is gezond en dus vallen zo’n apps enkel maar toe te juichen. Maar waar veel mensen zijn, loeren helaas ook mensen met slechte bedoelingen om de hoek. Zo duiken almaar meer verhalen op van zogenaamde ‘Strava-diefstallen’. Zoals een fietser uit Deerlijk zei na de diefstal van drie fietsen uit zijn garage: “Iemand liet ons intussen weten dat mijn profiel op Strava helemaal openbaar staat. Daardoor kan je tot op de meter volgen waar ik heb gereden en dus ook mijn rit heb beëindigd, aan de garage.”
Sporters zetten, al dan niet bewust, hun profiel op openbaar. Zo delen ze eigenlijk aan de hele wereld waar ze starten met sporten – en waar ze dus wonen – en waar ze zich op elk moment van hun work-out bevinden. Dieven die je belevenissen ondertussen in de gaten houden, weten perfect wanneer ze bij je thuis kunnen toeslaan. Een populair doelwit zijn fietsen van sporters, die al snel duizenden euro’s kosten.
Automatisch verbergen
Specifieke cijfers van het aantal Strava-diefstallen zijn er niet, maar verkeersinstituut Vias erkent alvast het probleem. “Stel jezelf eerst de vraag: vind je het absoluut nodig om een app te gebruiken bij het sporten?”, zegt Stef Willems van Vias. “Is dat het geval, dan kun je via de app automatisch het begin- en eindpunt van je route verbergen. Je kan een zone instellen rond je huis zodat anderen niet exact weten waar je woont. Je kunt ook manueel je route starten als je al even aan het fietsen bent. En als je varieert in je routes wordt het nog moeilijker om te achterhalen waar je woont.”
Weet wie je volgers zijn
Je kan bij privacybeheer je trainingen automatisch privé plaatsen, zodat enkel je vrienden (of jijzelf) ze kunnen zien. “Deel je data alleen maar met de contacten die je kent. Zorg dus dat je weet wie je volgers zijn”, vult Willems aan. “Wees ook voorzichtig met het posten van foto’s van je fiets, want zo weten potentiële dieven exact welk model je hebt. Als het kan, zet je fiets dan binnen in huis of in de inpandige garage en niet in een apart schuurtje. Dat maakt het voor inbrekers ook lastiger om je fiets te stelen. Wat ook kan helpen is om niet je volledige naam te gebruiken op je profiel, zo kunnen dieven jouw adres ook niet gaan opzoeken”, besluit Willems.
We tonen je met behulp van deze screenshots hoe je stap voor stap je Strava dieven-proof instelt.
Lees ook:
Onze techexpert onderzoekt: hoesjes die je bankkaart ‘beschermen tegen dieven’, nuttig of onzin? (+)
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
-
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
In een fietsstraat – de officiële term is ‘fietszone’ – gelden er aparte verkeersregels. Je weet wellicht al dat je met een auto een fietser niet mag inhalen. Maar hoe zit dat bij speedpedelecs of steps? En mag je met een elektrische fiets wél sneller rijden dan 30 km/uur? Stef Willems van verkeersinstituut Vias zet de regels op een rijtje en vertelt welke boetes je riskeert als je je daar niet aan houdt. -
PREMIUM
“Je merkt niet dat je met een auto van bijna 5 meter rijdt”: onze autospecialist test de nieuwe VW Passat
De Volkswagen Passat is een vaste waarde in het autolandschap. Zo’n 34 miljoen exemplaren zijn er al van verkocht. HLN-autospecialist Joost Bolle reed met de nieuwe generatie en deelt voor de afwerking en het rijcomfort minstens een 8/10 uit. “De nieuwe VW Passat moet niet onderdoen voor de grote breaks van Audi of zelfs BMW ”, stelt onze expert. En hij zien ook een bijzondere troef voor gezinnen. -
-
PREMIUM
“BMW heeft elektrische aandrijving helemaal onder de knie”, merkt onze autokenner na rit met BMW iX2. Hoe doet die het tegenover de benzine?
-
Gaspedaal raakt bekneld of schiet los: Tesla laat gaspedalen van duizenden Cybertrucks vervangen
Een opvallend probleem bij de Cybertruck, de futuristisch ogende monsterpick-up van Tesla. Er blijkt iets grondig mis met de gaspedalen in tal van voertuigen. Tesla roept bijna 3.900 Cybertrucks terug om de gaspedalen te repareren of te vervangen. -
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico
Ze zijn hip, elegant en aerodynamisch, maar niet helemaal zonder gevaar: de modieuze verzonken deurgrepen, die steeds meer automerken toepassen. Automobielorganisatie ADAC, de Duitse evenknie van Touring, waarschuwt eigenaren van auto's met deze handgrepen voor het risico dat hulpverleners de deuren niet, of niet snel genoeg, kunnen openen. -
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
Strafrechtelijk onderzoek naar Babboe: Nederlandse bakfietsfabrikant verstopte bewust kapotte frames
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) is begonnen met een strafrechtelijk onderzoek naar bakfietsfabrikant Babboe. De fietsfabrikant is in opspraak geraakt doordat verschillende bakfietsmodellen onveilig bleken. In ons land zijn vier modellen teruggeroepen. -
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
Een distributieketting die de geest geeft kan duizenden euro’s kosten. Maar wat doet zo’n ketting eigenlijk? Hoe weet je of je ze moet vervangen? En zijn er automerken die extra gevoelig zijn voor slijtage? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn geeft uitleg: “Als je dit hoort, moet je actie ondernemen”. -
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen