‘New Tales from the Borderlands’ toont vooral de rijkdom van het ‘Borderlands’-universum
GamereviewDe prettig crapuleuze wereld van ‘Borderlands’ – laat ons zeggen: een mix tussen ‘Star Wars’ en ‘Mad Max’ – leent zich prima voor andere videogamegenres dan de ‘looter shooters’ die de centrale games zijn. Zeven jaar geleden bewees ‘Tales from the Borderlands’ al dat je makkelijk een dramagame in datzelfde universum kunt maken, en het deze week verschenen vervolg op die game bevestigt dat alleen maar.
Kun je een narrative game maken, genre ‘The Walking Dead’ of ‘Detroit: Become Human’, van ‘Call of Duty’ of ‘Battlefield’? Het is niet dat de makers van die games niet aan doorgedreven worldbuilding doen, maar een wereld waarin zo goed als het hele decor kan worden geëxploreerd is toch nog iets anders: het impliceert dat alle details moeten kloppen, en ook voldoende rijkdom in die details moet zitten. Het ‘Borderlands’-universum doorstond zeven jaar geleden die test met ‘Tales from the Borderlands’, een krachtige dramagame waarin de wereld op en rond de planeet Pandora het decor vormde voor een Indiana Jones-eske schattenjacht.
Die game was een kritisch succes, waardoor een vervolg niet kon uitblijven. ‘New Tales from the Borderlands’ is opnieuw een ‘seizoen’ van vijf episodes, maar die komen deze keer meteen in één pakket naar je toe. En het verhaal is tegelijkertijd breder en dieper dan dat ven de eersteling: je wordt getuige van het ontstaan van een start-up, met drie medeoprichters: wetenschapper Anu, die veel te links is voor haar R&D-job bij wapenfabrikant Atlas Corporation, haar broer Octavio, die zich in zijn ambities niet laat hinderen door zijn gebrek aan capaciteiten, en Fran, die sores heeft met haar yoghurtbar en haar anger management-zakcomputer.
Hobbelig parcours
Gamers die weleens een narratieve game spelen, zullen ongetwijfeld weten dat ‘Tales from the Borderlands’ destijds werd gemaakt door Telltale Games, ook de makers van kritisch bejubelde titels als ‘Sam & Max’, ‘The Walking Dead’ en ‘The Wolf Among Us’. Diezelfde connaisseurs zullen dan ook weten dat Telltale Games in 2018 op de fles ging. (Ondertussen is een nieuw bedrijf onder hetzelfde merk de doorstart aan het maken, voorlopig nog zonder nieuwe games in de handel; ze werken wel aan ‘The Wolf Among Us 2’.)
Maar de reeks werd weer opgepikt door Gearbox, de makers van de originele shooters, en dat zich momenteel met rasse schreden uitbreidende gamebedrijf haalde ex-Telltale-medewerkers die achter de originele game zaten naar zijn studio in het Canadese Québec. Waar ze – met duidelijk meer middelen dan ze destijds bij Telltale Games kregen – dit narratieve pareltje in elkaar boksten. Het is een hobbelig parcours geweest, maar het levert resultaat af.
Geloofwaardige wereld
Fans van heftigere game-ervaringen kunnen schamper doen over dit soort dramagames, maar ze spreken een veel groter publiek aan dan de meesten denken: ook games uit de ‘Life is Strange’- en ‘Dark Pictures Anthology’-reeksen worden iedere keer op grote anticipatie ontvangen. Kunnen we ‘New Tales from the Borderlands’ bij dat rijtje schuiven? Misschien (nog) niet in termen van publieke bekendheid, maar wel wanneer we de game puur kwalitatief vergelijken met de andere. De game presenteert een wereld waarin de humor heel tongue-in-cheek is, met vooral personages die passief-agressieve opmerkingen naar elkaar toe maken. Over hun “betreurenswaardige snor”, bijvoorbeeld. En plaatst daar vervolgens een fascinerend intiem verhaal in, met geloofwaardige, sympathieke losers als hoofdpersonages. De humor gaat bij momenten losjes erover (“How they hangin’?” vragen aan een vrouw van middelbare leeftijd: niet cool!), maar het merendeel van de grappen treft doel, al komen ze soms zo snel dat je ze makkelijk mist.
Je doet een uur of tien over de vijf episodes van ‘New Tales from the Borderlands’, ongeveer even lang als een seizoen van een gemiddelde Netflix-reeks. En je hebt je die hele tijd prima vermaakt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
gamereview
'Stellar Blade' werd fel gehypet, maar dit fonkelende mes had nog wat geslepen moeten worden
-
PREMIUM
Welke games uit 2023 waren echt de moeite en krijgen we dit jaar een nieuwe Nintendo? Game-expert reageert
2023 was een fantastisch jaar voor iedereen die graag videogames speelt. Van een omstreden monsterovername door Microsoft tot een Belgische game die de béste van de wereld werd. Wat waren de hoogtepunten, dieptepunten en heeft elke ontwikkelaar zich verbrand aan de lancering van de nieuwe GTA waardoor 2024 een beetje vreemd wordt? We bespreken het met game-expert David Verbruggen. -
gamereview
Veel brood, veel spelen: worstelgame ‘WWE 2K 24' laat zien wie de koning is
“Don’t try this at home, school or anywhere!” De nieuwe worstelgame van WWE dropkickt met de deur in huis, grijpt een klapstoel en beukt er de concurrentie mee tegen de mat. Met dank aan een berg verschillende spelmodi, een reeks iconische oude en nieuwe worstelaars én vooral netjes gebalanceerde gameplay. -
-
Spaargids.be
Geniet jij al optimaal van deze fiscale voordelen voor je woning en schuldsaldoverzekering?
-
Jobat
Hoe herken je een toxische baas en wat doe je ertegen? “Hij zal altijd druk bezig lijken, maar toch ook micromanagen”
Welzijn op het werk krijgt vandaag meer aandacht dan ooit. Experts moedigen je aan om kritisch na te denken over je leidinggevende en op te komen voor jezelf en je team. Goed leiderschap is dan ook van cruciaal belang voor de prestaties die je levert en hoe je je voelt op de werkvloer. Maar wat kan je als medewerker doen als jouw leidinggevende je belemmert om goed – en graag – te werken? Welzijnsmanager Elisabeth Van Steendam legt het Jobat.be uit. -
gamereview
Retrogame ‘Slave Zero X’ ziet er cool uit én klinkt fantastisch, maar mist inspiratie
Er zijn sequels die al jaren in de pijplijn zitten of misschien nog jaren op zich gaan laten wachten, maar waarnaar menig gamer reikhalzend uitkijkt. ‘Grand Theft Auto VI’, ‘Metroid Prime 4’, ‘Elder Scrolls VI’, om er maar een paar te noemen. Er zijn ook vervolgen waarop het tegen wil en dank hopen is. ‘Half-Life 3’ of ‘Beyond Good & Evil 2’ bijvoorbeeld. En dan zijn er games die plots schijnbaar uit het niets verschijnen en waarvan je al een verdomd goede kennis van in de vergetelheid belande titels moet hebben om te weten dat het gaat om een nieuw deel in een reeks. -
The Pokémon Company onderzoekt plagiaat van nieuwe “Pokémon-kopie met wapens”
-
gamepreview
Veelbelovend ‘Unknown 9: Awakening’ mixt actie, stealth, dieselpunk, magie en samenzweringstheorieën
-
Baldur's Gate 3 grote winnaar bij BAFTA Games
Baldur’s Gate 3 is met vijf prijzen de grote winnaar geworden van de BAFTA Games. De British Academy Video Game Awards werden voor de twintigste keer uitgereikt. De uitreiking werd georganiseerd door de British Academy of Film and Television Arts. -
gamereview
‘Outcast: A New Beginning’ is een letterlijke blast from the past
‘Grand Theft Auto III’ was in 2001 voor veel van ons de eerste kennismaking met een (zo goed als) volledige 3D-wereld en zorgde voor een bescheiden revolutie in gameland. Terecht, maar toch was het concept hen twee jaar eerder al voorgedaan, door het Belgische Appeal Studios nog wel. Het spel in kwestie? ‘Outcast’, een sci-fi avontuur voor pc dat best goed onthaald werd maar helaas door financiële problemen bij de makers nooit een vervolg kreeg. Nochtans waren de plannen voor die sequel er wel, en kijk: amper 23 jaar later is Appeal Studios terug van weggeweest en ligt ‘Outcast: A New Beginning’ in de rekken! -
KIJK. Gameboy viert zijn 35ste verjaardag: “Niet alleen verzamelaars die nog geïnteresseerd zijn”