‘New Tales from the Borderlands’ toont vooral de rijkdom van het ‘Borderlands’-universum
GamereviewDe prettig crapuleuze wereld van ‘Borderlands’ – laat ons zeggen: een mix tussen ‘Star Wars’ en ‘Mad Max’ – leent zich prima voor andere videogamegenres dan de ‘looter shooters’ die de centrale games zijn. Zeven jaar geleden bewees ‘Tales from the Borderlands’ al dat je makkelijk een dramagame in datzelfde universum kunt maken, en het deze week verschenen vervolg op die game bevestigt dat alleen maar.
Kun je een narrative game maken, genre ‘The Walking Dead’ of ‘Detroit: Become Human’, van ‘Call of Duty’ of ‘Battlefield’? Het is niet dat de makers van die games niet aan doorgedreven worldbuilding doen, maar een wereld waarin zo goed als het hele decor kan worden geëxploreerd is toch nog iets anders: het impliceert dat alle details moeten kloppen, en ook voldoende rijkdom in die details moet zitten. Het ‘Borderlands’-universum doorstond zeven jaar geleden die test met ‘Tales from the Borderlands’, een krachtige dramagame waarin de wereld op en rond de planeet Pandora het decor vormde voor een Indiana Jones-eske schattenjacht.
Die game was een kritisch succes, waardoor een vervolg niet kon uitblijven. ‘New Tales from the Borderlands’ is opnieuw een ‘seizoen’ van vijf episodes, maar die komen deze keer meteen in één pakket naar je toe. En het verhaal is tegelijkertijd breder en dieper dan dat ven de eersteling: je wordt getuige van het ontstaan van een start-up, met drie medeoprichters: wetenschapper Anu, die veel te links is voor haar R&D-job bij wapenfabrikant Atlas Corporation, haar broer Octavio, die zich in zijn ambities niet laat hinderen door zijn gebrek aan capaciteiten, en Fran, die sores heeft met haar yoghurtbar en haar anger management-zakcomputer.
Hobbelig parcours
Gamers die weleens een narratieve game spelen, zullen ongetwijfeld weten dat ‘Tales from the Borderlands’ destijds werd gemaakt door Telltale Games, ook de makers van kritisch bejubelde titels als ‘Sam & Max’, ‘The Walking Dead’ en ‘The Wolf Among Us’. Diezelfde connaisseurs zullen dan ook weten dat Telltale Games in 2018 op de fles ging. (Ondertussen is een nieuw bedrijf onder hetzelfde merk de doorstart aan het maken, voorlopig nog zonder nieuwe games in de handel; ze werken wel aan ‘The Wolf Among Us 2’.)
Maar de reeks werd weer opgepikt door Gearbox, de makers van de originele shooters, en dat zich momenteel met rasse schreden uitbreidende gamebedrijf haalde ex-Telltale-medewerkers die achter de originele game zaten naar zijn studio in het Canadese Québec. Waar ze – met duidelijk meer middelen dan ze destijds bij Telltale Games kregen – dit narratieve pareltje in elkaar boksten. Het is een hobbelig parcours geweest, maar het levert resultaat af.
Geloofwaardige wereld
Fans van heftigere game-ervaringen kunnen schamper doen over dit soort dramagames, maar ze spreken een veel groter publiek aan dan de meesten denken: ook games uit de ‘Life is Strange’- en ‘Dark Pictures Anthology’-reeksen worden iedere keer op grote anticipatie ontvangen. Kunnen we ‘New Tales from the Borderlands’ bij dat rijtje schuiven? Misschien (nog) niet in termen van publieke bekendheid, maar wel wanneer we de game puur kwalitatief vergelijken met de andere. De game presenteert een wereld waarin de humor heel tongue-in-cheek is, met vooral personages die passief-agressieve opmerkingen naar elkaar toe maken. Over hun “betreurenswaardige snor”, bijvoorbeeld. En plaatst daar vervolgens een fascinerend intiem verhaal in, met geloofwaardige, sympathieke losers als hoofdpersonages. De humor gaat bij momenten losjes erover (“How they hangin’?” vragen aan een vrouw van middelbare leeftijd: niet cool!), maar het merendeel van de grappen treft doel, al komen ze soms zo snel dat je ze makkelijk mist.
Je doet een uur of tien over de vijf episodes van ‘New Tales from the Borderlands’, ongeveer even lang als een seizoen van een gemiddelde Netflix-reeks. En je hebt je die hele tijd prima vermaakt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
The Pokémon Company onderzoekt plagiaat van nieuwe “Pokémon-kopie met wapens”
-
13-jarige Willis speelt als eerste persoon ooit Tetris uit
Een Amerikaanse 13-jarige jongen is de eerste persoon ooit die zo ver komt in Tetris dat het spel kapot gaat, 34 jaar na de release van het spel. Hij kon Tetris in maar liefst 38 minuten verslaan. -
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
Hou je van natuur en avontuur, staat een safari vermoedelijk hoog op je bucketlist. Geen tijd/budget om af te reizen naar Afrika? Het perfecte plan B bevindt zich net over de grens, in Hilvarenbeek: in de Beekse Bergen onderneem je een safari met alles erop en eraan zonder op het vliegtuig te moeten stappen. HLN Shop geeft een checklist mee van wat je niet mag missen op je Nederlandse dan wel Afrikaanse safaritocht. -
-
KIJK. Mark Zuckerberg en zijn vrienden spelen schietspelletjes in ‘de bunker’
-
gamereview
‘Tekken 8' overstijgt vechtgamegenre met drang naar perfectie en animaties die je sterretjes doen zien
We hebben net een ninja-beer tegen een menselijke duivel zien vechten op een strand met als belangrijkste wapen een metalen strandbal in de vorm van de aarde. Nee, we zitten niet aan de drugs, we spelen ‘Tekken 8’. Deze game mengt als geen ander complete absurditeit en bloedernstige pathos. Denk je dat dit ‘gewoon’ een vechtgame is? You know nothing! Dit is zelfs eentje waarvoor we het blik superlatieven opentrekken. Fight! -
gamereview
Geesten verjagen in historisch decor van ‘Banishers: Ghosts of New Eden’ is alvast een van verrassingen van 2024
Noord-Amerika, 1695. Meer bepaald het fictieve stadje New Eden. De naam klinkt alsof we in een mooi stukje gekoloniseerd Amerika terechtkomen, maar niets is minder waar. Terwijl de protagonisten Antea en Red naar de kust roeien, zien we meteen dat New Eden betere tijden heeft gekend. De reden waarom het duo de oceaan heeft overgestoken, is dan ook geen pleziertrip. Ze zijn professionele spookverdrijvers (banishers), en New Eden is behekst. -
Independer
De waarde van je inboedel fout ingeschat? Dan riskeer je een financiële aderlating bij brand of diefstal
-
gamereview
‘Persona 3 Reload’ toont dat remake veel meer kan zijn dan snelle manier om geld te verdienen op kap van nostalgische gamers
-
gamereview
Oorlogsgame ‘Classified: France ’44' biedt oerdegelijke turn-based tactics, en meer moet dat niet zijn
Vandaag verschijnen minder turn-based tactische games dan de fans van dat genre willen, maar de kwaliteit is over het algemeen beter. Deze ‘Classified: France ’44’ is daar een goed voorbeeld van. Alles uit de beproefde formule geeft present, is oerdegelijk uitgewerkt en heeft soms nog een interessante tweak gekregen. En als de kern van de gameplay goed zit, dan is een mens al wat sneller bereid om die ietwat opgedrongen randmechanismen erbij te nemen. -
gamereview
Wat als balletje van ‘Pong’ eigen leven ging leiden? ‘Qomp2' zet oefening om in creative game
Nadat oerklassieker ‘Pong’ ons weer bij het nekvel greep tijdens de test van Atari’s retroconsole 2600+, deed de aankondiging van de kleine game ‘qomp2' onze oogjes fonkelen. Het uitgangspunt is dan ook zo simpel als geniaal. En, zo blijkt, bij wijlen verrekt moeilijk. -
gamereview
‘Alone in the Dark’: de geslaagde verrijzenis van een culttitel