‘New Tales from the Borderlands’ toont vooral de rijkdom van het ‘Borderlands’-universum
GamereviewDe prettig crapuleuze wereld van ‘Borderlands’ – laat ons zeggen: een mix tussen ‘Star Wars’ en ‘Mad Max’ – leent zich prima voor andere videogamegenres dan de ‘looter shooters’ die de centrale games zijn. Zeven jaar geleden bewees ‘Tales from the Borderlands’ al dat je makkelijk een dramagame in datzelfde universum kunt maken, en het deze week verschenen vervolg op die game bevestigt dat alleen maar.
Kun je een narrative game maken, genre ‘The Walking Dead’ of ‘Detroit: Become Human’, van ‘Call of Duty’ of ‘Battlefield’? Het is niet dat de makers van die games niet aan doorgedreven worldbuilding doen, maar een wereld waarin zo goed als het hele decor kan worden geëxploreerd is toch nog iets anders: het impliceert dat alle details moeten kloppen, en ook voldoende rijkdom in die details moet zitten. Het ‘Borderlands’-universum doorstond zeven jaar geleden die test met ‘Tales from the Borderlands’, een krachtige dramagame waarin de wereld op en rond de planeet Pandora het decor vormde voor een Indiana Jones-eske schattenjacht.
Die game was een kritisch succes, waardoor een vervolg niet kon uitblijven. ‘New Tales from the Borderlands’ is opnieuw een ‘seizoen’ van vijf episodes, maar die komen deze keer meteen in één pakket naar je toe. En het verhaal is tegelijkertijd breder en dieper dan dat ven de eersteling: je wordt getuige van het ontstaan van een start-up, met drie medeoprichters: wetenschapper Anu, die veel te links is voor haar R&D-job bij wapenfabrikant Atlas Corporation, haar broer Octavio, die zich in zijn ambities niet laat hinderen door zijn gebrek aan capaciteiten, en Fran, die sores heeft met haar yoghurtbar en haar anger management-zakcomputer.
Hobbelig parcours
Gamers die weleens een narratieve game spelen, zullen ongetwijfeld weten dat ‘Tales from the Borderlands’ destijds werd gemaakt door Telltale Games, ook de makers van kritisch bejubelde titels als ‘Sam & Max’, ‘The Walking Dead’ en ‘The Wolf Among Us’. Diezelfde connaisseurs zullen dan ook weten dat Telltale Games in 2018 op de fles ging. (Ondertussen is een nieuw bedrijf onder hetzelfde merk de doorstart aan het maken, voorlopig nog zonder nieuwe games in de handel; ze werken wel aan ‘The Wolf Among Us 2’.)
Maar de reeks werd weer opgepikt door Gearbox, de makers van de originele shooters, en dat zich momenteel met rasse schreden uitbreidende gamebedrijf haalde ex-Telltale-medewerkers die achter de originele game zaten naar zijn studio in het Canadese Québec. Waar ze – met duidelijk meer middelen dan ze destijds bij Telltale Games kregen – dit narratieve pareltje in elkaar boksten. Het is een hobbelig parcours geweest, maar het levert resultaat af.
Geloofwaardige wereld
Fans van heftigere game-ervaringen kunnen schamper doen over dit soort dramagames, maar ze spreken een veel groter publiek aan dan de meesten denken: ook games uit de ‘Life is Strange’- en ‘Dark Pictures Anthology’-reeksen worden iedere keer op grote anticipatie ontvangen. Kunnen we ‘New Tales from the Borderlands’ bij dat rijtje schuiven? Misschien (nog) niet in termen van publieke bekendheid, maar wel wanneer we de game puur kwalitatief vergelijken met de andere. De game presenteert een wereld waarin de humor heel tongue-in-cheek is, met vooral personages die passief-agressieve opmerkingen naar elkaar toe maken. Over hun “betreurenswaardige snor”, bijvoorbeeld. En plaatst daar vervolgens een fascinerend intiem verhaal in, met geloofwaardige, sympathieke losers als hoofdpersonages. De humor gaat bij momenten losjes erover (“How they hangin’?” vragen aan een vrouw van middelbare leeftijd: niet cool!), maar het merendeel van de grappen treft doel, al komen ze soms zo snel dat je ze makkelijk mist.
Je doet een uur of tien over de vijf episodes van ‘New Tales from the Borderlands’, ongeveer even lang als een seizoen van een gemiddelde Netflix-reeks. En je hebt je die hele tijd prima vermaakt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Dit jaar opvolger voor Nintendo Switch? Nieuw gerucht suggereert van wel
-
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
Hobbytuiniers houden hun moestuinen de komende weken maar beter goed in de gaten. Zodra de bodem begint op te warmen, het ’s nachts niet te hard afkoelt en het nu en dan blijft regenen, duiken slakken in groten getale op. Slakkenplagen zijn immers een typisch lentefenomeen. Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je het beste omgaat met slakken in de tuin. -
gamereview
Speciale game ‘Pacific Drive’ krijgt van ons 8/10, maar deze mix van routine, spanning en frustratie is niet voor iedereen
Horror, nagelbijtende spanning, rampenfilmspektakel maar niet zonder zen-momenten, dat is ‘Pacific Drive’. Het is echter ook routineus, met talloze grote en kleine frustraties. Een survivalgame, een roguelite en een automechaniek-simulator. Het is origineel, wraakroepend, verslavend, vervloekt … ach, ‘Pacific Drive’ is van alles maar absoluut niet voor iedereen. -
-
13-jarige Willis speelt als eerste persoon ooit Tetris uit
-
gamereview
‘Warhammer 40.000: Rogue Trader’ biedt heel wat game voor je geld, maar bezint eer ge begint
Wie wachtte op onze ietwat late review van ‘Warhammer 40.000: Rogue Trader’ om uit te maken deze game al dan niet in te duiken, heeft daar om meerdere reden voordeel mee gedaan. Niet alleen zijn er sinds de release begin december al klauwenvol plezierverziekende bugs uitgewied, maar dit spel is lang, begint stroef en evolueert … ach, je leest het hieronder allemaal. -
gamereview
‘Tamarak Trail’ is een fijne, oogstrelende en verslavende game die je urenlang zoet houdt
‘Tamarak Trail’ is volgens de makers een “turn-based dice-oriented deck-building roguelike”. Dat komt neer op een strategisch geluksspel waarbij je om beurten speelt tegen de computer. Je bouwt een set uit doorheen het spel waarmee je, mits verstandige keuzes, een betere set samenstelt. Een set is in dit spel geen set kaarten maar de twaalf kanten van twee dobbelstenen – of meer naarmate je verder geraakt in het spel. Dat maakt het toch net dat beetje anders. -
Livios
Zo vind je een betrouwbare plaatser voor zonnepanelen: “Aannemers ouder dan tien jaar zijn zeldzaam”
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
PREMIUM14
HLN ONDERZOEK. Serena (11) getuigt over online haat tijdens gamen: “Ik word uitgescholden voor ‘vieze bitch’, ‘lesbi’ en het ‘n-woord’”
Op de onlinevideogames ‘Roblox’ en ‘Minecraft’ kleden sommige kinderen hun personage als een Duitse SS-soldaat. Op ‘Fortnite’, immens populair bij jongeren, bouwen gamers dan weer hakenkruisen, terwijl ze elkaar uitschelden voor het n-woord. Dit soort ongepast gedrag zie je steeds vaker in onlinegames, zeggen experts. Onze reporter dook onder in de wereld van videogames en sprak erover met tieners. Waarom doen ze dit? En hoe kan je je ertegen beschermen? “Ik noem mijzelf ‘Kitler’, dat is niet tegen de regels.” -
PREMIUM
Enorme opkomst voor speciale Pikachu-kaart bij Game Mania Leuven: “In Nederland werd er bijna gevochten voor deze kaart”
Aan de Game Mania winkel op de Tiensesteenweg in Leuven was het vanochtend aanschuiven. Bij aankoop van 30 euro Pokémon kaarten kregen de klanten de speciale Pokémon-kaart ‘Pikachu with Grey Felt Hat’. Deze kaart werd ontworpen ter gelegenheid van het 50-jarige bestaan van het Van Gogh Museum. De kaart is zeer gewild, maar de voorraad is beperkt. Klanten hadden er heel wat uren aanschuiven voor over.Leuven, Kessel-Lo -
PREMIUM
Welke games uit 2023 waren echt de moeite en krijgen we dit jaar een nieuwe Nintendo? Game-expert reageert