Mode moet inclusiever: Zalando komt met kleding voor mensen met een beperking
Langzaam maar zeker wordt de modewereld diverser: we zien plussize of genderneutrale collecties of modellen met uniekere verhalen. Al blijft er werk aan de (kleding)winkel, vindt ook Zalando. Daarom komt het online shopplatform met collecties specifiek voor mensen met een handicap. “Het vinden van modieuze aangepaste kleding is nog steeds een uitdaging voor hen.”
Iedereen hult zich graag in hippe outfits. Maar voor mensen met een beperking brengt dat uitdagingen met zich mee. Denk aan een makkelijke jas dichtritsen voor iemand met fijnmotorische beperkingen: een hele klus. Of rolstoelgebruikers die met een ontblote rug en te korte broekspijpen achterblijven.
Dat heeft ook Zalando opgemerkt, de Europese kledingwebshop. Daarom kun je vanaf vandaag op hun website collecties aangepaste mode shoppen, uitgebracht onder Zalando’s eigen kledingmerken Zign, Pier One, Anna Field, Yourturn en Even&Odd. Denk aan kleding, schoenen en ook accessoires ontworpen om mensen met een permanente of tijdelijke beperking makkelijkere én vooral stijlvollere opties aan te bieden. Zalando zet ook een heuse marketingcampagne op poten waarin mensen met een handicap centraal staan.
Met welke beperkingen houdt Zalando rekening?
Zalando deed voor de lancering onderzoek naar de wensen van klanten met een handicap. “Ons doel is om het startpunt van mode te zijn die voor iedereen toegankelijk is”, klinkt het in het persbericht. “We zien een tekort in het aanbod in onze industrie: modieuze aangepaste kleding vinden is nog altijd een uitdaging voor mensen met een handicap.”
(Lees verder onder de foto.)
Er komen dus kleren voor mensen met een beperkte beweeglijkheid, maar ook voor personen met een minder goed zicht. Voor hen komen er bijvoorbeeld producten met een makkelijke sluiting. Ook ouders van kindjes met een handicap zouden voor hun kroost gepaste kleding moeten vinden. “We hopen bij te dragen aan het oplossen van deze uitdaging en op één plek een grote selectie stijlvolle aangepaste mode aan te bieden. We willen mode zo nog inclusiever maken”, klinkt het bij Zalando.
Helemaal nieuw is het niet
Uit onderzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie blijkt dat 1 op de 5 Europeanen een (vorm van een) handicap heeft. Er zijn daardoor al een aantal merken die inzetten op een inclusiever assortiment. Zo zit Tommy Hilfiger zit mee in het nieuwe assortiment van Zalando: al in 2016 ontwierp het Amerikaanse merk hun eerste ‘Adaptive’ lijn waarmee ze toen nog een uitzondering waren.
(Lees verder onder de foto.)
Zes jaar later hebben ze nog steeds die succesvolle kledinglijn met handige ritsen, rolstoelvriendelijke rokken die je helemaal kan openleggen of jassen met een magnetische rits. Leuk weetje: de kledingzaak So Yes uit het West-Vlaamse Zwevezele was drie jaar terug de eerste in Europa die deze Tommy Hilfiger-collectie voor mensen met een beperking verkocht.
(Lees verder onder de foto.)
En de markt zat niet stil. Zo is er nog het Franse merk Kiabi die een collectie uitbracht voor kinderen met een fysieke handicap. Of FFORA, een merk uit New York dat accessoires voor rolstoelgebruikers ontwerpt, waaronder tassen en bekerhouders. Of Izzy Camilleri’s jeansbroek die de look van denimjeans combineert met het comfort van een naadloze achterkant. Op die manier hebben mensen in een rolstoel geen last van zweertjes door de druk.
(Lees verder onder de post.)
Qua rolmodel kan Amerikaans model, activiste en atlete Lauren Wasser tellen. Tien jaar geleden verloor ze haar benen door het toxischeshocksyndroom. De 34-jarige met haar gouden beenprothesen als handelsmerk staat vaak model voor aangepaste modemerken en is daarmee ook een idool in de mode-industrie.
Nu maar hopen dat met deze campagne en collectie van Zalando er nog heel wat rolmodellen én inclusieve merken het lijstje aanvullen.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Hoe red je je relatie na overspel? Wim Slabbinck deelt de onvermijdelijke to-do’s: “Het duurt meestal 1 jaar”
-
PREMIUM
“Degene die gewurgd wordt, wil het”: jeugd loopt warm voor wurgseks, maar hoe gevaarlijk is het?
Een hand op de keel zetten, een gag ball in de mond nemen of iemand wurgen tijdens de seks: breath play waarbij je de ademhaling belemmert, is populair bij de Belgische jeugd. Ze vinden het ‘gewoontjes’, zo tonen recente cijfers van de Universiteit van Antwerpen. Seksuoloog Chloé De Bie en professor Manuel Morrens leggen uit hoe het voor een intenser orgasme kan zorgen, maar welke gevaren daar tegenover staan. “Het gaat niet over controle, maar over een ander gevoel.” -
PREMIUM
Love Islander Gideon openhartig over zijn huidaandoening: “Het leven begon pas nadat ik vitiligo kreeg”
Allemaal bloedmooie mensen in het nieuwe seizoen van ‘Love Island België en Nederland’, maar Gideon Allen is een opvallende verschijning. De 25-jarige Nederlander heeft vitiligo, een huidaandoening die zorgt voor melkwitte vlekken. Zelf noemt hij dat zijn grote geluk: net dánkzij vitiligo kon hij carrière maken in de branche waar hij van droomde, en waar veel mensen met vitiligo hem al zijn voorgegaan. “Ik vertegenwoordig een ander idee van schoonheid.” -
-
PREMIUM
Tourist LeMc over vader zijn, een BMW kopen en huilen: “Ik dacht dat ik geduldig was, tot ik 3 kinderen had”
-
PREMIUM
Hoe dik is (nog altijd) té dik, nu de modewereld inclusiever wil zijn? “Huh, ben ik plussize?”
Curvy vrouwen claimen stilaan hun plek in campagnes en op catwalks. Maar ze mogen niet dikker zijn dan maatje 46 en moeten aan wel meer ‘regels’ voldoen. Deborah Dauchot en Morgane Gielen, twee modellenscouts die een lans breken voor meer plussize, en succesvol curvy model Romy Schlimbach onthullen hoe bodypositivity er vandaag écht uitziet in de modewereld. “Plussize modellen vragen me vaak of ze meer kans maken op jobs als ze hun dubbele kin weg laten botoxen.” -
Spaargids.be
AXA Bank verdwijnt volgende maand definitief: hoe gebeurt de overname door Crelan concreet?
Zowat twee jaar na de aankondiging van de overname door Crelan, stappen over een dikke maand 820.000 klanten van AXA Bank over naar hun ‘nieuwe’ bank. Dat brengt voor hen een aantal wijzigingen met zich mee, zowel op korte als op lange termijn. Spaargids.be overloopt ze, zodat je als klant niet voor verrassingen komt te staan. -
40 Vlamingen vertellen eerlijk welke porno hen opwindt: “Een vrouw met zo veel mogelijk mannen”
-
PREMIUM
COLUMN. Goedele Liekens geeft vrouwen de belangrijkste les rond orgasmes: “Je moet het wel durven”
-
HLN Shop
Pretpark (extra voordelig) meepikken vóór de grote drukte? Vier hoogvliegers voor de hele familie op een rij
De lente is het moment bij uitstek om een pretpark op de planning te zetten. De grote stormloop tijdens de zomervakantie blijft nog even uit, en vaak zit ook het weer uitstekend mee. Rest de vraag in welk pretpark jij het meeste fun beleeft. HLN Shop stipt vier kansmakers aan in vier provincies en vertelt waarom en voor wie ze niet te missen zijn. -
PREMIUM
Aldi verkoopt opnieuw 11 keer goedkopere Dyson Airwrap: wij testten hem. “Grote verbazing dat ze dít konden kopiëren”
Herinner jij je de Airwrap van de Aldi nog? De tool die je dezelfde krullen, waves of steile lokken belooft als de hyperpopulaire Dyson, maar dan 11 keer (!) goedkoper. Deze zaterdag ligt de multistyler terug in de rekken. Al ben je er best snel bij, want de vorige keer was het toestel meteen overal uitverkocht. Maar is het de hype waard? Beautyredactrice Sophie deed de test. “Op deze vlakken doet Aldi het beter dan Dyson zelf.” -
Ken jij de ‘stresstaal’ van je partner al?