Minder file, tot 400 euro cash erbij en toch vindt niet iedereen dit een goed idee

© BELGA

Straks kunnen werknemers hun bedrijfswagen gewoon inruilen voor cash geld. Dat is toch het plan van de federale regering. Nog voor de zomer moet alles in kannen en kruiken zijn. Uw wagen kan zo tussen de 200 en 400 euro netto opleveren. Mobiliteitsexperts zien het volledig zitten, maar vakbonden, werkgevers en CD&V staan er niet voor te springen. En er zitten nog veel juridische angels in het dossier.

farid el mabrouk

Het is een uniek Belgisch fenomeen. Zo goed als nergens ter wereld worden bedrijfs- en salariswagens fiscaal door de overheid zo aangemoedigd. Het zorgt ervoor dat er honderdduizenden rondrijden op onze wegen, die steeds meer dichtslibben. En hoewel de politiek het amper aandurft de grote groep van werknemers tegen de haren in te strijken, zet de regering nu toch kleine stapjes om het systeem te ontmoedigen. Eerder besliste ze al om tankkaarten fiscaal minder voordelig te maken en nu broeden Charles Michel (MR) en co. op een plan om werknemers de optie te geven hun bedrijfswagen in te ruilen voor een nettobedrag op hun loonfiche.

© Photo News

Volgens catalogusprijs

Minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) vroeg het sociaal secretariaat SD Worx een voorstel uit te werken. Bedoeling is dat de catalogusprijs van de auto wordt berekend en omgezet naar een maandelijks bedrag. Voorlopige schattingen geven aan dat het tussen de 200 en 400 euro zou gaan. En het plan mag niemand – werkgevers, werknemers en overheid – meer kosten dan nu het geval is.

Wat is het nut van zo’n maatregel? Verkeersexpert Kris Peeters is alvast enthousiast. Het kan volgens hem mensen aanzetten om zich minder vaak te verplaatsen en het verkeer dus te ontlasten. “Ze krijgen het geld in de hand en kunnen dan kiezen wat ze ermee doen. Als ze beslissen dichter bij het werk te gaan wonen, kunnen ze de winst gewoon op zak steken”, zegt hij. Peeters is minder voorstander van hetmobiliteitsbudget, een budget dat werknemers zouden krijgen en dat ze vrij kunnen besteden aan ofwel een wagen, openbaar vervoer, carpoolen of de fiets. “Dat budget moet je besteden aan mobiliteit, waardoor de overheid verplaatsingen eigenlijk subsidieert.”

© BELGA

“Lege doos”

Toch is de regering van plan om later ook dat mobiliteitsbudget nog in te voeren. Dat is voor CD&V een must. “Anders wordt dit een lege doos”, vreest Kamerlid Jef Van den Bergh. Hij gelooft niet dat cash geld geven ook de mentaliteit van de mensen zal veranderen en hen zal aanzetten minder de auto te gebruiken. Ook zijn Open VLD-collega Egbert Lachaert wil dat werknemers later meer mogelijkheden krijgen. Daarnaast moet voor de liberaal ook werk gemaakt worden van een vergroening van de bedrijfswagens, één fiscaal systeem voor alle vervoersmiddelen en moet er ook iets komen voor mensen die geen bedrijfswagen hebben.

Vakbonden zijn tegen

Dat laatste is één van de vele knopen die nog moeten worden doorgehakt. Wat met degenen die geen bedrijfswagen hebben? Hoe vermijd je dat bedrijven een stuk loon vervangen door dit budget? Kun je enkel overschakelen wanneer het leasingcontract van je bedrijfswagen is afgelopen? En onlangs oordeelde de Raad van State nog dat je niet zomaar een fiscaal voordeel kunt omzetten in loon. Nog veel adders onder het gras dus.

Vakbonden en werkgevers spreken zich volgende week uit over het dossier. De bonden zijn alvast radicaal tegen. En ook de werkgevers zitten met vragen. “Een cash budget kan, maar het moet onderdeel zijn van een breder pakket. En de klemtoon moet op mobiliteit liggen”, zegt VBO-topman Pieter Timmermans.

“Mobiliteitsbudget alleen zal niet volstaan”

Alleen een mobiliteitsbudget invoeren, zonder verdere omkadering, zal niet volstaan om het autoverkeer te verminderen. Dat besluit mobiliteitsorganisatie VAB uit een screening bij 25 bedrijven die al langer inspanningen doen rond mobiliteit.

VAB lijst drie voorwaarden die nodig zijn om tot 15 procent minder autoverplaatsingen te komen: het budget moet prioritair worden besteed aan duurzame mobiliteitsmiddelen, de werkgever moet een wervende rol spelen en de locatie van het bedrijf bepaalt de haalbaarheid van alternatieven voor de auto. BBL en Netwerk Duurzame Mobiliteit merkten donderdag al op dat het ‘cash for car’-systeem dat de regering overweegt aan een aantal voorwaarden zal moeten voldoen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen